Tweet

Autor: Ivan Lalić

За разлику од познатијег, признатијег и далеко комерцијалнијег Харукија, његов презимењак Рју нам доноси један сасвим други талас модерних јапанских писаца. Његове теме су везане за нови Јапан на потпуно другачији начин од већине његових исписника. Начин који га је и учинио хитом у андерграунд културолошким круговима и направио малобројну, али снажну базу обожавалаца.

Млађи Мураками се напоредо бавио филмом и књижевношћу и кроз своје образовање врло рано ступио у контакт са хипи културом што је у великој мери и утицало на његово формирање као човека и писца. Бунтовник у души, то своје неслагање светом око себе је пренео и у своја дела. Рју није задовољан новим Јапаном који ниче свуда око њега. Он се противи американизацији и исмева вестернизацију свакодневног живота најразвијенијег азијског друштва. Он се не боји ни да искаже презир према страним утицајима и сународницима који их по сваку цену опонашају, било да је у питању мода, стил живота или култура. Паралелно са приказом смене традиције глобализмом, Мураками се не либи да нам покаже и сво наличје модерног Јапана, његову декаденцију у разврат, пороке и криминал. Нешто што би ретко који писац одлучио да подели са светом око себе.

Оно што Рјуа чини тако неодољивим писцем је и његов стил, једноставан, чист, неформалан и врло, врло јасан. Његове књиге не умиру у стилским фигурама, нема разметања метафорама, скривених значења и порука. Речи су само инструменти, хируршки прецизни и од самог почетка имају само један задатак. Да заведу читаоца. И то чине веома снажно. Мураками је, у недостатку бољег поређења, идеалан филмски писац. То значи да су његова дела савршена подлога за седму уметност, да је атмосфера коју ствара графички врло лако опипљива у уму читаоца и да ће чак и они са недостатком маште врло лако упловити у његов свет. И јако тешко из њега изаћи, што је последица његовог можда и највећег квалитета као писца. <�имг цласс="рфлоат" срц="хттп://3.бп.блогспот.цом/-рЛуРц8ас4Оц/ТYдЈГМзx1xИ/АААААААААлY/XкДсY5мВТИМ/с1600/Рyу_Мураками.јпг" />

Књиге Рјуа Муракамија су неподношљиво напето штиво. Атмосфера коју ствара је толико реалистична, да ће вам се за тили час учинити да сте ви ти који ходате скривеним четвртима Токија, и да баш вас вребају опасности и невероватни доживљаји иза угла. Гутаћете стране његових књига, гоњени неподношљивом жељом да сазнате шта чека његове ликове, какав је расплет и да ли је правда задовољена. И ту ћете доживети разочарење.

Јапанска култура је сасвим различита од било које европске коју сте мислили да знате и познајете. Упркос великом утицају који је истрпела након пораза у другом светском рату, суштински је и даље веома различита и од америчког схватања живота. Самим тим, читање било ког јапанског писца, а поготово Рјуа, захтева један потпуно отворен ум за другачију радњу, ликове и крај књиге. Наиме, њихова култура не познаје термин задовољења правде и хепиенда. Није утемељена на јасном разлучивању доброг и злог, како у самим људима, тако и у њиховој интеракцији. Зато ће вас неретко крајеви књига оставити шокираније него сама радња, која констатно хода по ивици оштрице реалног и вероватног. То нови талас јапанских писаца, предвођен Рјуом, и чини тако занимљивим и магично привлачним.
Уколико одлучите да ступите у Муракамијев свет, морате бити смели и одважни. Његове књиге захтевају храброст и издржљивост да се преко изненадних налета акције, трилера и хорора пређе. Уколико то прегурате, бићете награђени делима које ћете памтити и имаћете велику жељу да прочитате цео његов опус.

„Аудиција” је већ преточена у врло успешан филм и била је прилика за Рјуа да споји своје две највеће љубави, кинематографију и писање. Подлога за ову кратку, али ефектну новелу је сјајна идеја о организовању фиктивне аудиције за филм, која за коначни резултат треба да има одабир будуће супруге једног од двојице продуцената. У питању је успешан, миран и повучени породични човек, који је скоро остао без жене због њене тешке болести. Затворен и уздржани млади отац није спреман да у свој живот пусти нову емоције. Управо зато и оберучке прихвата позив свог најбољег пријатеља да организују кастинг за његову нову изабраницу, пошто ће му то омогућити да са безбедне удаљености одабере ону праву. Његови проблеми почињу да се множе када помисли да је пронашао то што је тражио у лику младе и привлачне девојке. Сви знакови за опасност су ту, напетост расте из стране у страну, али вас ништа не може припремити на последњих десетак страна књиге и њен сурови расплет.

„У мисо супи” је једна од оних директних књига, што вас без увијања и претерано дугачког увода смешта у сувозачево седиште. Возач је у овом случају водич кроз ноћни живот Токија, млади човек са маргине, са само једним задатком на свом послу. Задовољити потребе своје муштерије, ма какве оне биле. Тај концепт ће бити стављен на пробу када га оглас у новинама споји са мистериозним Американцем, чији прохтеви превазилазе сва његова очекивања. Тај сусрет Јапана и странаца ће родити једно опсесивно-компулсивно и накарадно пријатељство и пред читаоце изнети једног од најупечатљивијих књишких негативаца икада створених. Расплета и конца радње у класичном смислу нема, тако да ће евро-амерички читалац остати ускраћен за очекиване одговоре. Иако није пренета на велики екран, ова трилер и хорор прича то свакако заслужује.

Уколико сте љубитељ добре акције, трилера и хорора са примесом фантастике, а притом вас привлачи Далеки Исток и Јапан, тешко да може бити занимљивијег писца за вас од Муракамија. Али не Харукија, већ Рјуа. Упамтите то име.


***
Волите да пишете у слободно време? Желите да видите своје текстове на порталу иСербиа? Није потребно искуство, већ само жеља и идеје! ЦВ и један текст пошаљите на [email protected], са назнаком "Пријава / новинар". Отворено за све од 15 - 35 година Пријем нових дописника врши се најкасније сваког првог дана у месецу.

Желим повремено да добијам мејлове од портала о вестима, најновијим конкурсима и активностимаа OVDE

Odricanje od odgovornosti

Tweet
Коментари

ВЕСТИ