Свемир је направљен од прича, не од атома – Мјуријел Ракејзер
Autor: Драгана Миловановић
ФОТО: eHow
Некада давно, иза седам гора и седам мора, родио се Човек. Био је радознао. Није познавао горе и мора, ни време у коме је живео, али је желео да разуме како је ту доспео и шта треба да ради. Онда је схватио да то све мора некако себи да објасни да не би полудео – и створи се Прича. Она је имала одговор на свако питање. Неколико религија, великих говорника и брендова касније, Прича опстаје као најдраже средство комуникације. Као добро знана пријатељица, присутна још од детињства, она остаје у нашим животима и онда када су старе, прашњаве бајке одложене на таван.
Да се разумемо, није Прича увек добра вила, врло лако може да се извитопери у Грдану и слаже, превари, замути разум. Ипак, још увек је користимо и проучавамо – она је најбољи алат који имамо. Веште говорнике управо по томе препознајемо – колико нас подигну њихове приче. Срећом, не морате да будете Мартин Лутер Кинг или Перикле или, за ову тему незаобилазни, Стив Джобс, да бисте искористили све што прича може да понуди. Али ја не умем ни виц да испричам! Не бојте се. Као и за сваку вештину, део успеха чини таленат, а много већи део – вежба.
За почетак је важно да разумете сврху приче – она је ту да објасни вашу поенту, било да сте на пословној презентацији, на интервјуу, да држите предавање или одговарате на испиту. Онда када нешто умете да објасните кроз причу, знаћете да то заиста разумете. Због тога је умеће причања прича толико важно, посебно данас – у доба када информација мора бити занимљива да бисмо је уопште приметили.
У сваком говору који држите постоји неколико кључних тачака које желите да ваши слушаоци запамте (ако их нема, онда је то проблем за неки други текст). Пронађите их и смислите причу која ће их нагласити. Она може бити измишљена или из личног искуства. Nik Morgan smatra da postoji nekoliko osnovnih priča koje se ponavljaju – Потрага, Странац у страној земљи, Љубавна прича, Од трња до звезда и Освета. Исто тако, постоје ликови који изазивају асоцијације без додатних описа – мајка, витез, магарац, лисица. Немојте бежати од нечега само зато што је клише; употребите их тако да изненадите публику. Играјте се, али…
Немојте лагати. Ако мислите да нико неће приметити – хоће. Почећете да додајете превише детаља да бисте деловали убедљиво, а притом нећете моћи да са потпуном сигурношћу одговорите на питања о својој сопственој причи. Морате је имати у малом прсту. То значи и озбиљну припрему. Сви они чијем се наступу дивите, који говоре без помоћи бележака, не знају за поштапалице и не би их збунио ни акробата на сред просторије, нису рођени научени нити су роботи. Они вежбају, колико год пута је потребно. Боје се неуспеха, али говоре јавно када год им се укаже прилика. Вежбајте, пишите хиљаду и једну верзију и притом…
Не компликујте. Боље је да испричате кратку анегдоту него да уводите безброј ликова и веза. Не пишете роман или сценарио за серију, него држите говор ограниченог трајања – искористите паметно време које вам је дато. Ако већ додајете детаље, нека постоје да допринесу сликовитости и живописности. Знам, ваша прича је ваше чедо, али признајте да су неке реченице ту само зато што вам се свиђа како звуче, не зато што наглашавају поенту говора. Избаците их. У фокусу треба да је ваша публика, њу…
Мотивишите. Басне са поуком на крају јесу корисне за васпитавање деце, али одрасли не трпе придике. Они желе да саосећају са вашим ликовима, да их занима шта ће се са њима десити, а то желите и ви. Не бојте се да покажете емоције док говорите, чак иако је у питању пословна презентација. Страст према идеји коју представљате треба да се види у вашем тону, мимици и гестикулацији, јер ако вас није брига за оно о чему говорите, неће ни публику.
<�имг цласс="флоат" срц="хттп://с14.постимг.орг/qвxфпг9сх/прица1.пнг" />
ФОТО: Edebiyat Haber
Размишљајте о себи као о приповедачу. Било да треба да продате нови пројекат или своје знање, размишљајте о садржају који пласирате као о причи. Није то (само) маркетиншки трик, то је начин да будете убедљивији у свом наступу. Више није најважније шта ћете рећи, већ како ћете то приближити другима. Мислите на корист коју слушаоци имају од вашег говора.
Концепт причања прича (storytelling) се проучава у многим областима и постаје све значајнији. Можда су све велике приче већ испричане и препричане, али то не значи да их мање волимо.
И тако, кроз дугу и бурну љубав, живе Човек и Прича. Крај.
Драгана је оштра на речима... док је не разнежите.
***
***
Овај текст настао је нашом жељом да створимо алтернативни веб простор за младе где могу да пишу о оним темама које сматрају важним, искрено и без ограничења! Уколико желиш да и ти будеш члан нашег младог тима твоје идеје су добродошле! ЦВ и један текст пошаљи на [email protected] уз Цц на [email protected], са назнаком "Пријава / новинар". Отворено за све од 15 до 35 година. Пријем нових новинара вршимо до сваког првог дана у месецу.
Желим повремено да добијам мејлове од портала о вестима, најновијим конкурсима и активностима OVDE