Veliki broj ljudi imao je priliku da se vozi avionom, a koliko je nas koji bismo se usudili da jedrimo paraglajderom? Da li ste znali da je paraglajding jedan od najmlađih vazduhoplovnih sportova, a istovremeno i jedan od najlakših i najjednostavnijih? Ovo poslednje pretpostavljam da se uzima sa rezervom, naročito od strane onih koji se plaše visine i letenja. Ali, verujem, da prvi put nikom ne bi bilo svejedno. Ako vas interesuju ekstremni sportovi i ako želite da saznate više o paraglajdingu, upoznajte Željka Polića. Željko je momak koji nema uobičajeno zanimanje. On nije želeo da bude doktor, inženjer ili fudbaler. Njegova strast su alpinizam, slobodno penjanje, planinski biciklizam i paraglajding.
Zvuči neverovatno? Pročitajte ostatak intervjua.
Kako se postaje paraglajdista?
Da bi se neko bavio paraglajdingom, potrebno je da prođe veoma obimnu teorijsku i praktičnu obuku. Sledeći uslov je da ima 40 sati naleta i položeni ispit. Tek tada se dobija zvanje pilota paraglajdera, zmaja ili ultra - lake letilice. Međutim, nije potrebno da budete stručnjak da biste poleteli, jer su tu i letovi sa instruktorom tj. let u tandemu. Za to vam ne treba nikakvo predznanje jer instrukcije dobijate neposredno pre poletanja. Vaše je da se prepustite užitku, dok instruktor upravlja paraglajderom.
Šta je to što je tebe privuklo da se baviš paraglajdingom?
Privukao me je, pre svega, taj nevorovatan osećaj slobode i pomerenja granica. Takođe, kad sam bio mali imao sam kloustrofobiju i rešio sam da ne dozvolim da me strah sputava u životu. Vođen time, krenuo sam na speleologiju, a uz nju sam završio i alpinizam. Nakon toga nastavio sam da se bavim ekstremnim sportovima. Kada sam saznao da u Loznici postoje ljudi koji se bave paraglajdingom, nisam oklevao, već sam odmah počeo da se interesujem.
Većina ljudi smatra da je paraglajding vrlo rizičan sport, da li je to predrasuda ili je zaista tako?
Koliko god da čudno zvuči, paraglajding je veoma bezbedan sport. Greške koje se dešavaju prilikom letenja su gotovo uvek izazvane greškom pilota, a ne otkazivanjem opreme. Pilot je taj koji odlučuje da li postoje uslovi za letenje. Ukoliko je oprema bezbedna, a pilot ima dobru obuku, rizik je minimalan i tada je bezbedniji čak i od vožnje automobila.
Pretpostavljam da se još uvek sećaš svog prvog leta. Kako je on izgledao?
To je svakako bilo jedno nezaboravno iskustvo. Platio sam danak neiskustvu tako što sam završio na banderi. Falilo mi je samo metar i po da preletim žice. Poleteo sam sa Gučeva sa krilom koje nije imalo dolet do Banje Koviljače. Mnogi bi posle toga odustali, a meni je to bio samo izazov više.
Radiš i kao pilot instruktor za letove u paru. Kakvi su utisci onih koji sa tobom polete prvi put?
Pred poletanje trema uvek bude velika. A kada se nađemo u vazduhu osećanja su pomešana, preko straha do vrištanja zbog oduševljenja. Ono što je sigurno jeste da je svako od njih uživao u prizoru ispod sebe i da su svi odmah po sletanju izgovorili: Hoću opet.
Kako se leti paraglajderom?
Za početak treba vam je oprema koja staje u jedan teži ranac i prevoz do najbližeg brda. Kada se nađe odgovarajuća lokacija potrebno vam je vreme da se spremite i posle nekoliko koraka vi ste već u vazduhu. Kada se odlučite za sletanje, to možete da uradite i na najmanjoj livadi. Ono što je bitno jeste da sve zavisi od procene pilota i njegovog znanja i iskustva.
Koliko je to skup sport?
Sve zavisi od toga šta se hoće od paraglajdinga. Samo letenje nije skupo, jedini izdatak predstavlja samo oprema ali ona nije jednokratna i kada se jednom uloži u nju mirni ste narednih nekoliko godina. Velika novčana ulaganja su potrebna jedino ukoliko neko želi da se takmiči jer su potrebni brojni uređaji i skuplja krila kako bi se postigli što bolji rezultati.
Fudbal i tenis su danas sportovi za koje postoji najveća zainteresovanost kod mladih. Kakva je situacija sa paraglajdingom, da li se omladina interesuje za njega?
Mladi u Loznici su poprilično zainteresovani za ovaj sport. Avanturistički sportski klub “Kobra” ima veliki broj članova koji se pored paraglajdinga bave i planinskim biciklizmom, alpinizmom… Pored mene, tu je još nekoliko momaka koji učestvuju na takmičenjima u paraglajdingu. Ono što se jedino javlja kao ograničenje, jesto to, što po zakonu, ne smem da spuštam tj. radim let u tandemu sa mlađima od 12 godina.
Imaš li možda neku anegdotu vezanu za let u paru?
Zanimljivo je možda to što sam relativno skoro imao priliku da poletim sa čovekom koji ima 69 godina. Vrištao je od uzbuđenja i nakon sletanja želeo opet. To mu je bio poklon od ćerke za rođendan.
***
POSTANI DOPISNIK! Ukoliko i ti želiš da postaneš dopisnik i pišeš o mladima iz svog kraja, prijavi se popunjavanjem kratkog formulara. Više informacija i link ka formularu ovde. Nije neophodno prethodno iskustvo, već isključivo entuzijzam i želja da se dobar glas o tvom kraju daleko čuje! Otvoreno za sve mlade od 15 - 35 godina.