FOTO: Karioka
Preveo: Aleksandar Radovanović
Biciklisti, pešaci i roleraši preplavili su ulice centralnog Pariza u nedelju, 27. septembra, iskoristivši prvi gradski „dan bez automobila". Svim privatnim, neelektričnim automobilima tada je zabranjen pristup istorijskom centru grada na sedam sati, kao deo kampanje za promociju ekološki čistih vidova transporta. Uporedo sa ovom akcijom, grad se priprema za organizaciju UN-ove konferencije o klimatskim promenama u decembru, na kojoj će svetski lideri raditi na postizanju sporazuma o ograničavanju rasta globalnih temperatura.
Gradonačelnica iz redova socijalista, Ana Idalgo (Anne Hidalgo), najavila je kampanju protiv automobila u martu na zahtev grupe građana pod nazivom „Pariz bez automobila“ („Paris Sans Voiture“). Proteklih godina, grad se suočavao sa ozbiljnim problemom aero-zagađenja, uz povremeno uvođenje strogih ograničenja vožnje usled opasno visokih nivoa smoga.
Pariz nije prvi grad koji je organizovao dan bez automobila: Brisel, Sao Paolo i engleski grad Bristol sprovodili su slične kampanje u prošlosti. U intervjuu za francuski časopis Le Parisien, Idalgova je akciju opisala kao „edukativni pokret", dodajući da je njegov cilj bio da „pokaže da Pariz može da funkcioniše bez automobila".
Međutim, studija je bila daleko od sveobuhvatne. Zabrana je pokrivala svega četiri od dvadeset gradskih naselja Pariza, kao i turističke atrakcije poput Jelisejskih polja (Champs-Élysées) i ekološke grupe kritikovale su gradske vlasti što zabranu nisu proširile na četvrti radničke klase. Drugi su tvrdili da bi kampanja bila delotvornija da je pokrenuta tokom radnog dana, primoravajući Parižane da ponovo razmisle o načinu na koji putuju do posla.
Ustupci su učinjeni za javne autobuse, kola hitne pomoći i taksiste, dok su vozači van zone bez automobila zamoljeni da poštuju ograničenje brzine od devetnaet kilometara na sat, što mnogi nisu učinili.
Idalgo je priznala da događaj nije bio opsežan koliko se nadala, ali će težiti da ga proširi sledeće godine. „Nismo dobili širinu koju smo želeli, tražili smo ceo Pariz", rekla je novinarima pre svečanog otvaranja, „ali ovo je početak i mislim da će sledeće godine biti još veći".
Za gradonačelnicu životna sredina je prioritet još otkako je stupila na tu funkciju 2014. godine. Tada je pokrenula ambiciozne inicijative za čišćenje grada. Prateći stope njenog prethodnika, Bertrana Delanoa (Bertrand Delanoë), Idalgova poziva na formiranje pešačke zone duž desne obale Sene, gde se trenutno proteže jedan od glavnih autoputeva, i zalaže se da se do 2020. godine u Parizu zabrane svi dizel automobili. Takođe je izjavila da želi da vidi ljude kako plivaju u teško zagađenoj reci Seni do 2024. kada se održavaju letnje Olimpijske igre za čiju organizaciju je Pariz podneo kandidaturu.
FOTO: Wired
U nedelju, tokom tih nekoliko sati, Parižani i turisti imali su priliku da u centru Pariza osete kakav bi bio život bez automobila. Veliki put duž Sene bio je načičkan trkačima, biciklistima i porodicama koje guraju kolica pod vedrim nebom. Nekoliko stotina metara unutar kopna, iza Luvra, obično krcata ulica Rivoli je bila čudnovato tiha, rika njenih motora i automobilskih sirena bila je zamenjena dobroćudnom zvonjavom zvonaca pažljivih biciklista. Taksi vozila i autobusi mileli su pored u zasebnim trakama, pomerajući se po želji pešaka.
Atmosfera je bila idilična, praznična i, ponekad, pomalo sablasna ali, poput mnogih prijatnih stvari, prolazna. U 18.00, sirene i izduvne cevi su se vratile i Pariz je nastavio dalje.
IZVOR: The Verge
Aleksandar je penzionisani igrač Football Manager-a koji povremeno volontira kao stručni konsultant u obližnjoj kladionici.
***
Pročitajte i:
Putujte dok ste još mladi
Belgija – jal' Bosna il' Vojvodina?
Jezivi događaji u pariskom Diznilendu
***
Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected] sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.
***
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE