
FOTO: MadeinGermany.rs
Prevela: Radmila Aleksić
Znamo u čemu je problem: nema dovoljno žena koje žele da ostvare karijeru u STEM oblasti i sve su prilike da će ih biti još manje! Broj žena koje poseduju diplomu inženjera ili informatičara danas je manji u odnosu na broj od pre deset godina.
Znamo i zašto ovo nije dobro: homogena radna mesta nisu dobra za poslovanje jer je primećeno da je profit niži, da se zaposleni manje zalažu, da je manja produktivnost i inovacija.
Takođe znamo i to da je najbolji način za osiguravanje budućnosti STEM oblasti uključivanje devojaka dok su još uvek jako mlade (setite se Goldi Blok), zatim treba da ih zainteresujemo da usvajaju neophodne veštine tokom osnovnog i višeg obrazovanja i da ulogu naučnika dodelimo nekoj popularnoj glumici koja će preneti poruku da žene mogu da budu naučnice i inžinjeri.
Međutim, u samoj nauci, naročito u naučnom metodu postavaljanja pitanja i testiranja putem eksperimenata, leži odgovor na pitanje šta će konačno rodni disbalans na STEM polju dovesti u ravnotežu.
„Biće potrebno da iskombinujemo razne pristupe, testove i eksperimente kako bismo videli šta je najbolje rešenje“, kaže Elen Futer. Kao predsednica Američkog prirodnjačkog muzeja Futerova će se potruditi da dođu do rešenja.
Institucija stara 146 godina je najpoznatija po kostima dinosaurusa i dioramama. Ipak, Futerova vidi Muzej kao instituciju koja zauzima ključno mesto u obrazovnoj delatnosti. „Mi ne pružamo školsko obrazovanje“, ističe Futerova, „ali od početka integrišemo nauku i edukaciju“.
U ovom trenutku Futerova veruje da je edukacija „u velikoj krizi pošto neke grupe nemaju pravo na obrazovanje “. Ona navodi da je nauka bitna zbog toga što mnoga od najbitnijih pitanja našeg doba imaju naučnu pozadinu, a mogućnosti koje nam pruža upravo nauka su bitne za pojedince iz svih sredina. Drugim rečima: bez inovacija u tehnologiji, zdravstvu i ekologiji svet koji mi poznajemo bi bio u opasnosti.
Gospođa Futer veruje da sve zavisi od institucija poput Američkog prirodnjačkog muzeja koji ima izvanredne resurse (33 miliona uzoraka i 200 naučnika) kojima mogu da opreme učionice i time doprinesu stopi žena zainteresovanih za nauku. „Mnogi ne shvataju šta je nauka“, kazuje Futerova, oštro se protiveći rasprostranjenim shvatanjima da nauka podrazumeva samostalan rad pojedinaca u laboratoriji.
U stvarnosti, nauka se zasniva na saradnji naučnika. „Muzej nudi izuzetnu priliku za rešavanje ove velike slagalice tako što će omogućiti mesto za učenje koje se zasniva na ispitivanju i praktičnom radu“, navodi Futerova. „Treba postavljati pitanja, treba opažati! Čak i neuspeh može dovesti do otkrića“!
Američki prirodnjački muzej je pokrenuo brojne inicijative kako bi se pitanje rodnih razlika i nejednakih mogućnosti za obrazovanje rešilo. Najnoviji projekat BridgeUp:STEM, koji je pokrenuuo Fond Helene Grli Braun, osmišljen je kako bi pomogao zapostavljenim studentima da se upoznaju sa tehnologijom. Ovaj program se razlikuje od drugih programa namenjenih obučavanju devojaka da kodiraju po tome što se Braun fondacija koncentriše na programiranje u naučne svrhe i vizualizaicju podataka koristeći Python i SQL jezike.
Iako je tek prva generacija diplomirala, mnoge mlade žene kažu da pre ovoga nikada nisu čule za određene programske jezike, a da sada znaju kako da ih koriste, pa neke smatraju sebe stručnjacima. Neke su se čak prijavile za NASA SpaceApp takmičenje u Njujorku, a dve devojke su bile u pobedničkom timu. Svih 15 studenata je odlučilo da nakon završetka projekta ostane i nastavi da radi na projektima sa mentorima i kustosima.
„Imamo primere kada se žene zainteresuju za nauku, a onda se ohlade“, kaže Futerova. „Želimo da ih privučemo da nauče kodiranje ne samo radi kodiranja, već kako bi ga povezale sa naukom“, objašnjava ona. „Tako dok uče jedno zapravo stiču znanje i iz druge oblasti.“
FOTO: RTB
Ipak, ne postoji siguran proces selekcije, ali do promene mišljenja dolazi u srednjoj školi. Upravo u tom trenutku na scenu stupa Urban Advantage. Prirodnjački muzej sarađuje sa drugim lokalnim organizacijama orjentisanim ka nauci, poput zoo vrta i Kuće nauke koja se fokusira na obuku nastavnika u srednjim školama. „Ovakav pristup nam omogućava da predstavimo nauku kao detektivsku priču, a ne kao gomilu činjenica“.
Od osnivanja 2004. godine program je iskoristilo 1.371 nastavnika i više od 225 hiljada studenata. Omogućeni su im materijali za naučna ispitivanja u učionicama, izlazak na teren, pristup kolekcijama i saradnja sa naučnicima, kao i profesionalni razvoj za edukatore. Futerova ističe da je nezavisna evaluacija koju je sproveo Univerzitet u Njujorku pokazala da studenti koji su prošli program postižu bolje rezultate na standardizovanim testovima.
Kao bivši predsednik Barnarda, Futerova shvata da je bitno da postoje uzori koji će privući i zadržati studente u naučno-tehnološkoj oblasti. Stoga, Muzej nudi doktorski program iz komparativne biologije i specijalističke studije koji se koncentriše na okupljanje što kvalifikovaniji nastavnika, kao i tri Velika otvorena onlajn kursa (MOOC - Massive Open Online Course) koji će se baviti genetikom, evolucijom i klimatskim promenama.
„Za nas je jako bitno da privučemo mlade ( žene i pripadnike manjina) i da im pružimo priliku da se zaista bave naukom“, ističe Futerova. Postizanje rodne jednakosti kao i pruženje jednakih mogućnosti je mukotrpan posao i treba da se pozabavimo svim oblastima.
IZVOR: Fast Company
Radmila, zaljubljenik u književnost i umetnost i večiti borac protiv vetrenjača.
***
Pročitajte i:
Globalni projekat za emancipaciju umetnica
Jednostavnom idejom protiv nasilja u porodici
Upustite se u posao koji volite!
***
Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected] sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE
