Моменат учења је тренутак који пружа прилику учитељу, родитељу или ментору да подели своје знање са својим учеником. То су тренуци у којима је, услед околности које нису планиране, ученик најотворенији према учењу одређене лекције.

Превела: Милена Акшамовић
ФОТО: Ciee
Моменти учења се дешавају спонтано, што значи да тај тренутак може, али и не мора, да се понови. Овај аспект јединствености момената учења значи да је круцијално да одрасли искористе сваки могући моменат учења који се појави у животу ученика.
Битно је за све родитеље да искористе предности ових момената, мада је то посебно битно за родитеље који школују своју децу код куће (што је један од видова образовања у САД-у), јер сваки родитељ је уједно и учитељ.
Постоје три ствари које родитељи и учитељи морају учинити да би имали максималан утицај приликом момената учења.
Охрабрујте дететову природну радозналост. Кад подстичемо децу да постављају питања и када им одговоримо сходно њиховом узрасту, она науче да је радозналост не само прихватљива, већ пожељна. Када дете учи језик и прстом покаже лопту, родитељ одмах допуни знање о том објекту његовим именом, речју лопта. У тренутку када дете схвати да објекат има своје име, оно је подстакнуто да пита шта су други објекти око њега, као и боје и облици. Чини нам се да постоје бројни моменти учења када је дете сасвим мало, зато што тек треба толико тога да научи. Ако родитељи негују дететову радозналост док је дете у том добу, створиће више момената учења у старијем узрасту. Ако је, пак, родитељ незаинтересован за дететову жељу за учењем, поменутих момената ће бити све мање.
Будите укључени у живот свог детета. Иако се моменти учења јављају спонтано, ако родитељ не обраћа пажњу на дешавања у дететовом животу, може се десити да овај моменат протекне неопажено. У случају да је родитељ преокупиран гледањем телевизије, интернетом или телефоном, тај родтељ вероватно пропушта прилике за образовање сопствене деце. Родитељ или учитељ мора да познаје своје дете, да разуме кроз какве околности дете пролази у датом тренутку и да будно пази на шансе за имплементацију сопственог увида у дететова искуства. Класичан пример момента учења је породична вечера. Сазнајте како је протекао дан вашег детета, сазнајте који су то тренуци у току дана када је ваше дете могло бити пријемчиво за нова сазнања. Будите нежни у вођењу вашег детета до одговора. Запамтите да моменти учења нису лекције, већ моменти усмеравања, током којих родитељ или учитељ помаже детету да дође до тачних закључака или разумевања.
Као учитељ треба да будете пуни знања. Тачно је да су моменти учења насумични и није могуће предвидети их, али јесте могуће бити свестан када би ти моменти могли настати. Ова изјава звучи мало збуњујуће, па ћу илустровати кроз пример. Када би родитељ одвео своје дете на излет на место од историјског значаја, сви би били на добитку када би се родитељ мало подсетио лекција из историје тог места у одређеном периоду. Било би пожељно да научи нешто о значајним личностима које су везане за тај историјски локалитет, о политици, медицини и друштву тога доба. Тиме што је упућен у историју самог места, родитељ ће бити у могућности да помогне детету да учи, и то у моменту када је оно највише мотивисано, у овом случају, на месту од историјске важности. Што више сам родитељ зна, мање ће бити шансе да дочека дететова питања неспреман. Допустиво је рећи детету да једноставно не знате и да оно може само пронаћи одговор када дође кући, али је много боље учити у датом моменту. Ваше дете ће имати више шансе да запамти одговор ако га добије одмах, него ако га добије сатима касније.
Моменти учења су одговорност родитеља и учитеља. Деца не знају увек шта то тачно не знају, и самим тим често не знају ни која питања би требало да поставе или шта треба да науче у одређеним ситуацијама. Моменти учења нису лекције и не треба их асоцирати са нечим трауматичним. Најбољи пример трауматичног момента учења је пролажење колима поред места саобраћајне несреће и указивање на повређену особу коју уносе у кола хитне помоћи, коментаришући како та особа не би била тако тешко повређена да је само везала сигурносни појас. Моменти учења би требало да се одвијају када је дете заинтересовано и пријемчиво, а трауматични моменти учења, иако незаборавни, нису увек временски усклађени са тренуцима када је дете најотвореније према новим сазнањима.
ИЗВОР: Парент Инволвемент
Милена је преводилац ентузијаста, љубитељ речи и поштовалац реченица.
***
Овај текст настао је нашом жељом да млади који желе да се опробају у превођењу текстова то искуство стекну и унапреде код нас. Уколико желиш да будеш преводилац у нашем младом тиму ЦВ уз један преведени текст, са изворним, пошаљи на [email protected] са назнаком Пријава/Преводилац. Отворено за све од 15 до 35 година. Пријем нових чланова вршимо до сваког првог дана у месецу.
Желим повремено да добијам мејлове од портала о вестима, најновијим конкурсима и активностима OVDE
Odricanje od odgovornosti