FOTO: Archdaily
Prevela: Dragana Radišić
Davidu Basultu (Santjago, Čile, 1981) je veoma jasan jedan podatak: broj od 3,3 milijarde stanovnika koji danas žive u gradovima će se do 2050. godine povećati na 6,4. „To znači da ćemo za 40 godina morati da izgradimo onoliko koliko se gradilo u poslednjih 3.000 godina, a odgovorni za to biće arhitekte“, objašnjava. S tom idejom na umu, ovaj arhitekta i programer je 2008. postao jedan od osnivača ArchDaily, najposećenije internet stranice o arhitekturi na svetu. Njegov cilj je da na globnom nivou proširi primere projekata efikasnog urbanizma, da obezbedi planove, slike i alate odgovornima za skiciranje megalopolisa.
Čileanski katolički univerzitet, početna stanica čileanskih arhitekata priznatih u svetu, kao što su Alehandro Aravena (dobitnik Prickerove nagrade 2016), Matijas Kloc (dobitnik Boromini nagrade za arhitekturu 2001) ili sam David Basulto, je procenio da je ArchDaily, kreiran od strane bivših studenata, jedan od najinovativnijih projekata u njegovoj 128 godina dugoj istoriji.
Šta ga to čini inovativnim? „Kada je jedan arhitekta zadužen za projekat on traži slične, starije projekte kako bi znao koji su se materijali i tehnike koristile. Pre lansiranja našeg sajta, te pretrage su se vršile putem novina. Mi smo ih prebacili na internet, i danas bilo ko bilo gde u svetu može da pristupi sajtu i tim podacima“, objašnjava Basulto. Na njegovoj stranici se može pronaći više od 300.000 slika i planova za preko 32.000 projekata internacionalnih arhitekata. Korisnik može da pretražuje prema autoru, zemlji ili materijalu.
FOTO: Archdaily
U toj bazi podataka se nalaze i drugi sadržaji, kao što su vesti u vezi sa strukom, koje se ažuriraju nekoliko puta u toku jednog sata, i katalog konstrukcijskog materijala više od 300 kompanija iz sledećih zemalja: Čilea, Meksika, Brazila, Kolumbije, Perua, SAD-a i Kine. „Zadovoljavamo zajednički interes: jedni žele da prodaju, a drugi žele da znaju gde mogu da pronađu najbolje materijale.“ Firme plaćaju kako bi se njihovi materijali pojavljivali na stranici, kojoj je to osnovni način poslovanja i izvor prihoda. Iako Basulto ne želi da priča o ciframa, u jednom članku objavljenom 2014. u magazinu Forbes, pisalo se o primanjima od tri miliona dolara godišnje. „Postali smo profitabilni posle prve godine postojanja“, naglašava.
Sedište Archdaily-ja je u Santjagu, u Čileu, u dvospratnoj kući iz šezdesetih godina sa velikim staklenim prozorima, čiji ambijent odiše duhom startapa. Kadar čine 43 zaposlena, a 62 u celom svetu, koji nemaju fiksno radno vreme, već rade za određene ciljeve i svakog drugog petka poslednji sati radnog vremena odvojeni su za happy hour. Podne provode u bašti u sklopu kuće, dok su osnivači zaduženi da napune frižider pivom. Takođe, postoji i sala za jogu. Prosečna starost zaposlenih je 27 godina. Zaposleni nisu samo arhitekte, već i programeri, grafički dizajneri i novinari.
Basulto nema kancelariju, a kada se pre nekoliko nedelja vratio sa puta iz Hong Konga čekao ga je sastanak sa koleginicom, zaduženom za rast i razvoj tima, na drvenoj klupi pored bazena. „Ličimo na startap prema načinu na koji radimo: imamo veoma jasne ciljeve, zaposleni kadar je u konstantnoj rotaciji i eksponencijalno rastemo na globalnom nivou. Ali nikada nismo podizali kredite ili imali finansijske fondove“, objašnjava Basulto, koji je sa kolegom sa Katoličkog univerziteta, Davidom Azaelom, 2008. godine osnovao stranicu sopstvenim sredstvima.
FOTO: El Pais
Nekoliko puta su bili u iskušenju da prebace svoje sedište u Silikonsku dolinu, ali to je imalo dve mane. „Tamo se ne posmatra šira slika, traže se rešenja fokusirana na potrebe koje se dešavaju samo u okviru tog područja i tako se gubi globalna perspektiva. Čile je na periferiji gde internet loše funkcioniše i to nas približava onome što se dešava na mnogim mestima u svetu“, opravdava Basulto. Drugi problem premeštanja u kolevku poslovanja visokom tehnologijom je trud investitora da vode bitku u SAD-u. „Naš uspeh je što smo se fokusirali na tržišta gde smo se razvijali normalnom putanjom, naročito u Aziji.“
Ima već nekoliko godina kako je Archdaily nadmašio časopis Američkog instituta arhitekata, Architect Magazine, koji broji 251.000 korisnika mesečno, dok Archdaily broji 1,5 miliona korsnika i 13 miliona poseta prema podacima comScore-a. Najuticajniji sajt u Evropi, World Architecture News, je pokušao da ih kupi, što je još jedna zanimljiva informacija. Uspeh njihove stranice je doprineo tome da budu predavači na Harvardskoj školi dizajna, konferenciji TEDx Santjago i centru za arhitekturu u Njujorku.
FOTO: Archdaily
Kako su postigli ovakav uspeh? Prvo su kontaktirali čileanske arhitekte da objave svoje projekte na Archdaily-ju. Ta se vest ubrzo proširila i na arhitekte iz cele Latinske Amerike koji su počeli da ih zovu kako bi se i njihovi projekti našli na sajtu. Publikacija projekata kolumbijskog arhitekte Đankarla Macantija privukla je pažnju internet stranica o arhitekturi u Kini, Japanu, Italiji i SAD-u. „Koristili su proizvod na španskom jeziku. Postali smo svež izvor informacija u svetu arhitekture“, priča Basulto. Ubrzo potom su lansirali izdanje na engleskom, portugalskom i kineskom jeziku. Većina sadržaja koji objavljuju im stiže na inicijativu samih arhitekata.
Selekcija projekata je najteža. „Od Šanelove radnje do dobro opremljene pekare ili škole u ruralnoj zoni. Sve što može biti korisno jednom arhitekti“. Veliki procenat njihovih korisnika, čak 85%, su arhitekte ili profesionalci u struci.
IZVOR: El Pais
Dragana je večiti sanjar zaljubljen u glumu i jezike
***
Pročitajte i:
Uticaj filmske umetnosti na arhitekturu
Ovo su najpopularnije reči u opisima startapa
Kako da se prilagodimo digitalnoj transformaciji?
***
Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi, koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova sa španskog, to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu, CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected], sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE