Tweet
Frilensing industrija doživljava upečatljiv rast u poslednjih nekoliko godina. Financial Times (UK) je 2011. godine izvestio o 12% porasta u broju frilensera u odnosu na 2008. godinu. Poznati frilens broker sajt uživao je u stalnom porastu poslednjih godina s rastućim brojem postavljenih poslova od 200 hiljada u prvom kvartalu 2012. godine do 300 hiljada u istom periodu 2013. godine.

FOTO: Bkmacdaddy

Prevela: Lorea Ajanić

Uz fleksibilniji radni raspored frilenseri su uglavnom zadovoljni. Prema izveštaju o frilens industriji iz 2012. godine 90% frilensera zadovoljnije je sad nego pre početka bavljenja ovim poslom, a gotovo polovina njih nije osetila nikakav uticaj ekonomske krize. Možda je najupečatljivije to da je 77% frilensera bilo optimistično povodom svojih poslovnih izgleda za sledećih 12 meseci.

Budući da je frilensing toliko primamljiv, niko neće da vas krivi zbog malo ozbiljnijeg promišljanja o njemu. Ipak, obično je problem kako početi. Srećom, stvaranje uspešne frilensing karijere lakše je nego kako se čini – samo sledite korake opisane ispod.

1. Odaberite svoj zanat

Gotovo sve se danas može eksploatisati. Zbog toga postoji velika mogućnost da veštine u vašoj biografiji sadrže jednu ili više prilika za frilensing.

Možda ćete morati da razmišljate van okvira – nismo svi grafički dizajneri ili programeri. Ipak, možete otkriti da vaše „sekundarne“ veštine mogu da ponude prilike za frilensing. Na primer, ako ste dobar pisac, tada imate potencijal da razvijete frilens biznis u pisanju.

Nemojte da vas zakoči predrasuda da nemate potrebne veštine ili iskustvo – bićete iznenađeni koliko malo iskustva vam je potrebno da počnete. Malo vere u vlastite sposobnosti odvešće vas daleko.

2. Stvorite brend

Ako vam je plan da uspete u svetu frilensinga, moraćete da stvorite jak brend koji vas izdvaja od konkurencije. Vaš brend vaš je identitet (tj. vaš sajt, blog i nalozi na društvenim medijima) i on treba jasno da prezentuje vašu jedinstvenu prodajnu propoziciju – šta radite, a što vas čini posebnim.

S ovim na umu treba da suzite vaš fokus na specifičnu industriju. Na primer, kao grafički dizajner možete odabrati da radite samo poslove brendiranja za digitalne start-ap biznise. Ovakav oblik specijalizacije učiniće vas daleko atraktivnijim određenoj grupi potencijalnih mušterija i dati vam veće šanse za uspeh. Možete pokušati da se orijentišete na sve i svašta, ali ćete, verovatno, izazvati samo ravnodušnost.

3. Napravite mapu i navedite izjave klijenata

U svetu frilensinga nema birokratije korporativnog sveta. Mnoge potencijalne klijente ne zanimaju kvalifikacije - oni, jednostavno, žele da vide šta ste radili u prošlosti i da procene da li je to ono što treba njima. Prema tome, ako ste dobri u onome što radite i možete dokazati svoju veštinu kvalitetnom mapom i pozitivnim iskustvima klijenata, imate sve šanse da uspete. Zagonetka je ipak napraviti mapu bez ikakvog iskustva.

Mnogi frilenseri reagovaće na ovo odabiranjem najmanjih i najmanje unosnih poslova, ali to ih stavlja u opasan krug rada za bagatelu. Da biste radili za klijente koji dobro plaćaju, treba da pokažete da ste vredni puno novca radeći dobar posao.

Zato se ne plašite pro bono rada za prave klijente kada tek započinjete. Besplatan rad u ovoj fazi može naposletku biti neprocenjiv kad jasno pokaže vašu vrednost budućim potencijalnim klijentima kroz opširne mape i sjajne izjave o iskustvima vaših klijenata. Takođe, nuđenje svojih usluga besplatno lagan je ulazak u svet frilensinga, pri čemu ne osećate pritisak da morate dostaviti uslugu potrebne vrednosti.

4. Počnite da tražite

Trebalo bi da počnete da tražite klijente koji plaćaju tek kada ste u stanju pokazati svoje sposobnosti (i svoj ugled) kvalitetnom mapom i iskustvima klijenata. Jednom kad ovo napravite radeći na pro bono poslovima, vreme je da počnete. Ali, od koga?

Dakle, ako ste se pravilno brendovali onda tačno znate od koga. Kad imate tako uzak fokus, daleko su veće šanse da će vas potencijalni klijenti shvatiti ozbiljno nego da ste ponudili generičke usluge. Ljudi iz raznih biznisa žele raditi s frilenserima koji se čine da su se pojavili da služe baš njima – ovu iluziju treba da stvorite specijalizacijom.


FOTO: writetodone.com

Potencijalni klijenti mogu se pronaći svuda: od Gugla preko društvenih medija pa do vašeg kućnog praga. Mogućnosti su beskrajne.

Dva ključa za uspešan početak su važnost i volumen. Počnite samo s onim klijentima koji se uklapaju u kalup vašeg brenda i pronađite ih mnogo. Rut Zajv iz firme za sadržaj marketinga iz Kanade, imala je pravilo „deset pre deset“ kad je prvi put započela kao frilens književnica – osigurala bi deset potencijalnih klijenata pre deset sati ujutro svakog radnog dana. Ovi se brojevi brzo povećavaju.

5. Igrajte na kvote

Naposletku, obezbeđivanje frilens posla je igra brojeva – što kontaktirate više potencijalnih klijenata, veće su vam šanse da nađete posao. Ovo je jednačina koju treba da imate na umu. Ako imate razuman broj veština i kreirate kvalitetan brend, nema razloga da ne uspete u svetu frilensinga, kao što su uspeli mnogi drugi pre vas.

IZVOR: mashable.com

Lorea vidi prevođenje kao upoznavanje nepoznatog, prihvatanje drugačijeg i kao otvaranje komunikacije s ljudima, što nas uvek vodi u samo jednom pravcu - napred.

***

Pročitajte i:

Lekcije za introverte: Kako postati lider?
Gde se krije naša moć produktivnosti?
Kako da postanete uspešan pregovarač?

***

Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected] sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE

Odricanje od odgovornosti

Tweet
Komentari

VESTI