
Autor: Marko Mirković
Danas više ni mala deca ne veruju u babaroge kojima ih roditelji plaše, pa je religija uspela da potisne i verovanje u mračne sile, a nauka se trudi da čak i one neobjašnjive pojave objasni, što joj ne uspeva baš uvek. U resavskim selima taj paganski običaj maskiranja nastavlja se i danas, ali je njegov cilj druženje i zabava, zbog čega se pojedini sveštenici oštro protive smatrajući da je ljudima mesto na liturgiji, a ne da slave noć veštica i obnavljaju paganske karnevale.
Osvanule su Bele Poklade u resavskom kraju, a kiša nikako da prestane. Ipak, ona ne smeta onima koji su ceo dan pre ovog pripremali svoje maske kojima će zaseniti i postideti i samu kišu. Tog popodneva u selu Medveđi i gradu Svilajncu sve šumori od žagora dece i njihovih roditelja. U Svilajncu se maskenbal pretvorio u šareni karneval, pored vila, princeza, cvetova, bubamara, tu su i veoma oštre maske poput drakula, veštica i drugih karakondžula. Deca su namamila i pojedine roditelje da ispolje svoj skriveni dečiji poriv i da se maskiraju, što je dodatno oraspoložilo ovaj kišni dan u gradu na Resavi. U Medveđi ulicom hoda pripita povorka, svi su maskirani i veseli, ispred povorke hodaju mlada i mladoženja. Primećujemo da mlada ima brkove i ne zna da hoda na štiklama. Kada malo bolje pogledamo, vidimo da to nije mlada, već se ovde menjaju likovi - muškarac postaje mlada, a žena mladoženja. Ovaj običaj je u selu Medveđi zabeležila i Dajana Kostić, čuveni istraživač i koreograf. On se zove Maškara, a u sklopu njega formira se improvizovana svadba. Ni ovim mladencima kišni dan ne smeta, u nekom resavskom selu bi se reklo da je mlada najviše volela da hranu jede sa varjače i zato na dan njenog venčanja pada kiša. Ipak, to je samo izreka. Pošto je obavila svoje, povorka se kroz igru, pesmu i veselje razišla, ostavljajući prazne ulice na kojima se još vide odrazi senki njihovih maski u kišnim barama i blatu.
Kada je pala noć, za vreme ovogodišnjih Poklada, iz sela Velikog Popovića dopirao je čudan žagor i šarenilo koje isijava kroz brda. Šta se to tamo događalo, uplašili smo se i pomislili da su ipak te nečastive sile došle, a mi nemamo osnovnu opremu. Mada, kada smo se malo bolje približili, saznali smo da je novoosnovano udruženje Saveta omladine ovoga sela pripremilo maskenbal žurku. Pored dobre muzike i kreativnih maski, od kojih je najinovativnija bila maska jutjub kanala u pokretu, druženje i smeh nije izostao. Organizatori su zadovoljni koliko se omladine odazvalo, a za svakog ko nije imao masku oni su je obezbedili po simboličnoj ceni. Igra, pesma i šala nastavila se do kasno u noć, što je dokaz da se i u eri digitalnih medija omladina može zabaviti i bez interneta koje je samo sredstvo u komunikaciji.
Na kraju, sabiraju se utisci, ali i kritike. Pojedini pravoslavni sveštenici se protive ovakvoj obnovi paganskih običaja i simuliranju bezbožničkih karnevala. Smatraju da su Bele Poklade oduvek bile praznik, koji je služio kao priprema pred Veliki Vaskršnji post, kada svako treba da oprosti onom sa kim je u svađi. Međutim, mladići i devojke ne žele da slave bezbožične paganske običaje, već samo žele da pobegnu od savremene monotonije i besmisla savremenog doba, zato odlažu svoje maske nestrpljivo, čekajući naredni praznik kada će ih opet staviti na ovom malom Pokladskom karnevalu smeha i šale.
***
POSTANI DOPISNIK! Ukoliko i ti želiš da postaneš dopisnik i pišeš o mladima iz svog kraja, prijavi se popunjavanjem kratkog formulara. Više informacija i link ka formularu ovde. Nije neophodno prethodno iskustvo, već isključivo entuzijzam i želja da se dobar glas o tvom kraju daleko čuje! Otvoreno za sve mlade od 15 do 35 godina.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE