Tweet

Још од Великог Жутог императора, па и пре њега, преговарање постоји и бивало је препуштено онима који су доминантно владали тиме. Чињеница да је остварење одређеног циља скоро немогуће без преговарања, допринело је томе да појединци играјући се са одређеним друштвеним појмовима дођу до нове „научне дисциплине“ - лобирање, која је карактеристична по својој правној димензији, која јој је накнадно додата.

Реч лоби (на енг. лоббy) води порекло од латинске речи лабиум, која означава предворје. Први пут се појављује у Енглеској током 17-тог. века када је у парламенту одређена посебна соба у којој су посланици могли да примају грађане који су долазили са посебним захтевима. Сматра се да је њено право место настанка у САД 1792. године, када је председник Грант особе које су га чекале у ходницима Вилард хотела, назвао лобистима (енг. реч лоббyистс).

Тренутно у Србији лобирање подразумева заступање легалних интереса привредних субјеката. Првенствено ова прича у Србији је покренута након склапања Уговора о стабилизацији и придруживању са Европском Унијом 2008.год., укратко, када ја отпочет процес придруживања Европској Унији. У односу на већину западних земаља, где је лобирање поткрепљено законом још од 60-тих година прошлог века, у нашој земљи су тек 2010.год. установљена правила лобирања, али не и закон.

Пракса лобирања без подршке закона подложна је шпекулацији. Закон би убудуће дозволио лобирање само овлашћеним лицима који имају лиценцу за лобирање, а заузврат би лобиста добио пропусницу за улазак у Владу, парламент и остале државне институције, којима би достављали предлоге о будућим преговарањима.

Ко врши лобирање за Србију?

Како се чека закон на усвајање, лобирање врши свака организација за себе. Ипак ту је Друштво лобиста Србије која настоји да едукује све оне који желе да се баве овом облашћу, као и да подиже свест о значају лобирања у будућности. Од свог оснивања 2009. године, Друштво лобиста Србије је одржавала семинаре на ову тему, и сачинило Нацрт закона о лобирању у сарадњи са Минисарством за трговину и услуге и Привредном комором Србије.


До скоро се водила полемика око ангажовања америчке агенције која је специјализована за лобирање, која би заступала наше интересе у процесу придруживања Европској Унији. За то су потребне огромне количине новца, које наша држава тренутно не може да издвоји. Ту се јавља и проблем законодавства, које је другачије од Европске Уније.

Желим повремено да добијам мејлове од портала о вестима, најновијим конкурсима и активностимаа OVDE



Tweet
Коментари

ВЕСТИ