Prednosti i nedostaci obrazovanja putem interneta

FOTO: Društvo za akademski razvoj

Sedite na obali reke i uživate u šumu vode, a u stvari u sred ste učionice prepune vaših kolega. Ne zvuči li primamljivo? Do pre tridesetak godina ovo je izgledalo kao scena iz nekog naučno-fantastičnog filma, a danas je naša realnost. Već smo pisali o tome koje su prednosti onlajn studiranja na primerima uspešnih ljudi, a sada ćemo sumirati te prednosti, izdvojiti najvažnije i ujedno navesti nedostatake onlajn obrazovanja.

Četiri razloga za učenje putem interneta

Fleksibilnost

Možete biti bilo gde u bilo koje vreme, a istovremeno biti u učionici sa vašim: knjigama, materijalima, kolegama, u razgovoru sa profesorima. Čini se kao da se ostvaruje ona rečenica naših užurbanih roditelja: „Kada bih na dva mesta mogao/la da budem u isto vreme, bilo bi dobro“. Eto, sada je i to moguće. Rušimo li time zakone fizike? Možda, ali koje sve zakone prirode čovek do sada nije pokušao da sruši, pa zašto ne bi i ovaj?

Zbog svoje fleksibilnosti, onlajn učenje je i vreme učinilo relativnom dimenzijom. Internet učionice su uglavnom uvek otvorene. Za njih ne postoje vikendi, praznici, a najčešće su vam na raspolaganju i noću. Uz fleksibilnost često ide i opušteniji pristup. Ali ne, ovde ne govorim o opuštenosti u učenju, već o onoj opuštenosti kada je naš fizički izgled u pitanju. Osim ukoliko se konverzacija ne odvija putem video veze, nije važno sedimo li za stolicom u odelu ili leškarimo u pidžami na krevetu, jesmo li našminkane ili sedimo li zbog vrućine u šorcevima.

EU%20GIF.gif

Da sada pišem za neku reklamu, poput onih na televiziji, verovatno bi nastavak bio: „Dovoljno je samo da imate računar, da ste povezani na internet i vaši snovi o obrazovanju po meri biće ostvareni!“ Ali, pošto ne pišem u tom svojstvu, već želim da dam kritički osvrt, zapitaću se: „Da li je to samo?“ Istina, većina mladih, pa i ljudi u srednjim godinama, ima računar i internet. Šta je sa ljudima koji žive u ruralnim područjima? E, tu se već situacija malo menja, a širokopojasni internet je u tim predelima retkost. Zar onda ne postaje prostorna fleksibilnost i nešto što nije sasvim primenljivo? U Srbiji, odgovor na ovu dilemu je, još uvek, potvrdan. Ali ta nedostupnost je više nedostatak tehničke prirode, nego samog učenja putem interneta.

Multimedijalnost

Svima je poznata često citirana rečenica: „Slika govori više od hiljadu reči.“ To je apsolutno tačno, ali ja bih dodala da i jedna reč može da podstakne mnogo slika i asocijacija. Baš zato, ta mogućnost da u isto vreme o nečemu: čitamo, slušamo i nešto gledamo, neosporna je prednost učenja putem interneta. Dovoljno je nekoliko puta kliknuti mišem ili pritisnuti taster i mnogobrojni sadržaji u vezi sa jednom temom su pred nama. Gotovo da više ne moramo ići u biblioteke, ahrive i time štedimo novac i vreme. Ipak, gubi li se tu svojevrsna draž istraživanja, šuštanja papira pod rukama? Možda, ali to je za romantičare, a ovo je moderno doba.

Interaktivnost

Osim interaktivnosti studenata sa svojim kolegama, profesorima, što je bilo moguće i u klasičnoj nastavi, internet je doneo novinu, a to je interaktivnost studenata sa sadržajem koji uči. Sada se vrlo lako mogu dopisivati komentari, pratiti šta o našim komentarima misle kolege, profesori i sve to izgleda nekako slobodnije nego u klasičnoj učionici. Osim toga, ukoliko je deo platforme za onlajn učenje pravljen po principu programiranog učenja, student više ne mora čekati na profesora, već povratnu informaciju o tačnosti odgovora dobija nakon nekoliko sekundi, što u velikoj meri utiče na povećanje motivisanosti za rad. Ovde nema rasprave sa profesorom, ali ovakav vid davanja povratnih informacija ima svoje ograničenje kada su u pitanju zadaci koji traže kreativnost i mogu imati i neka nestandardna rešenja.

eucenje.jpg

Portal Alfa

Prilagođenost potrebama

Pod ovim se najčešće podrazumeva prilagođenost učenja: uzrastu, fizičkom i mentalnom stanju, pristupačnost obrazovanja osobama sa invaliditetom. Čini se da se sadržaji lakše nego igde, baš na internetu, putem animacija, video snimaka, titlova, mogu prilagoditi različitim uzrastima i slojevima stanovništva. S obzirom na to da sadržajima onlajn učionica možete pristupati neograničen broj puta, da uglavnom, nema zahteva da u tačno određenom vremenskom periodu u kontinuitetu držite pažnju, užurbanog pijenja kafe na pauzi ili uletanja u učionicu - slušaonicu sa nedovršenim zalogajem užine, svoj plan rada prilagođavate obavezama i trenutnom raspoloženju.

Međutim, gubi li se tu nešto? O da, nema onog kreativnog umnog napora kako bi se osmislio dosetljiv izgovor za kašnjenje ili tog adrenalina žurbe. Kada je reč o prilagođenosti osobama sa invaliditetom, za one ljude sa fizičkim invaliditetom nema razmišljanja o arhitektonskim barijerama, osobama sa oštećenim sluhom je sve mnogo pristupačnije zbog većeg broja tekstualnih dokumenata i video sadržaja, a kada je reč o osobama sa oštećenim vidom, pristupačnost se razlikuje od platforme do platforme, mada se uz malo više dobre volje uvek mogu naći rešenja.

Nedostaci onlajn obrazovanja

Neophodnost velike motivisanosti

Da bi započeto učenje putem interneta bilo i uspešno privedeno kraju, potrebno je da osoba koja uči bude veoma motivisana. Znam, pomislićete da je to neophodan uslov za završetak bilo čega, pa i učenja uopšte i bićete potpuno u pravu. Ipak, nekada se može dogoditi da kada učite u virtuelnom svetu i imate virtuelnu komunikaciju, sve nekako izgleda manje stvarno, pa se lakše može i odustati. Podaci univerziteta koji sprovode učenje na daljinu ukazuju na ovu činjenicu, jer to je negde tamo, a vas nema ko da pozove da zajedno idete na čas. Nema profesora, mentora koji će vam lično dati podstrek za dalje. Sve je smešteno u tu malu napravu putem koje se prijaviš i odjaviš i to je to.

Izolovanost pojedinca

Vi ste u vašoj sobi, u dvorištu, a oni su negde tamo. Svako je jedinka za sebe, koja se uključuje na mrežu kada joj odgovara ili ukoliko je neophodno u propisano vreme u kome pratite predavanje. Ispred vas je tastatura ili ekran putem kojih ispisujete poruke, pitanja, dajete mišljenja i komentare, ali nema profesora koji vam stavlja ruku na rame u znak podrške, kolega ili vršnjaka koji će vam mahnuti, nasmejati se, priskočiti u pomoć u trenutku kada vam negde zapne, dobaciti pošalicu u sred grupnog rada. Nema tog realnog društva koje će vas nakon predavanja pozvati da u povratku kući popijete kafu u kafiću ili kao u onoj dečijoj pesmi: „Nema one s kikom koju nedam nikom“ zbog koje bi ste ipak došli i kada vam se ne sluša nastava. Ili njega, čiji će vam duhovit komentar uz blag pogled i osmeh ulepšati dan. Nije isto čitati čet i osmehe i sve to čuti i videti uživo.

Dakle, sami ste, iako pripadate velikoj grupi studenata nekog kursa ili smera na studijama i možda, baš u tom trenutku, preko video veze ili foruma komunicirate sa kolegama, vršnjacima. Sa druge strane, nema ni onih pljuskova ili snegova koji uspore saobraćaj, pa zakasnite na nastavu ili se u povratku kući zadržite duže nego što ste planirali. Nema smrzavanja ili hodanja po najvećoj vrućini.

Primena obrazovanja putem interneta u Srbiji

Pored nekih nedostataka obrazovanja putem interneta, ima i svoje prednosti, ali ono kao takvo nije u velikoj meri zaživelo u našoj zemlji. Osim nekoliko privatnih fakulteta i škola ili kurseva, znanja se i dalje stiču u tradicionalnim učionicama na tradicionalan način. Razlozi bi mogli biti u nedovoljnoj informisanosti i edukovanosti nastavnog kadra, slaboj tehničkoj opremljenosti, navikama korisnika, tj. učenika, studenata i dr.

djeca_internet_racunala_1.jpg

FOTO: CARNet Loomen

Na kraju, mogli bi smo zaključiti da je pohađanje nastave putem interneta pogodnije za učenje na višim nivoima obrazovanja i sticanje dodatnih veština poput učenja jezika, obuka i kurseva iz raznih oblasti, ali da je učenje u realnim učionicama potrebno, zbog socijalizacije i dalje da pripada deci i nastavnicima u školama koji će uvesti novine i pobuditi interesovanje, jer su deci potrebne osobe koje će im svojom pojavom, a ne samo znanjem, služiti kao uzori.


Baš kao i sve na ovom svetu, tako i učenje putem interneta ima svoje prednosti i neke nedostatke, a na nama je da iz njega izvučemo sve ono najbolje i koristimo mogućnosti koje nam je razvoj tehnologije ponudio.