
О пилот истраживању
У другој половини марта ове године покренуто је студентско рангирање факултета - прво истраживање које испитује ставове студената о квалитету студирања у Србији.
Упитник је формиран према налазима из одржаних студентских фокус група, кроз које смо дошли до оних питања које студенте највише интересују када је у питању избор факултета и квалитет студентског живота.
Циљ нам је да се понављањем истраживања из године у годину резултати ажурирају и објављују, те да у континуитету осликавају промене и развој високошколског система у Србији виђен очима студената. Резултати ће несумњиво омогућити активним студентима да сагледају квалитет студирања на својим факултетима у односу на друге факултете, али и да добију одговоре на то шта их чека по завршетку студија. Онима који тек планирају да упишу факултет ови подаци биће непроцењиви! Подаци ће свакако служити и као инструмент за одређивање лидера у различитим областима и инструмент притиска који ће допринети подизању квалитета студија.
Истраживање спроведено у пролеће 2012. године представља пилот на основу којег ћемо стећи увид у неопходне корекције ради постизања веће валидности упитника. Осим тога, у наредном кругу прикупљања података биће анкетиран већи број испитаника како би узорак добио на репрезентативности.
Прикупљање података
За прикупљање података коришћен је он-лине упитник којем је могло да се приступи 24 часа дневно од 20. марта до 30. априла 2012. године. Истраживање је било отворено за студенте свих нивоа студија, свих државних и приватних факултета у Србији, као и онима који су факултет завршили између октобра 2008. године и датума попуњавања упитника. Једном испитанику било је дозвољено да упитник попуни и преда само једном.
Структура узорка
У истраживању је учествовало укупно 2839 испитаника.
Структура узорка према нивоу студија:
73% Студент основних академских студија
12% Студент постдипломских мастер студија
3,3% Студент високе школе
4,4% Завршен факултет
2,1% Завршен МА
5,2% остало
Структура узорка према броју положених испита:
Студенти су равномерно распоређени по категоријама броја положених испита, с тим да у категорији са ниједним положеним испитом има свега 0,5% студената, а у категорији са преко 40 положених испита има 12,2% студената.
Структура узорка према просеку оцена
5,8% од 6 до 6.99
32.6% од 7 до 7.99
38,4% од 8 до 8.99
23,1% од 9 до 10
Анализа резултата
Да бисмо добли резултате, анализирали смо одговоре студената на питања нашег уптиника. Самим тим, резултати истраживања представљају искључиво субјективну оцену студената о факултетима на којима студирају. Анализирано је укупно 65 факултета, и збирно 2 универзитета који нису рангирани. Факултети са мање од 10 испитаника нису узети у обзир, али се резултати чувају за наредни круг истраживања. Факултети са мање од 20 испитаника су анализирани и рангирани, а звездица испред назива факултета у појединачном извештајима и на нашем сајту указује на то да је број испитаника датог факултета био мањи од 20 (али не и мањи од 10!).
Резултате смо представили у облику извештаја за сваки појединачан факултет. Такође, анализом више параметара, дошли смо до 5 ранг листа, односно топ 30 факултета (од укупно 65) у следећим категоријама: Инфраструктура, Квалитет наставног програма, Ван-наставне активности и Однос према студентима, као и Укупна ранг листу свих анализираних факултета. Веома је важно имати у виду да је разлика између два места на ранг листи веома мала, те да сви факултети који су се нашли у топ 30 имају добре резултате.
У сврху обраде података у овом истраживању користили смо се апликацијом посебно дизајнираном за ту намену под називом СПСС (Статистицал Програм фор Социал Сциенцес). Од примарног значаја за нас били су: поступак за рачунање аритметичке средине као мере централне тенденције, поступак за добијање стандардне девијације, као и т-тест ради утврђивања значајности разлика међу аритметичким срединама;
Како смо дошли до ранг листа?
Ранг листа: Инфраструктура
« Ранг листа:Инфраструктура » пружа одговор на питање - који факултети у Србији пружају најбоље услове за студирање? Резултати су формирани на основу збирне анализе одговора студената на укупно 10 од 70 питања нашег упитника, уз напомену да су одговори бодовани тако да је важнијим питањима додељен већи број бодова према унапред дефинисаном степену значаја питања:
- Оцените квалитет читаонице Вашег одељења или факултета:
- Да ли је зграда факултета довољно велика за потребе студирања?
- Оцените квалитет зграде факултета:
- Оцените квалитет ентеријера факултета:
- Оцените хигијенске услове на факултету:
- Да ли факултет поседује рачунарски кабинет који студенти могу користити у слободно време ?
- Да ли у рачунарском кабинету постоји интернет конекција коју студенти могу бесплатно користити?
- Да ли на факултету постоји бежични интернет који студенти могу бесплатно користити на целом факултету ?
- Да ли Ваш факултет поседује спортску салу?
- Оцените локацију на којој се факултет налази:
Ранг листа: Однос према студентима
« Ранг листа:Однос према студентима » пружа одговор на питање - који факултети у Србији гаје најбољи однос према студентима? Да бисмо сазнали чије се наставно и административно особље на најбољи начин односи према студентима, извршили смо збирну анализу одговора студената на следећа питања,уз напомену да су одговори бодовани тако да је важнијим питањима додељен већи број бодова, према унапред дефинисаном степену значаја питања:
- Оцените у којој мери факултет негује лични приступ према студентима?
- Оцените рад студентске службе:
- Оцените рад секретара Вашег одељења/факултета:
- Оцените у којој мери је наставни кадар пријатељски настројен, приступачан и спреман да помогне?
Ранг листа: Квалитет наставног програма
« Ранг листа: Квалитет наставног програма » формирана је на основу збирне анализе одговора студената на следећа питања, уз напомену да су одговори бодовани тако да је важнијим питањима додељен већи број бодова према унапред дефинисаном степену значаја питања:
- Колико су Вам професори доступни ван предавања?
- Да ли у току студија имате обезбеђену праксу у неком предузећу, организацији или институцији?
- Наведите укупно време проведено на пракси током студирања:
- Како бисте оценили квалитет библиотеке на факултету?
- Како бисте оценили квалитет наставног програма на Вашем факултету?
- Колико често се у току једног семестра на вашем факултету организују семинари?
- У којој мери сматрате да наставни програм на Вашем одељењу подстиче креативност и критичко размишљање?
- Међу колико страних језика можете да бирате језике које ћете слушати и полагати?
- Колико често сте у обавези да одржите усмено излагање пред групом у току једног семестра?
- Колико често професори и асистенти подстичу групну дискусију током наставе?
- Колико често у току једног семестра Вам професори задају задатке или студије случаја које захтевају да стечена теоријска знања практично примените?
Ранг листа: Ван-наставне активности
« Ранг листа: Квалитет наставног програма » формирана је на основу збирне анализе одговора студената на следећа питања, уз напомену да су одговори бодовани тако да је важнијим питањима додељен већи број бодова према унапред дефинисаном степену значаја питања:
- Да ли на Вашем факултету постоје студентска удружења?
- Да ли на Вашем факултету постоје спортска удружења?
- Да ли сте члан неког удружења на Вашем факултету?
- Да ли на Вашем факултету постоје студентске новине?
- Да ли на Вашем факултету постоји студентски клуб или кафић?
- Колико често се организују студентске журке за студенте Вашег факултета?
- Да ли на Вашем факултету постоји добро развијена пракса размене студената?
- Да ли на Вашем факултету постоји служба или саветовалиште за развој каријере?
- Оцените рад те службе или саветовалишта за развој каријере:
Укупна ранг листа
Укупна ранг листа формирана је на основу резултата добијених у претходне четири ранг листе, као и бодовањем одговора студената на следећа питања, уз напомену да су одговори бодовани тако да је важнијим питањима додељен већи број бодова према унапред дефинисаном степену значаја питања:
- У којој мери сте задовољни распоредом предавања на Вашем факултету?
- Оцените оправданост висине школарине, без обзира на то да ли сте у обавези да је плаћате (Узети у обзир кавлитет наставе и наставног програма, материјал за практичан рад, ван-наставне активности и инфраструктуру факултета) :
- Да сте сада у могућности да поново бирате, да ли бисте уписали други факултет?
- Како бисте оценили Ваше могућности за запослење након завршетка факултета?
- Узимајући у обзир све претходно наведено, како бисте генерално оценили свој факултет?
Напомена : Звездица испред назива факултета у појединачном извештајима и на нашем сајту указује на то да је број испитаника датог факултета био мањи од 20 (али не и мањи од 10).