Tweet
U poslu, koliko god mislili da ste uspešni ili dobri, većinom će vas ljudi ceniti prema ponašanju - Terry J. Nash, generalni direktor Javnog instituta za marketing.

Autor: Marija Planić

FOTO: Smart City Networks

Poslovni bonton je sastavni deo znanja i veština, koji zaposlenima u kompaniji pomaže da na adekvatan način brinu o zadovoljstvu kupaca i saradnji sa poslovnim partnerima. Ovde spadaju: predstavljanje, oslovljavanje, pozdravljanje, rukovanje, razmena vizit karti, čestitke, ponašanje u restoranu, dobri odnosi na poslu, lep i poslovan izgled, sukobi i krizne situacije, ponašanje u liftu, hodniku. Zatim, komunikacija telefonom i drugim sredstvima komunikacije i dr.

Potrebno je da svi zaposleni dobro znaju pravila poslovnog bontona i protokola. Međutim, pravila nisu sve. U mnogim slučajevima ponašanje zaposlenih zavisi od situacije. Tako da je veoma važno biti ljubazan, iskren i prijatan.




Osnovni principi ili pravila poslovnog bontona

Postoje tri principa poslovnog bontona, a to su: princip poslovne hijerarhije, princip pune ravnopravnosti polova i princip reciprociteta ili uzajamnosti.

Pravila dobrih manira ili ukratko, bontona, su osnova poslovne komunikacije. Čak i kada nisu striktno određena, treba ih uvek poštovati. Veoma je važno ko ima prednost u određenom obliku ponašanja.

Predstavljanje / Pozdravljanje (oslovljavanje)

Pri predstavljanju se poštujte pravilo prioriteta, ukoliko se dve osobe upoznaju posredstvom treće. Na primer, uz Dozvolite da vas upoznam (vam predstavim)...: muškarca najpre predstavljaju ženi, mlađu osobu starijoj, osobu na nižem nivou predstavljaju osobi na višem (bez obzira na pol), onog ko uđe u prostoriju treba predstaviti prisutnima.

U cilju uspostavljanja dobrih poslovnih odnosa, pri predstavljaju treba jasno i glasno reći ime i prezime i funkciju, poziciju, titulu (na primer, Ovo je Petar Perić, direktor kompanije) ili akademsko zvanje. Ako je prezime teško izgovorljivo, pomenite ga dva puta.

Svaki sastanak počinje sa pozdravom. Poslovni partneri se oslovljavaju po prezimenu uz navođenje titula i uz navođenje gospodin, gospođa/ica. Koristi se zamenica „Vi". Za prelazak na oslovljavanje po imenu i na „ti“ , inicijativu daje stariji po godinama, rangu ili žena.

Treba koristiti klasične izraze prilikom pozdravljanja, tipa: Dobro jutro (dan, veče), pri čemu želite nešto dobro. Mlađi uvek prvi pozdravljaju starije, a na poslu rukovodilac pozdravlja osoblje.

FOTO: Poslovni dnevnik

Rukovanje

Rukovanje treba da bude kratko sa umereno jakim stiskom. Previše labav ili prejak stisak ruke nije dobar. Neprimereno je rukovanje preko stola ili radne površine, naginjanje preko drugih osoba ili ukrštanje ruku (na primer, kada se jedan par rukuje iznad/ispod ruku drugog para).

Na poslovnim sastancima se domaćin najpre rukuje sa glavnim gostom, a potom sa ostalim gostima. Kada se prilazi stolu, ljude koje poznajemo pozdravljamo klimanjem glave, nikako rukovanjem. Prvo treba rukovati one prema principu prvenstva i to stariji pružaju ruku mlađima, žene muškarcima. Pre rukovanja muškarac obavezno skida rukavice, žena ne mora, dok prilikom pozdravljanja sa starijim osobama svi treba da skinu rukavice.

Opraštanje

Kako i na koji način se opraštamo, zavisi od situacije. Nikada nemojte da idete bez pozdrava, naročito kada idete iz manje grupe društva. Ako nameravate da prvi odete iz manje grupe, kada ustanete, možete da kažete zbogom svima zajedno ili respektivno (ponaosob), zavisi od okolnosti.

Bez pozdrava, tiho, možete otići samo iz velike grupe. Ipak, treba da potražite domaćina, da mu se zahvalite na pozivu, pozdravite se sa njim i izađite neprimetno.

Osnovna pravila prilikom predstavljanja, dobrodošlice, pozdrava:
- gledanje sagovornika u oči,
- samouvereno, uspravno držanje,
- osmeh na licu,
- ne odmeravati sagovornika „od glave do pete“
i sva ostala pomenuta pravila.

Razmena vizit karte

Poslovne kartice ili vizitke su odličan alat za zastupanje i pamćenje ljudi ili kompanija, posebno u komunikaciji sa novim ljudima. Službena vizitka je u isto vreme lična karta i zaposlenog i kompanije. Poslovne kartice treba da budu isto dizajnirane, bez obzira na posao ili poziciju u firmi. One se razmenjuju tokom formalnih upoznavanja i mogu biti papirne ili elektronske.

Po pravilu, vizit kartu desnom rukom pružamo sagovorniku u pravcu njegove desne ruke, uz reč Izvolite. Vizitka treba da bude okrenuta tako da sagovornik može odmah da je pregleda. Ako ima više sagovornika, vizit kartu dajemo samo ključnim sagovornicima, poslovnim partnerima.

Vizitke se čuvaju u posebnoj futroli, a ne u novčaniku ili džepu. Ako je zgužvana, isprljana ili pocepana, radije se izvinite i recite da nemate vizitku kraj sebe, nego da je predate u takvom stanju. Vizitku dajte na početku sastanka, a ne u toku, jer ćete poremetiti sagovornika. Ona treba da sadrži: ime i prezime davaoca, titulu ili funkciju, naziv preduzeća, adresu, broj telefona, e-mail.

FOTO: The Calgary Business Network

Šta poslovni čovek nikada ne radi:

- ne koristi nepristojne i pogrdne reči;
- ne doručkuje za radnim stolom;
- ne pije alkoholna pića;
- ne skriva ruke iza leđa ili u džepovima;
- ne ogovara saradnike, prijatelje ili direktore;
- ne smeje se preglasno i ne gestikulira previše;
- ne govori glasno u direktnom ili telefonskom razgovoru,
- ne dozvoljava da ga poslovni saradnik ili bilo ko drugi isprovocira.

Poslovni čovek se trudi da je:

- uredan, uredno odeven, očešljan, a žene lepo i prikladno našminkane;
- fizički svež i odmoran;
- vedar i radno raspoložen (nikakvi problemi ne smeju da ga potiskuju na poslu);
- komunikativan na svoj način;
- poslovan, dostojanstven, operativan i kreativan.

Ukoliko želite da saznate nešto o pravilima poslovnog odevanja, ponašanja na poslovnom ručku, sastancima, konferencijama, prijemima, zatim, o tome kako se treba ophoditi prema osobama sa posebnim potrebama i nepristojnim klijentima (i klijentima uopšte), možete se prijaviti na kurs iAkademije putem sledećeg linka.


IZVOR: Barbara Grintal „Poslovni bonton” / Pod lupom

Marija je zaljubljenik u pozorište, koja kroz svaku svoju ulogu pokušava, najpre da razume postupke ljudi u pojedinim situacijama, a potom da svoje saznanje prenese na gledaoce.

***

Ovaj tekst nastao je našom željom da stvorimo alternativni veb prostor za mlade gde mogu da pišu o svim onim temama koje smatraju važnim, iskreno i bez ograničenja! Ukoliko želiš da i ti budeš član našeg mladog tima tvoje ideje su dobrodošle! CV i jedan tekst pošalji na [email protected] uz Cc na [email protected], sa naznakom "Prijava / novinar". Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih novinara vršimo do svakog prvog dana u mesecu.


Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE

Odricanje od odgovornosti

Tweet
Komentari

VESTI