Некада давно, пре саме религије, људи су за све своје недаће кривили зле силе и вештице и против њих су се борили на разне начине, а један од најчешћих јесте маскирање.

Autor: Марко Мирковић
Данас више ни мала деца не верују у бабароге којима их родитељи плаше, па је религија успела да потисне и веровање у мрачне силе, а наука се труди да чак и оне необјашњиве појаве објасни, што јој не успева баш увек. У ресавским селима тај пагански обичај маскирања наставља се и данас, али је његов циљ дружење и забава, због чега се поједини свештеници оштро противе сматрајући да је људима место на литургији, а не да славе ноћ вештица и обнављају паганске карневале.
Освануле су Беле Покладе у ресавском крају, а киша никако да престане. Ипак, она не смета онима који су цео дан пре овог припремали своје маске којима ће засенити и постидети и саму кишу. Тог поподнева у селу Медвеђи и граду Свилајнцу све шумори од жагора деце и њихових родитеља. У Свилајнцу се маскенбал претворио у шарени карневал, поред вила, принцеза, цветова, бубамара, ту су и веома оштре маске попут дракула, вештица и других караконџула. Деца су намамила и поједине родитеље да испоље свој скривени дечији порив и да се маскирају, што је додатно орасположило овај кишни дан у граду на Ресави. У Медвеђи улицом хода припита поворка, сви су маскирани и весели, испред поворке ходају млада и младожења. Примећујемо да млада има бркове и не зна да хода на штиклама. Када мало боље погледамо, видимо да то није млада, већ се овде мењају ликови - мушкарац постаје млада, а жена младожења. Овај обичај је у селу Медвеђи забележила и Дајана Костић, чувени истраживач и кореограф. Он се зове Машкара, а у склопу њега формира се импровизована свадба. Ни овим младенцима кишни дан не смета, у неком ресавском селу би се рекло да је млада највише волела да храну једе са варјаче и зато на дан њеног венчања пада киша. Ипак, то је само изрека. Пошто је обавила своје, поворка се кроз игру, песму и весеље разишла, остављајући празне улице на којима се још виде одрази сенки њихових маски у кишним барама и блату.
<�имг цласс="флоат" срц="хттп://с30.постимг.орг/кгнк5вссx/Медведја.јпг" />
Када је пала ноћ, за време овогодишњих Поклада, из села Великог Поповића допирао је чудан жагор и шаренило које исијава кроз брда. Шта се то тамо догађало, уплашили смо се и помислили да су ипак те нечастиве силе дошле, а ми немамо основну опрему. Мада, када смо се мало боље приближили, сазнали смо да је новоосновано удружење Савета омладине овога села припремило маскенбал журку. Поред добре музике и креативних маски, од којих је најиновативнија била маска јутјуб канала у покрету, дружење и смех није изостао. Организатори су задовољни колико се омладине одазвало, а за сваког ко није имао маску они су је обезбедили по симболичној цени. Игра, песма и шала наставила се до касно у ноћ, што је доказ да се и у ери дигиталних медија омладина може забавити и без интернета које је само средство у комуникацији.
<�имг цласс="флоат" срц="хттп://с30.постимг.орг/тбамб7дг1/рсз_велики_поповиц.јпг" />
На крају, сабирају се утисци, али и критике. Поједини православни свештеници се противе оваквој обнови паганских обичаја и симулирању безбожничких карневала. Сматрају да су Беле Покладе одувек биле празник, који је служио као припрема пред Велики Васкршњи пост, када свако треба да опрости оном са ким је у свађи. Међутим, младићи и девојке не желе да славе безбожичне паганске обичаје, већ само желе да побегну од савремене монотоније и бесмисла савременог доба, зато одлажу своје маске нестрпљиво, чекајући наредни празник када ће их опет ставити на овом малом Покладском карневалу смеха и шале.
***
ПОСТАНИ ДОПИСНИК! Уколико и ти желиш да постанеш дописник и пишеш о младима из свог краја, пријави се попуњавањем кратког формулара. Више информација и линк ка формулару ovde. Није неопходно претходно искуство, већ искључиво ентузијзам и жеља да се добар глас о твом крају далеко чује! Отворено за све младе од 15 до 35 година.
Желим повремено да добијам мејлове од портала о вестима, најновијим конкурсима и активностима OVDE