
Удружење је основано на иницијативу стрип аутора и цртача карикатура Мурановић Сабахудина-Мурана и сниматеља-монтажера, познаваоца рачунарских програма за анимацију, Морачанин Михајила-Мораче. Удружење носи назив по славном француском стрип аутору Жан Жироу, чији је псеудоним био “Мебијус”.
Сабахудин Мурановић Муран - оснивач удружења
ДА ЛИ ЈЕ ОВО ПРВА ИНИЦИЈАТИВА ЗА ОСНИВАНЈЕ ШКОЛЕ?
Није. Прва школа стрипа у Пријепољу је одржана у сарадњи са Канцеларијом за младе 2010. године. Аутор и водитељ програма сам био ја. Било је јако лијепо примљено од стране младих, чак 20 полазника, у трајању од два мјесеца. Као најава ове школе била је прва изложба стрипа и карикатуре у галеријском простору Дома културе, и то је био мој повратак стрипу после низа година бављења сликарством и графиком.
КОЈА ЈЕ СВРХА И ИДЕЈА ПОСТОЈАНЈА ШКОЛЕ СТРИПА?
Мислим да је Пријепоље прави расадник талената ликовне и драмске умјетности... Сврха ове школе је окупљање младих и њихова едукација о стрипу, илустрацији, карикатури и анимацији. Нажалост, знање о стрипу је сведено на минимум.Углавном се мисли о стрипу као о разоноди, док се у свијету та умјетност афирмисала до крајњих домета и живи своје фестивале и промоције. Стрип је специфична умјетност.Стрип је девета умјетност!
НА КОМ ПРИНЦИПУ ФУНКЦИОНИШЕ ОРГАНИЗАЦИЈА ВАШЕ ШКОЛЕ И КОЈИ СУ ЦИЛЈЕВИ?
Организација је заснована на раду у секцијама. Постоје четири секције: Литерарна, која има улогу писања сценарија за стрип, анимирани филм и све што је везано за текст. Секција илустрације, која полазнике едукује и усмјерава у једну од две наредне, складно са афинитетом полазника. Секција анимације је задужена за израду анимираног филма. Секција стрипа и карикатуре подразумева рад на стрипу и поктретању стрип албума. Наше могућности су скромне, али број полазника говори о изузетном потенцијалу. Има нас 54, разне доби, па смо своје ресурсе усмјерили углавном на едукацију и сарадњу у виду семинара и трибина у овим областима, као и сарадњу са осталим школама стрипа у земљи и вани.
Михајило Морачанин - Морача (Координатор за одељење анимације)
ШТА ЈЕ СПЕЦИФИЧНО ЗА АНИМАЦИЈУ?
Сама реч анимација означава оживљавање, тако да једном речју, анимацију можемо назвати „ сликом у покрету“.Оно што је за анимацију специфично јесте „привид покрета“.Цртањем објекта у
различитим положајима у сваком кадру, се ствара илузија кретања објекта, када се кадрови приказују један за другим одређеном брзином.
ДА ЛИ ЈЕ ТО ЦРТАНИ ФИЛМ?
Погрешно је анимацију сматрати цртаним филмом.Тачно је да је анимација поступак који се примењује у изради цртаних филмова, али овај се поступак веома успешно примењује и у филмској индустрији (нпр. матриx). Из тог разлога настала је подела техника анимације на традиционалну, стоп мотион и компјутерску анимацију.
КОЈА ЈЕ РАЗЛИКА ИЗМЕĐУ АНИМАЦИЈЕ И ЦРТАНОГ ФИЛМА?
Још једна од грешака коју многи често направе јесте када се прави јасна разлика између анимираног и цртаног филма. Правилно би било поставити питање разлике наведених техника. Наиме, већина нас одрастала је уз цртане филмове створене препознатљивом техником. Било да се ради о високо квалитетним или више стилизованим цртежима, јасно је да су они захтевали јако много рада и велики број цртаних кадрова. Данас је много популарнија нешто лакша РАЧУНАРСКА техника. Рачунарска анимација се дели на 2-Д и 3-Д анимацију.
КОЈИ СУ ДАЛЈИ ЦИЛЈЕВИ ВАШЕГ ОДЕЛЈЕНЈА?
Циљеви су да у склопу школе започне рад на стварању серије краткометражних цртаних филмова, који ће на сликовит и шаљив начин описивати карактеристичан живот и рад људи у пријепољској општини.
Сафир Мурановић (Координатор за одељење илустрације)
КОЈА ЈЕ УЛОГА ИЛУСТРАЦИЈЕ?
Илустрација је цртеж или слика која тумачи, допуњује или украшава неки текст; одражава стил и укус времена те манире аутора. Документаристичкој илустрацији је циљ што вјерније приказати неки предмет или догађај, а велико је значење имала прије изума фотографије. У дјечјој књизи илустрација може превладавати над текстом, или га потпуно замијенити.У каталожном опису, илустрација је заједнички назив за цртеже, ноте, слике и све друге графичке радове, ако се јављају заједно.
ПОРЕД ТОГА ШТО МОЖЕТЕ ДА ОМОГУЂИТЕ ОСНОВНО ОБРАЗОВАНЈЕ ИЗ ИЛУСТРАЦИЈЕ, ШТА ЈОШ МОЖЕТЕ ДА ПРУЖИТЕ ПОЛАЗНИЦИМА ШКОЛЕ СТРИПА?
У плану имамо да пошаљемо свим издавачким кућама понуду илустровања њихових књига, израде логоа, украсних слова (краснопис),…
Сабахудин Мурановић - Муран (Координатор одељења за стип и карикатуру)
КОЛИКО ЈЕ ИНТЕРЕСОВАНЈЕ У ПРИЈЕПОЛЈУ ЗА СТРИП И КАРИКАТУРУ?
У Пријепољу интересовање за стрип и карикатуру је у експанзији. То показује импресивна бројка полазника који су сви ипод двадесет година. О таленту тих младих људи свејдочи изложба полазника школе по истеку прве сезоне од три мјесеца. Изложено је преко стотинак радова.
ДА ЛИ СТЕ ИЗЛАГАЛИ НЕГДЕ СВОЈЕ РАДОВЕ?
Иза себе имам преко 25 изложби. Последњих десетак је посвећено стрипу и карикатури, а излагао сам у земљи и иностранству. Радим као уредник илустрације у магазину “ДИВАН” који излази тромјесечно на три језика у Луксенбургу, затим као илустратор, карикатуриста и стрип цртач у Београдском дневном листу “ДАНАС”. Стрип је умјетност којом сам ушао у овај чаробни свјет цртача, и сада након извесног времена враћам му се обогаћен искуством сликара, графичара и са одређеним позоришним искуством.
На питања: “Како вам помаже рад школе? Шта за вас представља и колико вам значи Моебиус? Каква је атмосфвера?“ , одговарају нам чланови школе.
Ана Рвовић (13):
Научила сам много и дружим се са правим људима. Још као мала сам волела да цртам и све што сам цртала је онако како сам ја то умела, и мислила да треба нацртати. Међутим, када сам кренула у ову необичну и у нашој општини прву школу овакве врсте, научила сам доста корисних ствари. За кратко време од три месеца, колико је и трајао први део школе, приметила сам огроман напредак у цртању. Људи који су гледали моје радове пре и после ове школе су одушевљени.
Медина Халиловић (18):
Наш град је јако мали и свака промена овог типа нам веома значи. Мени лично школа доста помаже, јер бих желела да упишем факултет примењених уметности. Рад школе нам пружа доста тога. Научили смо доста о стрипу, техници цртања, портрет, фигуру, перспективу...
Джејлана Мурановић(18):
Рад школе значи ми пуно због тога што ми помаже да проширим своје видике у погледу: кадрирања, као и композиције, анатомије и динамике фигура, као и гестикулацију и изражавање емоције ликова.Такође, развијам своју имагинацију, креативност. Атмосфера је позитивна, радна и пуна оптимизма, што ми се посебно допада. Ја сам се одлучила за анимацију, јер ми је јако узбудљиво нацртани рад покренути и удахнути му живот. Дружимо се, цртамо, а што је најважније - учимо дружећи се!
Школу стрипа и њен рад можете пратити на фацебоок страници, OVDE
***
ПОСТАНИ ДОПИСНИК! Уколико и ти желиш да постанеш дописник и пишеш о младима из свог краја, пријави се попуњавањем кратког формулара. Више информација и линк ка формулару ovde. Није неопходно претходно искуство, већ искључиво ентузијзам и жеља да се добар глас о твом крају далеко чује! Отворено за све младе од 15 - 35 година.
