Tweet

Иако је незапосленост једна од горућих тема у држави, о којој се шушка на сваком кораку, ретко где ћемо чути охрабрење да се закорачи у приватан бизнис. Чак и младима, којима је најтеже да пронађу први посао због недостатка радног искуства, предузетништво не изгледа као претерано примамљива опција.

О томе сведоче и статистички подаци Уније послодаваца Србије, према којима се у Србији свега 3,2% младих бави предузетништвом, док у Европи тај број износи 20,5%.
Са друге стране, истраживања показују да су млади највише заинтересовани за рад у државним фирмама. Према подацима Националне службе за запошљавање, у последњих 5 година, број запослених у државном сектору се константно повећавао, док се око 35 хиљада фирми у приватном сектору затворило. Због тога најчешће млади посао у државном сектору доживљавају као сигурнији и стабилнији. Осим тога, највећи проблеми су и недостатак почетног капитала, али често и одсуство подршке породице.

Родитељи ће нас најчешће саветовати да се не упуштамо у бизнис који захтева далеко већи ризик, него нпр рад у државној фирми. Идеал о редовној плати, фиксном радном времену, и сигурном радном месту у државном сектору, остао је дубоко укорењен у њиховој свести.

Младима често фали и храбрости. Приватан бизнис подразумева самостално доношење одлука, па тиме и сношење последица, биле оне добре, или лоше. Нема шефа кога бисмо окривили за лоше пословне потезе, или лоше резултате. А да бисмо остварили успех, неопходна је спремност да радимо и ван ″радног времена″, али и почетно знање и искуство, где је опет подбацио систем образовања. Не само да младе не мотивише на покретање бизниса, већ често децу демотивише у испољавању креативности и аутентичности, јер их од нижих разреда учи да се знање стиче само репродукцијом оног што пише у уџбенику, уместо да цени њихове креативне идеје, и тиме им јача самопоуздање.

Почетни капитал данас се може добити учешћем на конкрсима где се награђује идеја, или план пројекта, којих је у последње време све више. Национална служба за запошљавање у последње 4 године субвенционисала је око 12 хиљада пројеката самозапошљавања, а више од 70% показало се успешним. Најзаступљенији су фризери, козметичари, адвокати, туризмолози и други.

иСербиа ће ове године по први пут, наградити најбољу идеју у области интернет бизниса. Наш пројекат је доказао да младима у Србији не мањка креативности, па су се на конкурсу појавиле иновативне, занимљиве и корисне идеје, попут сајтова за учење језика, и припрема за тестове, калкулатор енергетске ефикасности, сајт који ће вам помоћи да одаберете поклон за младенце, пословно треће доба, и други. Која идеја ће победити, видећемо на финалу, 14. октобра, на конференцији Србија на вези.

Дакле, ако сте заинтересовани за овај вид предузетништва, пажљиво пратите ситуацију на том плану, детаљно се информишите о свим конкурсима, и можда се управо ту негде крије ваша прилика за успех!

Tweet
Коментари

ВЕСТИ