Будући да су бајке првобитно биле намењене одраслима, оне крију односе и ликове који надилазе површинска тумачења и дечије поимање бајки. Пепељугина дисфункционална породица као основ заплета бајке, крије нарушене односе и насиље, а уједно и вредности како саме породице, тако и шире друштвене заједнице.

Autor: Nadežda Tonić
Фото: Disney
Ко је Пепељуга?
Пепељуга је маргинализовани члан породице, потлачена, јер је назаштићена и самим тим на мети осталих чланова новонастале породице. Одликује се пожртвованошћу, скромношћу и изузетном добротом. Обесправљена је након промене статуса.
На самом почетку бајке остаје сироче. Опроштајни разговор са мајком можемо протумачити као чин одвајања, након чега долази прерано сазревање и борба са надолазећим недаћама. Мотив мајке заштитнице игра водећу улогу у бајци, као и лик добре виле. Затим, мајчин гроб фигурира као сигурна кућа, а добра вила као савет стручног лица које помаже жртви. Ликови женских заштитника углавном немају физичко присуство, материјални облик, али имају моћ да преокрену ситуацију и пруже помоћ. Улога добре виле као арбитра праведности представља помагача који види да Пепељуга заслужује боље – достојанственији живот и друштвени углед.
У бајци су присутни и женски мотиви улепшавања које уједно прати и промена статуса Пепељуга – „краљица забаве“ – Пепељуга – принчева изабраница. Пепељугина трансформација првенствено представља укључивање у заједницу, и насупрот томе - њен статус изопштене из заједнице. У питању је постизање друштвене равнотезе, са посебним освртом на породичне односе. Реч је о обесправљеном члану породице који до поноћи сме да заблиста. Иако бљесак правде кратко траје, нуди могућност трајног избављења.
Ако обратимо пажњу на Пепељугин долазак на бал, она испуњава друштвене норме у виду одевања и кочија. Дакле, не наступа као аутсајдер. Штавише, сваког дана је аутсајдер. Будући да је одлазак на бал временски ограничен, бајка крије и поуруку да добре девојке долазе кући на време, а уколико се прекрши тај услов стиже казна у виду разоткривања, и по Пепељугу (и све Пепељуге) лошег расплета догађаја.
<�имг цласс="рфлоат" срц="хттпс://с32.постимг.орг/г8yц1yеид/циндерелла_yеллинг.јпг" />
Фото: gurl.com
Вербално насиље видимо већ из додељеног надимка који постаје име. Њему је претходило физичко насиље које се манифестује у виду обављања тешких послова. Присутни су „женски послови“ којих се сестре и маћеха одричу „у корист“ Пепељуге. Делегирање таквих послова је додатно ставља у субординирани положај. Поред физичког експлоатисања, Пепељуга се свакодневно суочава са вређањем и понижавањем.
Дакле, дискриминација је поткрепљена вербалним насиљем и физичком експолоатацијом. Намеће се питање како протумачити кућне послове и забрањен приступ друштвеном животу којима се девојка кажњава? У питању је социјално насиље, које је израженије код жена. Казна смишљена за Пепељугу заправо говори о вредностима оних који су казну смишљали. Одузимање хаљина као чин промене социјалног статуса представља вид казне коју би могла смислити жена. Пепељугу не воде на бал, што представља дискриминацију и друштвено раслојавање, чиме се откривају породичне и друштвене вредности. Одбијање да Пепељугу одведу на бал представља кулминацију кажњавања, јер је бал централни догађај. Тиме се открива двоструки идентитет додељен Пепељуги - као неког ко не припада ни породици ни друштву. Такође, породичне и друштвене вредности имплицирају кохезију која је овде изостала.
Термин пасторка је додатно стигматизује. Била је другачија, а насиљу су обично изложени они који су другачији. Такође, насиље се прећуткује. Отац је одсутан како физички, тако и у интересима да сазна у каквом је положају Пепељуга. Насиље се врши без присуства трећих лица.
Пепељуга је лепша од од полусестара и представаља конкуренцију. Зато је физички изнурују и естетски оштећују. Уочавамо аспект лепоте који провоцира и угрожава позиције других, женских актера. Можемо закључити да се ради о родно заснованом насиљу где жене врше насиље над женама. Реч је о борби за „ресурсе“. Маћеха жели да себи и својим кћеркама обезбеди бољи положај како у породићи, тако и у друштву.
Пепељуга је реликт претходне породице и као таква бива потиснута. Пепељугино само присуство и порекло представљају стално подсећање на први брак Пепељугиног оца, док су насилне радње покусај уништења садашњости и сећања на тај брак. Поларизација ликова и њихових односа је веома изражена, имамо поделу на добре и лоше, потлачене и оне који тлаче, приватно и јавно, примарну и скундарну породицу.
Два женска лика нам показују и два модела понашања – лик Пепељугине мајке и лик маћехе, из чега видимо да се учење по моделу рефлектује на чланове породице и гради однос према насиљу. Деца насилника често и сама постају насилници. Такође, приповедач се не бави детаљно казном која је стигла насилнице. Једина казна је „пуцање од муке“ и притајени гнев као демаскирање женских слабости.
Ако се додатно фокусирамо на сам родни аспект бајке, отварају се нова питања. Каква би казна била смишљена за евентуалног мушког члана породице? И да ли би се над њим уопште и вршило насиље? Како би изгледао мушки пандан Пепељуге и како би онда изгледао заплет, ликови и вид насиља? Да ли је Пепељугина слабост, како физичка, тако и социјална, охрабрење за вршење насиља?
Пепељуга је, такође, и поистовећена са улогом жтрве. Удруживање с циљем вршења насиља је свакако додатно умањило Пепељугине изгледе за борбу. Ипак, њена пасивна улога можда представља само тиху, унутрашњу борбу која ће на крају резултирати скидањем окова, вечном слободом и удајом за принца. Међутим, уколико овакав модел „борбе“ против насиља применимо на садашњи тренутак, мало је вероватно да ће се жртва насиља у породици изборити за своја права. Непоуздано је ослонити се на срећне околности и награде која стиже праведене и напаћене. Осим ако не живимо у бајци. Што је, такође, мало вероватно.
<�имг цласс="цфлоат" срц="хттпс://с32.постимг.орг/хрд5бxкат/еxотиц_валлпапер_оф_циндерелла_видесцреен.јпг" />
Фото: ozwallpaper.com
Како се борити против насиља у породици? Колико је култ мајке и других заштитница, физичких и метафизичких важан? Иако резултат борбе против насиља не можемо приписати само једном чиниоцу, морамо имати у виду да су заштита и подршка итекако добродошле, било да долазе у виду институција или појединаца који охрабрују жртву и помажу јој да се избори за себе. Ипак, породица настала на овај начин не мора нужно водити до насиља, нити смемо оптужити бајку за промоцију насиља и нетолеранције у породици.
Колико год питања да поставимо, надајмо се да на крају добро побеђује зло. Пепељуга не може заувек бити у дроњама. Правда стиже ногате сестре, а ципелица представља калуп који одваја жито од кукоља. На крају долази принц спаситељ са којим Пепељуга започиње ново поглавље живота, заувек одвојена од неправде и насиља.
Ипак, злих маћеха и сестара ће нажалост увек бити. Можда их нећемо препознати јер своје улоге пажљиво скривају од очију јавности. Многе Пепељуге не дочекају принца и бал праведности већ трагично настрадају у породичном насиљу. Отворимо очи пред насиљем.
Надежда трансцендира између науке и бизниса, духовног и материјалног, вечности и тренутка.
***
Прочитајте и:
Pocahontas: sukob modernog i tradicionalnog
Legenda o Mulan: Žene u „muškim“ profesijama
Dženi koja je podelila javnost
***
Овај текст је настао нашом жељом да млади, који имају шта да кажу и допринесу информисаности и едукацији наше омладине, пренесу своје идеје и сазнања. Уколико желиш да и ти будеш члан нашег младог тима и допринесеш развоју наших амбиција, твоје идеје су нам добродошле! ЦВ и један текст пошаљи на [email protected] уз Цц на [email protected], са назнаком "Пријава / новинар". Отворено за све од 15 до 35 година. Пријем нових новинара вршимо до сваког првог дана у месецу.
Желим повремено да добијам мејлове од портала о вестима, најновијим конкурсима и активностима OVDE




