Prodor informacionih i komunikacionih tehnologija je izražen u svim sferama modernog društva. Ni oblast obrazovanja nije ostala ”pošteđena”.
Tokovi savremenog društva i razvoj obrazovnog sistema pred studente postavljaju zahtev za kompjuterskom pismenošću kao i zahtev za odgovore na sledeća pitanja:
U kojoj meri je kompijuterska pismenost razvijena kod studenata?
Koje karakteristike utiču na stepen razvijenosti kompijuterske pismenosti studenata?
Kakav je odnos studenata prema radu u računarskoj učionici?
Istraživanje, u okviru diplomskog rada o komijuterskoj pismenosti studenata i njihovom odnosu prema radu u računarskoj učionici, istraživača pripravnika odeljenja za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta u Beogradu Bojana Ljujića , pruža uvid u vrlo interesantne rezultate. Istraživanje je sprovedeno na uzorku koji čine 209 studenata Univerziteta u Beogradu. Predstavljamo vam neke od rezultata do kojih se došlo ovim istraživanjem, a koji će vam pomoći u formiranju slike o kompijuterskoj pismenosti naših studenata.
Neki od zaključaka su da:
1.Studente karakteriše visok nivo ukupne kompjuterske pismenosti. Od ukupnog broja ispitanika, 75,6% potpuno je osposobljeno za obavljanje različitih operacija na kompjuteru, dok je 14,8% delimično osposobljeno. To znači da je 90,4% od ukupnog broja ispitanika osposobljeno za rad na računaru.
2.Studenti koji imaju računar u ličnim vlasništvu su osposobljeniji za rad na istom.Naime, među ispitanicima koji imaju lični kompjuter kod kuće, porodični računar, laptop, nalazi se više ospsobljenih (delimično i potpuno) za rad u domenima svih elementa kompjuterske pismenosti, osim u domenu Windows-a, nego među ispitanicima koji rade na računaru koji nije njihov (rad u Internet kafeu, kod prijatelja...)
3.Među muškim ispitanicima je procentualno više osposobljenih za rad na Internetu nego među ispitanicama.
4.Osposobljenost studenata za rad u MS Power Point-u u vezi je sa završenom srednjom školom.Ispitanici koji su završili prirodnomatematički smer gimnazije se češće izjašnjavaju kao osposobljeni za izvršavanje pojedinih operacija u MS Power Point-u, nego što to čine ispitanici koji su završili društveni, jezički ili opšti smer gimnazije ili ispitanici koji su završili neku srednju stručnu školu. U svakom slučaju, ispitanici koji su završili bilo koji smer gimnazije imaju viši nivo osposobljenosti za rad u pomenutoj aplikaciji, u poređenju sa ispitanicima koji su završili srednju stručnu školu.
5.Studenti smatraju da je, sa aspekta rada u računarskoj učionici, najznačajnija komunikacija na relaciji student-sadržaj.Na drugom mestu, po značajnosti, nalazi se komunikacionia relacija student-tehnologija/softver. Na trećem mestu je komunikacija na relaciji student-nastavnik. Najmanje značajna komunikaciona relacija prema mišljenju studenata je student-student.
6.Najviše studenata smatra da rad u računarskoj učionici primarno utiče na opšte napredovanje na studijama (29,2% ispitanika smatra tako).Zatim sledi:
*sticanje novih znanja i veština (27,8%)
*profesionalnog napredovanja (17,7%)
*savladavanja pojedinih predmeta (12,9%)
*kvalitetenijem ispunjavanju slobodnog vremena (5,7%)
*uključivanju u društveni život (samo jedan ispitanik misli ovako).
*ne doprinosi ničemu (6,2%)
7.Kod studenata je više izražen afinitet prema radu u računarskoj učionici nego prema radu u tradicionalnoj učionici. ukupnog broja ispitanika, 66,5% pokazalo je afinitet prema radu u računarskoj učionici (30,6% izrazit i 35,9% umeren afinitet), dok je 9,1% ispitanika pokazalo afinitet prema radu u tradicionalnoj učionici.
Ne treba zanemariti činjenicu da su ovo razultati anketiranja obrazovanih stanovnika Republike Srbije. Ukoliko bismo pravili generalnu sliku informatičke pismenosti stanovnika Srbije procenti bi izgledali ovako: 34% populacije u Srbiji aktivno i svakodnevno koristi Internet, 37% povremeno – uz ograničenje neposedovanja kompjutera ili tehničkih mogućnosti, dok čak 29% stanovnostva Inetrnet uopšte ne koristi. Pa je tako Srbija sa 0,14% iza Hrvatske (0,60%) i Slovenije (0,60%) po stepenu informatičke pismenosti svojih građana. *izveštaj ECDL fondacije iz Dablina iz 2009 godine.