
Još od Velikog Žutog imperatora, pa i pre njega, pregovaranje postoji i bivalo je prepušteno onima koji su dominantno vladali time. Činjenica da je ostvarenje određenog cilja skoro nemoguće bez pregovaranja, doprinelo je tome da pojedinci igrajući se sa određenim društvenim pojmovima dođu do nove „naučne discipline“ - lobiranje, koja je karakteristična po svojoj pravnoj dimenziji, koja joj je naknadno dodata.
Reč lobi (na eng. lobby) vodi poreklo od latinske reči labium, koja označava predvorje. Prvi put se pojavljuje u Engleskoj tokom 17-tog. veka kada je u parlamentu određena posebna soba u kojoj su poslanici mogli da primaju građane koji su dolazili sa posebnim zahtevima. Smatra se da je njeno pravo mesto nastanka u SAD 1792. godine, kada je predsednik Grant osobe koje su ga čekale u hodnicima Wilard hotela, nazvao lobistima (eng. reč lobbyists).
Trenutno u Srbiji lobiranje podrazumeva zastupanje legalnih interesa privrednih subjekata. Prvenstveno ova priča u Srbiji je pokrenuta nakon sklapanja Ugovora o stabilizaciji i pridruživanju sa Evropskom Unijom 2008.god., ukratko, kada ja otpočet proces pridruživanja Evropskoj Uniji. U odnosu na većinu zapadnih zemalja, gde je lobiranje potkrepljeno zakonom još od 60-tih godina prošlog veka, u našoj zemlji su tek 2010.god. ustanovljena pravila lobiranja, ali ne i zakon.
Praksa lobiranja bez podrške zakona podložna je špekulaciji. Zakon bi ubuduće dozvolio lobiranje samo ovlašćenim licima koji imaju licencu za lobiranje, a zauzvrat bi lobista dobio propusnicu za ulazak u Vladu, parlament i ostale državne institucije, kojima bi dostavljali predloge o budućim pregovaranjima.
Ko vrši lobiranje za Srbiju?
Kako se čeka zakon na usvajanje, lobiranje vrši svaka organizacija za sebe. Ipak tu je Društvo lobista Srbije koja nastoji da edukuje sve one koji žele da se bave ovom oblašću, kao i da podiže svest o značaju lobiranja u budućnosti. Od svog osnivanja 2009. godine, Društvo lobista Srbije je održavala seminare na ovu temu, i sačinilo Nacrt zakona o lobiranju u saradnji sa Minisarstvom za trgovinu i usluge i Privrednom komorom Srbije.
Do skoro se vodila polemika oko angažovanja američke agencije koja je specijalizovana za lobiranje, koja bi zastupala naše interese u procesu pridruživanja Evropskoj Uniji. Za to su potrebne ogromne količine novca, koje naša država trenutno ne može da izdvoji. Tu se javlja i problem zakonodavstva, koje je drugačije od Evropske Unije.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostimaa OVDE