FOTO: Entrepreneur
Prevela: Ivanka Jelić
Da li zaista možete podučavati nekoga nečemu tako subjektivnom, kao što je kritičko mišljenje? Ovo je već neko vreme predmet rasprave, ali jedno neverovatno, novo istraživanje, pokazuje da je to, zapravo, moguće. Eksperimenti koje su sproveli katedra za fiziku i pedagoška škola na univerzitetu Stanford pokazuju da se studenti mogu podučiti tome kako da više razmišljaju kritički.
Teško je prenaglasiti važnost veština kritičkog mišljenja u modernom svetu. Sposobnost da se informacije dešifruju i protumače, da se ponude kreativna rešenja, u direktnoj je vezi sa našim intelektom.
Za istraživanje su uzete dve grupe studenata koji pohađaju uvodni kurs laboratorijske fizike, gde je jedna grupa (poznata kao eksperimentalna grupa) dobila uputstvo da koristi kvantitativno poređenje podataka, a druga grupa (kontrolna grupa) nije dobila nikakva uputstva. Poređenje podataka na naučni način, tj. sposobnost da se nečija opažanja izmere na statistički i matematički način, dovelo je do zanimljivih rezultata u eksperimentalnoj grupi.
Čak i u slučaju kada nisu koristili uputstva, ova grupa imala je dvanaest puta veću verovatnoću da ponudi kreativna rešenja za poboljšanje eksperimentalnih metoda koje su koristili na časovima, četiri puta veću verovatnoću da objasni ograničenja ovih metoda i bolje su mogli da objasne svoj način razmišljanja u odnosu na kontrolnu grupu. Ovi rezultati su se ponovili i naredne godine, sa studentima iz drugog odeljenja. Šta ovo, zapravo, govori o kritičkom mišljenju i kako možemo iskoristiti ove rezultate da budemo bolji i poboljšamo svoje društvo?
FOTO: Critical Thinkers
Živimo u vremenu do sada nezapamćenog pristupa informacijama. Bilo da na Vikipediji dodajete novi sadržaj ili čitate mim, čiji izvor nije naveden (da li je ikada?), vaša sposobnost da razumete ono što čitate i da to procenite je stalna potreba. Zato je toliko važno da imamo izoštrene veštine kritičkog mišljenja. Takođe, ako ih ne koristite, nećete imati o čemu da se raspravljate sa svojom porodicom tokom večere. Pogledajte bilo koju aktuelnu temu i testirajte sebe.
- Da li je ovo istinito/tačno?
- Kako mogu da znam da li jeste ili nije?
- Da li postoji način da upotrebim podatke (dokazive, stvarne informacije), kako bih ovo razlučio?
Svakako, možemo uvežbati da postanemo bolji u kritičkom mišljenju, ali je, takođe, važno i da ovoj veštini podučavamo decu. Istraživanja su pokazala koliko je ova sposobnost važna za naš uspeh, pa ipak, mnogi imaju utisak da nam podučavanje ove veštine ide veoma loše. Ovo istraživanje, međutim, može navesti mnoge nastavnike i roditelje da uvide kako je podučavanje ovim veštinama moguće. Implikacije društva koje bolje razmišlja nisu merljive, ali verujemo da su izuzetne.
IZVOR: Big Think
Ivanka je racionalni pesimista i emotivni optimista; iskreno veruje da Bitlsi mogu da spase svet.
***
Pročitajte i:
Ne kupujte seminarski rad, uradite ga sami!
Zašto je važno da ponavljate naučeno?
Kako održati pažnju na predavanjima?
***
Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected] sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE