
Да ли ове две речи ïмају неког смисла у бизнису и пословању?
Многи би одговорили “НЕ” јер у бизнису нема места за морал и етику, бизнис је вођен само једним циљем а то је стварање профита и сва средства, усмерена ка том циљу, су дозвољена. Таква размишљања бисмо окарактерисали као АМОРАЛНА јер не хају много за вредносно оцењивање поступака и одлука у бизнису.
Наш одговор би био “ДА””. Без поштовања основних моралних вредности нема бизниса. Он би се урушио.
Пословни договори, уговори и обећања се испуњавају – зато бизнис наставља да се развија и расте.
Али шта је пословна етика?
Пословну етику бисмо могли окарактерисати као скуп вредности, као што су поштење, правичност, отвореност, искреност у бизнис пословању. Укратко, то је начин на који нека фирма, компанија послује. Да ли своје запослене третира са уважавањем, поштујући њихову личност и достојанство? Да ли се добављачима новац исплаћује у договорено време? Да ли постоји отвореност према локалној заједници и преузимање одговорности за властите одлуке и поступке?
Како почети са промовисањем значаја пословне етике у Вашој фирми?
Акције, које можете предузети у циљу охрабривања снажне етичке културе у Вашој фирми, укључују следеће:
Идентификујте суштинске вредности које се МОРАЈУ поштовати приликом пословања. Те вредности се могу односити на одговорност, поштење, поштовање, транспарентност, отвореност, поверење и искреност. Оне треба да буду јасно одвојене од циљева вашег пословања и вредности као што су кавлитет, профитабилност, ефикасност, поузданост. Етичке вредности се заснивају на изјави која се тиче мисије, визије и оперативног плана саме фирме. Стићи до циља уз поштовање себе и других!
Креирање Етичког кодекса је друга акција која се треба предузти. Не дозволите да се било шта у вашем пословању подразумева. Нека етичке вредности не лебде у ваздуху….Материјализујте их састављањем етишког кодекса који ће бити једна врста ВОДИЧА кроз моралне вредности и који ће помоћи вашим запосленима у разјашњавању моралних недоумица. Етички кодекс се може састојати од једне странице која ће јасно и прецизно подвући вредности на којима организација инсистира и дати оговоре на питања Где и Како у случају присуства етичких дилема.
Огранизовање обука и тренинга који ће помоћи запосленима да овладају вештинама у циљу превазилажења проблема који се тичу Етике у пословању. Овакви тренинзи могу помоћи не само у смислу давања неких практичних “алата” већ и у погледу развијања сензибилности запослених око проблема који се могу јавити. Како би запослени схватили значај поштовања пословне етике на истој се мора инсистирати и стално упућивати на то КАКО МИ ТО РАДИМО СТВАРИ ОВДЕ/ тј како се послује у НАШОЈ огрганизацији! Практични савет би био исписивање суштинских вредности на табли која би била на видљивом месту, заједничко разрешење етичких дилема које би биле предмет неких од састанака, препорука филмова чији би се садржај односио на промовисање морала у бизнису…
Понашање руководства. Лидери и руководиоци фирме имају снажну улогу у уграђивању суштинских етичких вредности у саму огранизацију и једни су од најважнијих промотера исте. Они треба да се понашају и говоре онако како желе да се понашају њихови запослени. Истраживање које је обухватило 100 малих фирми у Великој Британији је показало да запослени имају тенденцију да следе понашање својих наређених и да такву или сличну врсту понашања и вреднисти уграде у сопствене улоге.
Говорећи отворено о етичким дилемама и обучавати своје запослене како да их препознају и како да се носе са њима је нацин да се охрабри развијање етичке кутуре, где запослени раде исправне ствари зато што је исправно радити исправне ствари!!