Tweet

Уколико нисте маркетиншки стручњак или студент економије, вероватно вам реч АИДА не значи много. Не, није питање ко је Аида, него - шта је АИДА? Ради се о акрониму, састављеном од иницијала кључних речи када је у питању добар маркетинг који за циљ има да прода производ. Ове енглеске речи су заправо четири фазе које су неизоставни елементи процеса успешне продаје.

Аттентион, односно пажња. Ни најквалитетнији производ неће бити продат уколико није запажен. Јединствен дизајн, повољна цена и добра реклама су оно што привлачи купце.

Интерест, односно интересовање. Ово је друга фаза, након што је производ запажен. Потенцијални купац жели да сазна више о производу, његову употребну вредност.

Десире, односно жеља. Жеља да се производ поседује. Након што се упозна са функцијама производа, купац одлучује да ли он вреди његовог новца.

Ацтион, односно акција-куповина. Последња фаза која означава успешну трансакцију.

У пракси, то би изгледало отприлике овако: Девојка је на ТВ-у видела рекламу за парфем познатог бренда, у прелепо дизајнираној минималистичкој бочици која одише стилом савремене, успешне жене. Притом, са рекламе нас Гиселе Бундцхен, најбогатија манекенка на свету, заводи својом савршеном косом и егзотичним сексипилом. Девојка одлази у парфимерију, узима тестер и у том моменту, и сама се осећа као Гиселе. Дакле, у њој је пробудјена жеља да поседује овај производ. Остаје још само да извади новчаник и – плати.

Међутим, можете ли да се сетите шта нас то у рекламама интригира и привлачи нашу пажњу, можда још више него заносне лепотице? Шта је оно што најдуже памтимо након што смо видели билборд, видео рекламу или неку амбалажу? Ако вам кажем – није свеједно, хоће ли то помоћи? Ах да, слогани.

Добар слоган је, можемо слободно рећи, неизоставан део доброг маркетинга. Он може да допринесе увећању сва четири елемента маркетиншког модела АИДА. Добар слоган привлачи пажњу, буди интересовање, покреће жељу, наводи на куповину. Он готово да постаје бренд за себе - улази у народ, постаје узречица. Он нам нешто гарантује. Слоганима желимо да верујемо.

Сваке године бирају се најупечатљивији слогани, а неки од њих постали су прави евергреен. Уколико сте и сами у ситуацији да желите да пласирате неки производ, услугу или у крајњем случају – себе, сигурно ће вам бити интересантно да видите списак најуспешнијих слогана икад:

1.„Јуст до ит.“, Нике - Ефектна, једноставна порука – не питај, не размишљај, ускочи у оно што желиш. Делује охрабрујуће и мотивишуће.

2.„Гот милк?“ – Била је ово кампања коју је заједнички покренуло неколико призвођача млека, а са циљем повећања потрошње млека. Па, када вас неко пита – имате ли млека, можете ли а да се то и не запитате?

3.“Тхинк дифферент.“, Аппле – Када нам Стееве Јобс поручи да мислимо другачије, онда то мора имати смисла. Јобс-у верујемо.

4.“Тхинк абоут ит.“, Палл Малл – Удружен са мистериозним рекламама које је пратио, овај слоган нас је све навео да мислимо о томе.

5.“Кееп валкинг.“, Ј.Валкер – Прави мушкарац зна шта је добар виски и уме да корача кроз живот.

6.“Реацх оут анд тоуцх сомеоне.”, АТ&Т – Подстиче индивидуалност, иницијативу.

7. “А диамонд ис форевер.”, Де Беерс - Да, Ово је стварно слоган који је толико добар да је ушао у разговорни језик.

8. “Тхере аре соме тхингс монеy цан’т буy. Фор еверyтхинг елсе, тхере’с МастерЦард.”, МастерЦард.

9.”Нокиа цоннецтинг пеопле.”, Нокиа – Можда техника удаљује људе, али их зато Нокиа спаја!

10.”Тодаy, томорров, Тоyота.”, Тоyота.

Свакако су вредни помена и неки слогани домаћих брендова, који су најчешће у складу са специфичним, српским хумором и који су због тога освојили Србе:

1.”Није свеједно”, Нектар – Сви смо закључили – заиста није свеједно.

2.”Мушкарци знају зашто”, Јелен.

3.”Или јеси или ниси”, Лав – Култни слоган који је постао део свакодневног говора.

4.”Имате пријатеље”, МТС – Компанија оставља утисак некога на кога се увек можете ослонити.

Интересантно питање би свакако било – како настају слогани? Њих стварају креативци, креативни тимови, али неретко се дешава и да се у некој сасвим неочекиваној ситуацији јави идеја. Замислите само – два пријатеља седе у задимљеној кафани, пију виски. Једног је оставила жена, тугује, а други гледа у флашу на којој пише Јохнние Валкер, и каже пријатељу – кееп валкинг.

За крај, остављамо вас са овом поруком – истина је да реклама има и велику моћ манипулације, па следећи пут када пожелите неки производ због привлачне амбалаже или интригантног слогана, ипак размислите још једном пре него га и купите.

Tweet
Коментари

ВЕСТИ