Autor: Ema Stevanović
FOTO: Facebook
Došavši u Srbiju iz Rija, Tijago se zaljubio u dve stvari: njene prirodne lepote i mladu Beograđanku, te je svoj život posvetio Srbiji i Beogradu i promovisanju njihove turističke ponude. Pun optimizma i vere, već skoro tri godine živi u Srbiji i svojim entuzijazmom daje primer mladim ljudima da je inicijativa najbitniji pokretač nečeg novog i dobrog, da su šanse svuda oko nas, samo ih treba uočiti, a da je ljubav, u svom najširem smislu, suštinski mehanizam koji pokreće svet.
Ovo je priča o Tijagu, sa Tijagom... Brazilcem koji voli Srbiju.
Da li si pre dolaska čuo za Srbiju, njenu istoriju ili aktuelna dešavanja i u kom kontekstu?
S obzirom na to da sam se dve godine dopisivao sa jednom Srpkinjom pre dolaska, svašta sam čuo o Srbiji. Ali ako me pitaš koliko sam znao pre nego što sam je upoznao, rekao bih gotovo ništa. Brazilci uglavnom čuju za Srbiju kad uče o raspadu Jugoslavije u školi i ništa drugo... Problem je što većina profesora istorije poznaje samo neistinitu verziju priče koja prikazuje Srbiju kao odgovornu za sve loše što se desilo za vreme sukoba. Već sam se svađao sa svojim bivšim profesorima par puta zbog toga.
Na koji način si došao u kontakt sa Srbijom?
U kontakt sa Srbijom sam došao kad mi je u septembru 2008. godine Jelena iz Beograda poslala poruku nakon što je gledala neke snimke koje sam stavio na Jutjub. Slučajno sam odgovorio i kasnije smo postali vrlo dobri onlajn prijatelji. Na početku ona mi je pričala o Srbiji, ja sam njoj govorio o Brazilu i odjednom smo krenuli da pričamo satima o svačemu preko skajpa svakog dana! Toliko smo se lepo slagali da sam rešio da dođem u Srbiju da se lično upoznamo i da proverim da li je istina sve što je rekla. Ispostavilo se da, kad sam došao po prvi put u julu 2010. godine, smo se Jelena i ja vrlo lepo proveli zajedno i otkrio sam potpuno drugačiju zemlju od onoga što sam očekivao. Već tada sam zavoleo Srbiju!
Koje su sličnosti i razlike između života mladih u Brazilu i Srbiji?
Sami mladi su slični, jer i u Brazilu i u Srbiji su veseli, otvoreni i vole da se druže, ali ima dosta razlika između načina njihovih života. Na primer, u Brazilu se ne plaća školarina ni u kom slučaju na državnim fakultetima i kad studenti idu na praksu, uvek dobijaju mesečnu platu – ne postoje volonterske prakse. Pošto je ekonomsko stanje mnogo bolje u Brazilu, mladi se tamo obično zaposle pre završetka fakulteta, osim ako ne studiraju medicinu, pravo ili neki drugi smer u kom je zakonom zabranjeno raditi bez diplome. U Srbiji, međutim, zgrade, učionice i amfiteatri državnih fakulteta su u boljem stanju nego u Brazilu i Srbija ima bolje studentske domove i biblioteke.
Koje su to karakteristike Brazila kao zemlje tj. šta bi izdvojio kao reprezentativne elemente da ga opišeš u par rečenica?
Mislim da su najreprezentativnije karakteristike Brazila raznovrsnost, tolerancija i gostoprimstvo. Meni je neverovatno zamisliti da u toliko velikoj zemlji relativno dobro žive ljudi svih boja, religija, seksualnih orijentacija, itd. koji zaista znaju kako da tretiraju goste iz celog sveta.
Čime se trenutno baviš i šta radiš kada si u Srbiji?
Završavam fakultet turizma i bavim se turističkom promocijom Srbije. Od 2011. godine pišem blog Bem-vindo a Servia (Dobrodošli u Srbiju) sa ciljem da Srbiju predstavim Brazilcima. S obzirom na to da je moj blog jedini sajt o Srbiji na portugalskom jeziku, brzo je postao glavni izvor informacija o ovoj zemlji među Brazilcima i sve češće dobijam poruke od čitalaca koji kažu da su odlučili da dođu u posetu zbog onoga što su našli na blogu – uvek se radujem kad mi neko to kaže! Pored toga, koordinator sam za međunarodnu saradnju u organizaciji Srbija za Mlade, koja se u suštini bavi promocijom i razvojem omladinskog turizma Srbije. U saradnji sa lokalnim turističkim organizacijama, kao i sa Turističkom Organizacijom Srbije i sektorom za turizam Мinistarstva Finansija i Privrede, mladima prilagodimo destinacije i animiramo ih da otkriju Srbiju uz dinamičan, kreativan i inovativan pristup, sve sa ciljem da Srbija bude prepoznatljiva turistička destinacija u globalnom okviru, posebno za putovanja mladih.
Koja je tvoja misija u Srbiji kao i motivacija za ostanak ovde?
Meni je najveća misija da promenim način na koji je Srbija viđena u svetu i u samoj Srbiji i mislim da se to najefikasnije može uraditi kroz dobru turističku promociju. Vreme je da Srbi gledaju dobre stvari u svojoj zemlji i da celom svetu pomognu da otkrije ovaj divni narod, njegova bogata kulturna i istorijska nasleđa, prelepu prirodu i sve što čini pravu srpsku dušu. Svi stranci koji su došli ovde i sa kojima sam imao kontakt su bili oduševljeni, ali mnogi Srbi koji ovde žive ceo život uopšte ne smatraju turističke destinacije svoje zemlje zanimljivim i atraktivnim. Možda iz tog razloga što je život ovde svakodnevni izazov, sramota je reći da si putovao Srbijom kad te pitaju gde si išao na odmor. Međutim, kad dođe neko iz Rija koji se toliko zaljubio u Srbiju da je naučio srpski jezik i napustio Kopakabanu da se preseli u Beograd i da je promoviše, ljudi već svhvataju da ima tu neku vrednost.
Kako mladi mogu doprineti razvoju turizma u Srbiji i na koji način su mladi Brazilci angažovani u ovom sektoru u Brazilu?
Pre svega, mladi moraju da se upoznaju sa svojom zemljom kako bi mogli da je i sami promovišu. Danas, kad je internet svuda, svako može da doprinese razvoju turizma bilo koje zemlje putem objavljivanja preporuka, slika, snimka, tekstova itd. na različitim sajtovima, zatim na socijalnim mrežama mogu da prošire reči. Ako jedna osoba dobro zna da iskoristi moć interneta, uticaće na hiljade ljudi. U Brazilu, kao i u Srbiji, većina mladih studenata turizma misli da se nakon diplomiranja mogu zaposliti u hotelima, turističkim agencijama ili kruzerima i to je to... Nemaju pojma kako im kreativnost, inovativne ideje i preduzetništvo mogu otvotiti vrata u ovom segmentu, pogotovo u zemljama poput Srbije koja još uvek nije toliko turistički razvijena.
Ekonomski, Brazil je znatno napredniji od Srbije, te su samim tim i uslovi života pogodniji i pristupačniji. U odnosu na to, na koji način je najefikasnije motivisati mlade u Srbiji da se posvete sebi, svojim ambicijama i ciljevima kao i načinima njihovog ostvarivanja?
Оptimizam, kreativnost, samopouzdanje i upornost su ključevi uspeha. U Srbiji sam sreo mnogo mladih koji se samo žale na to koliko je teško uspeti u životu, ali ništa ne rade da bi uspeli. S druge strane, ima onih koji, pošto je duplo teže uspeti ovde, određuju svoje ciljeve i rade deset puta više ka njihovim ostvarivanju. Važno je imati na umu da ništa nije gore nego sedeti kod kuće. Neophodno je iskoristiti svoje vreme za aktivno ulaganje u sebe, dobijanje znanja, uspostavljanje kontakata, traženje posla, da razmislite šta ovoj zemlji treba što ja mogu da ponudim?. Jedna od najvećih greški je družiti se sa ljudima koji vas svojom negativnom energijom sprečavaju da radite dobre stvari za sebe i za vaše okruženje. Iz ličnog iskustva mogu da kažem da svaki trud ka ostvarivanju vaših želja je vredan. Prijatelji u Brazilu su rekli da sam lud kad sam počeo da pišem blog o Srbiji. Rekli su da bi samo neki ludak napustio posao u Riju da se preseli u Beograd bez zagarantovanog posla... Ali taj „glup“ blog mi je otvorio tolika vrata ovde da oni sad vide da nisu bili u pravu. Blog sam prezentovao Turističkoj Organizaciji Srbije i čak sam dobio sponzorstvo od njih. Kasnije sam se upoznao sa ekipom iz Srbija za Mlade, koja se sastoji od sjajnih mladih ljudi koji zaista žele da unaprede turizam u ovoj zemlji i to rade bez obzira na sve prepreke sa kojim se suočavaju svaki dan.
Koliko su po tvom mišljenju iskorišćeni turistički potencijali Srbije i kako se oni još više mogu unaprediti?
Turistički potencijali Srbije su vrlo malo iskorišćeni, a mogućnosti su beskonačne! Treba još mnogo ulagati u turističku infrastrukturu, ali brending je ključna stvar u ovom trenutku kad Srbija treba da promeni imidž koji ima u svetu. Ovo je zemlja koja treba da se reklamira kao jedna od najautentičnijih turističkih destinacija, savršena za sve one koji žele da otkriju nova zanimljiva i prelepa mesta sa jedinstvenom dušom. Turistička Organizacija Srbije je pre nekoliko dana lansirala odličan novi promotivni spot koji prikazuje grupu mladih koji putuju po svim regionima Srbije i čiji je slogan - Jedno putovanje, bezbroj doživljaja. Stranci koji ga gledaju zaista se interesuju bar da istraže malo više o ovoj zemlji koja izgleda mnogo drugačije nego što su mislili. Sa ciljem da turizam činimo što interaktivnijim, ekipa organizacije Srbija za Mlade trenutno razvija portal i Android aplikaciju Serbia4Youth za pametne telefone na kojoj će posetioci moći da pronađu sve turističke atrakcije u Srbiji, kao i restorane, hotele, klubove i sve što im može biti interesantno. Najbolje je što će svi moći besplatno da skinu aplikaciju, da dodaju svoje preporuke, komentarišu i ocene mesta i atrakcije.
Kakvi su ti planovi za budućnost u pogledu tvog života u Srbiji?
Meni je plan jedino da nastavim da što više doprinesem turističkom razvoju i promociji Srbije kako bi što veći broj ljudi shvatio da je Srbija u stvari prelepa zemlja koju moraju da upoznaju! Srbiju već smatram drugom kućom, ovde je devojka koju volim i prijatelji koji su mi kao braća... Neću da se vratim u Brazil dok ne završim misiju ovde.
Blic pitanja:
Koja ti je omiljena hrana u Srbiji, a koja u Brazilu?
U Srbiji, pljeskavica; u Brazilu, asai (brazilsko voće).
Imaš li neki skriveni talenat i koji?
Sviram gitaru i već sam komponovao par pesma.
Koji ti je omiljeni fudbalski stadion?
Marakana u Rio de Žaneiru! Mada je i srpska Marakana dobra...
Omiljeni pisac i knjiga.
Sun Cu, Umeće Ratovanja.
Omiljeni filmski žanr i film.
Inspirativni, Coach Carter.
HVALA
***
POSTANI DOPISNIK! Ukoliko i ti želiš da postaneš dopisnik i pišeš o mladima iz svog kraja, prijavi se popunjavanjem kratkog formulara. Više informacija i link ka formularu ovde. Nije neophodno prethodno iskustvo, već isključivo entuzijzam i želja da se dobar glas o tvom kraju daleko čuje! Otvoreno za sve mlade od 15 - 35 godina.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE