У послу, колико год мислили да сте успешни или добри, већином ће вас људи ценити према понашању - Террy Ј. Насх, генерални директор Јавног института за маркетинг.
Autor: Marija Planić
ФОТО: Smart City Networks
Пословни бонтон је саставни део знања и вештина, који запосленима у компанији помаже да на адекватан начин брину о задовољству купаца и сарадњи са пословним партнерима. Овде спадају: представљање, ословљавање, поздрављање, руковање, размена визит карти, честитке, понашање у ресторану, добри односи на послу, леп и послован изглед, сукоби и кризне ситуације, понашање у лифту, ходнику. Затим, комуникација телефоном и другим средствима комуникације и др.
Потребно је да сви запослени добро знају правила пословног бонтона и протокола. Међутим, правила нису све. У многим случајевима понашање запослених зависи од ситуације. Тако да је веома важно бити љубазан, искрен и пријатан.
Основни принципи или правила пословног бонтона
Постоје три принципа пословног бонтона, а то су: принцип пословне хијерархије, принцип пуне равноправности полова и принцип реципроцитета или узајамности.
Правила добрих манира или укратко, бонтона, су основа poslovne komunikacije. Чак и када нису стриктно одређена, треба их увек поштовати. Веома је важно ко има предност у одређеном облику понашања.
Представљање / Поздрављање (ословљавање)
При представљању се поштујте правило приоритета, уколико се две особе упознају посредством треће. На пример, уз Дозволите да вас упознам (вам представим)...: мушкарца најпре представљају жени, млађу особу старијој, особу на нижем нивоу представљају особи на вишем (без обзира на пол), оног ко уђе у просторију треба представити присутнима.
У циљу успостављања добрих пословних односа, при представљају треба јасно и гласно рећи име и презиме и функцију, позицију, титулу (на пример, Ово је Петар Перић, директор компаније) или академско звање. Ако је презиме тешко изговорљиво, помените га два пута.
Сваки састанак почиње са поздравом. Пословни партнери се ословљавају по презимену уз навођење титула и уз навођење господин, госпођа/ица. Користи се заменица „Ви". За прелазак на ословљавање по имену и на „ти“ , иницијативу даје старији по годинама, рангу или жена.
Треба користити класичне изразе приликом поздрављања, типа: Добро јутро (дан, вече), при чему желите нешто добро. Млађи увек први поздрављају старије, а на послу руководилац поздравља особље.
<�имг цласс="лфлоат" срц="хттп://с29.постимг.орг/гзфqдхиев/имаге.јпг" />
ФОТО: Poslovni dnevnik
Руковање
Руковање треба да буде кратко са умерено јаким стиском. Превише лабав или прејак стисак руке није добар. Непримерено је руковање преко стола или радне површине, нагињање преко других особа или укрштање руку (на пример, када се један пар рукује изнад/испод руку другог пара).
На пословним састанцима се домаћин најпре рукује са главним гостом, а потом са осталим гостима. Када се прилази столу, људе које познајемо поздрављамо климањем главе, никако руковањем. Прво треба руковати оне према принципу првенства и то старији пружају руку млађима, жене мушкарцима. Пре руковања мушкарац обавезно скида рукавице, жена не мора, док приликом поздрављања са старијим особама сви треба да скину рукавице.
Опраштање
Како и на који начин се опраштамо, зависи од ситуације. Никада немојте да идете без поздрава, нарочито када идете из мање групе друштва. Ако намеравате да први одете из мање групе, када устанете, можете да кажете збогом свима заједно или респективно (понаособ), зависи од околности.
Без поздрава, тихо, можете отићи само из велике групе. Ипак, треба да потражите домаћина, да му се захвалите на позиву, поздравите се са њим и изађите неприметно.
<�Б>Основна правила приликом представљања, добродошлице, поздрава:
- гледање саговорника у очи,
- самоуверено, усправно држање,
- осмех на лицу,
- не одмеравати саговорника „од главе до пете“
и сва остала поменута правила.
Размена визит карте
Пословне картице или визитке су одличан алат за заступање и памћење људи или компанија, посебно у комуникацији са новим људима. Службена визитка је у исто време лична карта и запосленог и компаније. Пословне картице треба да буду исто дизајниране, без обзира на посао или позицију у фирми. Оне се размењују током формалних упознавања и могу бити папирне или електронске.
По правилу, визит карту десном руком пружамо саговорнику у правцу његове десне руке, уз реч Изволите. Визитка треба да буде окренута тако да саговорник може одмах да је прегледа. Ако има више саговорника, визит карту дајемо само кључним саговорницима, пословним партнерима.
Визитке се чувају у посебној футроли, а не у новчанику или џепу. Ако је згужвана, испрљана или поцепана, радије се извините и реците да немате визитку крај себе, него да је предате у таквом стању. Визитку дајте на почетку састанка, а не у току, јер ћете пореметити саговорника. Она треба да садржи: име и презиме даваоца, титулу или функцију, назив предузећа, адресу, број телефона, е-маил.
<�имг цласс="тфлоат" срц="хттп://с24.постимг.орг/3тусв2р1x/имаге.јпг" />
ФОТО: The Calgary Business Network
Шта пословни човек никада не ради:
- не користи непристојне и погрдне речи;
- не доручкује за радним столом;
- не пије алкохолна пића;
- не скрива руке иза леђа или у џеповима;
- не оговара сараднике, пријатеље или директоре;
- не смеје се прегласно и не гестикулира превише;
- не говори гласно у директном или телефонском разговору,
- не дозвољава да га пословни сарадник или било ко други испровоцира.
Пословни човек се труди да је:
- уредан, уредно одевен, очешљан, а жене лепо и прикладно нашминкане;
- физички свеж и одморан;
- ведар и радно расположен (никакви проблеми не смеју да га потискују на послу);
- комуникативан на свој начин;
- послован, достојанствен, оперативан и креативан.
Уколико желите да сазнате нешто о правилима пословног одевања, понашања на пословном ручку, састанцима, конференцијама, пријемима, затим, о томе како се треба опходити према особама са посебним потребама и непристојним клијентима (и клијентима уопште), можете се пријавити на курс иАкадемије путем следећег linka.
ИЗВОР: Барбара Гринтал „Пословни бонтон” / Pod lupom
Марија је заљубљеник у позориште, која кроз сваку своју улогу покушава, најпре да разуме поступке људи у појединим ситуацијама, а потом да своје сазнање пренесе на гледаоце.
***
Овај текст настао је нашом жељом да створимо алтернативни веб простор за младе где могу да пишу о свим оним темама које сматрају важним, искрено и без ограничења! Уколико желиш да и ти будеш члан нашег младог тима твоје идеје су добродошле! ЦВ и један текст пошаљи на [email protected] уз Цц на [email protected], са назнаком "Пријава / новинар". Отворено за све од 15 до 35 година. Пријем нових новинара вршимо до сваког првог дана у месецу.
Желим повремено да добијам мејлове од портала о вестима, најновијим конкурсима и активностима OVDE