Да, свима је јасно да су нам диплома, познавање језика, компјутера и комуникацијске вештине преко потребне за успех у послу или за само добијање посла. Али то није све. Листа захтева се наставља. Први утисак и имресија се формира у почетних 30 секунди нашег упознавања са потенцијалним послодавцем. Како те секунде искористити на најбољи могући начи, шта рећи и какву поруку оставити а не проговорити. Не брините, има неко ко говори уместо вас - Одећа, лични модни стил!
Основни принципи пословног облачења - које поруке носи ваша одећа и како сачувати лични печат упркос дрес коду неке су од тема о којима је у Хуго Босс продавници, у Београду, члановима Српске асоцијације менаџера причао Ашок Мурти, познати стилиста и бренд менаџер МОВЕМ-а, првог официјалног партнера Хуго Босс-а у Источној Европи.
Једна од нових и најдинамичнијих области у стајлингу тренутно је култура пословног облачења, тзв. имиџинг. Ашок Мурти је објаснио да имиџинг није само мода већ врста невербалне комуникације. Да бисмо упознали друге људе и разменили информације потребно је време, а оно пословним људима увек недостаје. Управо зато је поглед постао важнији од речи. Очима комуницирамо брже, усмеравамо даљи ток комуникације, видимо повратну информацију. Поред тога, савременог човека пословна одећа мора да испрати кроз низ ситуација: у току само једног радног дана сусреће са различитим људима у различитм амбијентима и околностима.
Имиџ, мада у буквалном преводу са енглеског језика значи слика, заправо представља скуп свих наших карактеристика, утисак који остављамо на друге људе. Подразумева све осим артикулисаног говора. Он је често јачи и значајнији од оног што говоримо – долази пре изговорене речи, а једнако нас дефинише као индивидуе. Мурти је објаснио и на примерима модела показао да постоје три дистинктивне групе имиџа.
Опуштена неформална варијанта
Прва врста имиџа је она у којој се осећате удобно и сигурно, оно што носите када сте са блиским људима. Колико год да је то оно што ви јесте, недопустиво би било отићи тако на разговор за посао или пословни састанак. Осим што би било инфантилно, ова доза неформалности би се могла протумачити и као дрскост и непоштовање сарадника или партнера. Постоје два основна правила теорије личног стила: не смете одећом поклопити саговорника и саговорник не сме поклопити вас. Оваквим имиџом бисте засигурно поклопили саговорника и оставили утисак претенциозне особе којој је једино важно да се осећа феноменално без обзира на све друге.
Имиџ маска
Друга врста имиџа је она која се јавља у великим личним транзиционим периодима, нпр. при промени окружења или посла. Тада на себе навлачимо имиџ маску, стварамо идеалну особу, ону коју други желе да виде. Овакве имиџ маске функционишу у контролисаним ситуацијама као што су естрада или политика. Направите савршеног човека за одређену циљну групу, упоредо радите на његовом имиџу, говору, местима на која одлази и сл. И у бизнису је имиџ маска веома заступљена. Пословни људи се често строго придржавају униформног облачења и дрес кодова, што је заправо веома погрешно. Саговорник види оно што изглед говори, али на тај начин се губи индивидуалност, људи нестају, имиџ маска их једноставно гута.
Неформално и униформно пословно облачење нису добра решења. Шта нам онда остаје?
Комбинација имиџ маске и аутентичког стила
Ашок Мурти је показао да ипак постоји решење: трећа врста имиџа која представља синергију пожељног – имиџ маске и личног, необичног и аутентичног. Постоје елементи униформног облачења које не можете избећи. Модни стручњаци тврде да постоје одевни предмети које свака жена мора имати у ормару. Код мушкараца је то много мање компликовано, па је зато теже исказати себе. Одело какво знамо измишљено је још у XВИИИ веку и од тада је, уз мање промене, незаобилазни и најважнији део формалне мушке гардеробе. Кад већ морамо да задржимо основне елементе униформног облачења, Мурти саветује да одаберемо оне елементе који нам савршено стоје, а онда их индивидуализујемо према ономе што јесмо.
Креирање личног стила доживите као игру
Свако причу о имиџу треба да разрађује као мисаони процес и доживљава као играчку.
Класична пословна сукња у комбинацији са различитим чарапама, накитом и другим детаљима, претвара се у савршени одевни предмет. Мушкарци један сако могу комбиновати са различитим краватама, шаловима или ешарпама и сваки пут изгледати потпуно другачије и аутентично.
Одредите које су ваше акцентне боје, оне у којима најбоље изгледате, а онда их комбинујте са палетом пословних боја: тамно сивом, црном, тегет, беж…
„Када креативно схватимо одећу, она престаје да носи нас и ми почињемо да носимо њу“, поручује Мурти.
ИЗВОР Dobraposao.com у сарадњи са Секцијом Младих Перспективних Лидера (САМПЛЕ).