Tweet
PayPal je najzad stigao u Srbiju. Od 10. aprila 2013. godine naša zemlja se nalazi na listi zemalja u kojima je moguće otvoriti PayPal nalog.

Autor: Sofija Milićević

Za građane Srbije koji aktivno koriste internet ovo je bila veoma bitna vest, ali postoje i oni koji ne znaju šta je PayPal, za šta služi i kako se koristi. Zato sam rešila da porazgovaram sa Slobodanom Markovićem, savetnikom za ICT u Sektoru za prmociju izvoza. On mi je veoma detaljno objasnio šta ovaj servis znači za našu zemlju.

Kako se koristi PayPal?

Proces korišćenja PayPal-a je prilično jednostavan. Ono što korisnici treba da urade jeste da odu na naslovnu stranu sajta PayPal.com. Tamo će moći da izaberu jedan od ponuđenih jezika. Tu će naći i link na kom piše Prijava. Kada to urade, moraće da popune formular tako što će napisati svoje ime, prezime, adresu i podatke o svojoj platnoj kartici. Ono što je moja preporuka jeste da za te potrebe ne koriste karticu koja je vezana za tekući račun nego da od banke uzmu karticu koju će koristiti samo za internet plaćanja i na kojoj će biti samo onoliko novca koliko je potrebno za sledeću kupovinu.

Kako se povezuje kartica s nalogom?

Paypal će obaviti verifikaciju kartice tako što će povući jedan ili jedan i po evro sa kartice i kada transakcija uspe, novac će biti vraćen. Kada potvrdite vašu imejl adresu, vaš nalog će biti aktivan i vi ćete moći da kupujete na svim onim sajtovima na kojima se PayPal pojavljuje kao sredstvo plaćanja.

Da li sada u Srbiji PayPal mogu koristiti i kupci i trgovci?

U ovoj prvoj fazi dobili smo mogućnost samo kupovine. Nažalost, ova druga usluga PayPal-a nije omogućena u Srbiji. Prema najavama, proći će neko vreme dok se servis ne ustali. Kada se servis ustali, pustiće ga i kod nas. Biće to veoma bitna stvar za naše trgovce, jer PayPal je servis koji ima ogromnu korisničku bazu i omogućava bezbednu trgovinu. Moram da naglasim da nijedna banka u Srbiji ne pruža sličnu vrstu usluge domaćim trgovcima, pa bi korišćenje PayPal-a bilo odlično za njih.

Koliko će vremena biti potrebno da PayPal zaživi kod nas?

Već je zaživeo, i to u velikoj meri. Sasvim sam siguran da je veliki broj građana Srbije već otvorio svoj nalog. Drago mi je što se konačno izvlačimo iz grupe zemalja koja nije bila uključena u sistem PayPal-a. Ovo je način kupovine koji daje mnogo prednosti potrošaču. Vi putem interneta imate veću ponudu, možete da upoređujete cene, možete se i putem foruma unapred informisati o stvarima koje želite da znate pre nego što ih kupite, a imajući u vidu zakonsku regulativu, imate i mogućnost povraćaja robe. Elektronska kupovina donosi mnogo toga dobrog. Iskreno se nadam se da će ovo podstaći mnoge banke u Srbiji da ponude servise koji bi domaćim preduzetnicima omogućili jednostavan sistem za onlajn naplatu.

Koliki je novčani iznos carine kada kupujemo sa stranih sajtova?

Kada je u pitanju kupovina sa stranih sajtova, treba imati u vidu da će ta pošiljka stići poštom i da se radi o uvozu. Oni troškovi koje ćete platiti u inostranoj prodavnici nisu svi troškovi vezani za tu transakciju. Sva roba koja je skuplja od 50 evra moraće da prođe kroz postupak carinjenja, pa ćete platiti carinu od 10 odsto, kao i PDV od 20 odsto na cenu proizvoda, zajedno sa poštarinom. Ako je proizvod jeftiniji od 50 evra, u najvećem broju slučajeva nećete platiti ništa.

Da li je tačno da se većian građana Srbije na neki način plaši onlajn kupovine?

U Srbiji internet koristi više od 50 odsto stanovništva. Ja bih svakome preporučio da lagano krene u onlajn kupovinu. Prvo što građani Srbije treba da urade jeste odu do banke i traže posebnu karticu za plaćanje preko interneta. Ne treba se plašiti ovakvog načina kupovine, jer je šteta ograničena i pod kontorlom. Svako, za početak, treba da potraži na internetu ono što ga zanima. Onlajn kupovina nije budućnost, ona već uveliko traje, tu je već godinama i mislim da je treba prihvatiti što pre.

Tweet
Komentari