Autor: Branislava Dundić
Ukoliko niste marketinški stručnjak ili student ekonomije, verovatno vam reč AIDA ne znači mnogo. Ne, nije pitanje ko je Aida, nego - šta je AIDA? Radi se o akronimu, sastavljenom od inicijala ključnih reči kada je u pitanju dobar marketing koji za cilj ima da proda proizvod. Ove engleske reči su zapravo četiri faze koje su neizostavni elementi procesa uspešne prodaje.
Attention, odnosno pažnja. Ni najkvalitetniji proizvod neće biti prodat ukoliko nije zapažen. Jedinstven dizajn, povoljna cena i dobra reklama su ono što privlači kupce.
Interest, odnosno interesovanje. Ovo je druga faza, nakon što je proizvod zapažen. Potencijalni kupac želi da sazna više o proizvodu, njegovu upotrebnu vrednost.
Desire, odnosno želja. Želja da se proizvod poseduje. Nakon što se upozna sa funkcijama proizvoda, kupac odlučuje da li on vredi njegovog novca.
Action, odnosno akcija-kupovina. Poslednja faza koja označava uspešnu transakciju.
U praksi, to bi izgledalo otprilike ovako: Devojka je na TV-u videla reklamu za parfem poznatog brenda, u prelepo dizajniranoj minimalističkoj bočici koja odiše stilom savremene, uspešne žene. Pritom, sa reklame nas Gisele Bundchen, najbogatija manekenka na svetu, zavodi svojom savršenom kosom i egzotičnim seksipilom. Devojka odlazi u parfimeriju, uzima tester i u tom momentu, i sama se oseća kao Gisele. Dakle, u njoj je probudjena želja da poseduje ovaj proizvod. Ostaje još samo da izvadi novčanik i – plati.
Međutim, možete li da se setite šta nas to u reklamama intrigira i privlači našu pažnju, možda još više nego zanosne lepotice? Šta je ono što najduže pamtimo nakon što smo videli bilbord, video reklamu ili neku ambalažu? Ako vam kažem – nije svejedno, hoće li to pomoći? Ah da, slogani.
Dobar slogan je, možemo slobodno reći, neizostavan deo dobrog marketinga. On može da doprinese uvećanju sva četiri elementa marketinškog modela AIDA. Dobar slogan privlači pažnju, budi interesovanje, pokreće želju, navodi na kupovinu. On gotovo da postaje brend za sebe - ulazi u narod, postaje uzrečica. On nam nešto garantuje. Sloganima želimo da verujemo.
Svake godine biraju se najupečatljiviji slogani, a neki od njih postali su pravi evergreen. Ukoliko ste i sami u situaciji da želite da plasirate neki proizvod, uslugu ili u krajnjem slučaju – sebe, sigurno će vam biti interesantno da vidite spisak najuspešnijih slogana ikad:
1.„Just do it.“, Nike - Efektna, jednostavna poruka – ne pitaj, ne razmišljaj, uskoči u ono što želiš. Deluje ohrabrujuće i motivišuće.
2.„Got milk?“ – Bila je ovo kampanja koju je zajednički pokrenulo nekoliko prizvođača mleka, a sa ciljem povećanja potrošnje mleka. Pa, kada vas neko pita – imate li mleka, možete li a da se to i ne zapitate?
3.“Think different.“, Apple – Kada nam Steeve Jobs poruči da mislimo drugačije, onda to mora imati smisla. Jobs-u verujemo.
4.“Think about it.“, Pall Mall – Udružen sa misterioznim reklamama koje je pratio, ovaj slogan nas je sve naveo da mislimo o tome.
5.“Keep walking.“, J.Walker – Pravi muškarac zna šta je dobar viski i ume da korača kroz život.
6.“Reach out and touch someone.”, AT&T – Podstiče individualnost, inicijativu.
7. “A diamond is forever.”, De Beers - Da, Ovo je stvarno slogan koji je toliko dobar da je ušao u razgovorni jezik.
8. “There are some things money can’t buy. For everything else, there’s MasterCard.”, MasterCard.
9.”Nokia connecting people.”, Nokia – Možda tehnika udaljuje ljude, ali ih zato Nokia spaja!
10.”Today, tomorrow, Toyota.”, Toyota.
Svakako su vredni pomena i neki slogani domaćih brendova, koji su najčešće u skladu sa specifičnim, srpskim humorom i koji su zbog toga osvojili Srbe:
1.”Nije svejedno”, Nektar – Svi smo zaključili – zaista nije svejedno.
2.”Muškarci znaju zašto”, Jelen.
3.”Ili jesi ili nisi”, Lav – Kultni slogan koji je postao deo svakodnevnog govora.
4.”Imate prijatelje”, MTS – Kompanija ostavlja utisak nekoga na koga se uvek možete osloniti.
Interesantno pitanje bi svakako bilo – kako nastaju slogani? Njih stvaraju kreativci, kreativni timovi, ali neretko se dešava i da se u nekoj sasvim neočekivanoj situaciji javi ideja. Zamislite samo – dva prijatelja sede u zadimljenoj kafani, piju viski. Jednog je ostavila žena, tuguje, a drugi gleda u flašu na kojoj piše Johnnie Walker, i kaže prijatelju – keep walking.
Za kraj, ostavljamo vas sa ovom porukom – istina je da reklama ima i veliku moć manipulacije, pa sledeći put kada poželite neki proizvod zbog privlačne ambalaže ili intrigantnog slogana, ipak razmislite još jednom pre nego ga i kupite.