Tweet
Grupno finansiranje (eng. crowdfounding) je vrsta skupljanja kapitala uz zajednički trud prijatelja, porodice, mušterija i pojedinačnih investitora. Ovaj pristup koristi se zajedničkim trudom velike grupe pojedinaca (najpre onih na internetu preko društvenih mreža i platformi za grupno finansiranje) čije poslovne mreže utiču na povećanje dostupnosti i vidljivosti projekta.

FOTO: ReturnOnChange

Prevela: Milica Dragićević

Zašto je grupno finansiranje jedinstveno?

Grupno finansiranje je u osnovi suprotno od uobičajenog pristupa finansiranju nekog poslovnog projekta. Ranije ako želite da skupite novac kako biste započeli neki posao ili pustili u promet novi proizvod, treba da osmislite poslovni plan, da izreklamirate istraživanja koja ste sproveli i prototipe and onda da svoju ideju prodate ograničenoj grupi pojedinaca ili bogatim pojedincima i institucijama.

Izvori finansiranja su bile banke, poslovni andjeli i firme za rizični kapital, što veoma ograničava vaše opcije finansiranja na nekoliko ključnih igrača. Možete gledati na ovaj pristup finansiranja kao na neki levak sa vama i vašom ponudom na širokom delu i vašim ciljnim investitorima na užem delu levka. Ako ne uspete da okrenete levak ka pravom investitoru ili firmi u pravo vreme, vaše vreme i novac su izgubljeni.

Sa druge strane, platformama za grupno finansiranje, taj levak se okreće uspravno. Ovaj pristup znantno unapređuje tradicionalni model finansiranja tako što se vama, preduzetniku daje jedna platforma da napravite, predstavite i drugima pokažete vašu ponudu. Pre biste potrošili mesece na pretraživanje vaše lične poslovne mreže, procenjivanje potencijalnih investitora i potrošili biste mnogo vremena i novca da biste došli do njih.

Sa grupnim finansiranjem mnogo lakše dobijete priliku da dođete do mnogo više zainteresovanih strana i da im omogućite više načina da vam pomognu da razvijete posao: od investiranja na hiljade dolara u zamenu za akcijski kapital preko ulaganja 20 dolara u zamenu za proizvod koji prvi izađe u promet ili za neke druge nagrade.

Prednosti grupnog finansiranja

Od koristi veće grupe investitora do fleksibilnijih načina finansiranja, grupno finansiranje je mnogo pogodnije od tradicionalnog pristupa. Ovde se navode samo nekoliko od mnogobrojnih mogućih prednosti.

FOTO: ScientificAmerican

Dostupnost. Korišćenjem platforme za grupno finansiranje kao što je Fundable imate pristup hiljadama akreditovanih investitora koji mogu da vide, kontaktiraju i podele preko interneta vašu kampanju za finansiranje.

Prezentacija. Kad pravite kampanje za grupno finansiranje, prolazite kroz neprocenjiv proces sagledavanja vašeg biznisa od početnog nivoa (tj. njegove istorije, napretka, ponuda, ciljanog tržišta, vrednosne propozicije itd.) sve do doteranog i lako razumljivog upakovanog projekta.

PR i marketing. Od otvaranja do zatvaranja, kampanju možete deliti i reklamirati na društvenim mrežama, preko imejlova i korišćenjem drugih marketinških taktika na internetu. Dok vi i drugi mediji nadgledate kako teče sakupljanje novca, možete udvostručiti novac tako što ćete usmeriti promet na internetu na vaš vebsajt i druge resurse firme.

Potvrđivanje koncepta projekta. Prezentacijom vašeg koncepta projekta ili biznisa dobijate odličnu priliku da potvrdite i popravite vašu ponudu. Dok potencijalni investitori počinju da se interesuju i postavljaju pitanja, ubrzo ćete uvideti da li ima nešto što nedostaje što će ih navesti da brže ulože novac u vas.

Efikasnost. Jedna od boljih stvari u vezi sa grupnim finansiranjem preko interneta je mogućnost da se centraliziju i unaprede načini skupljanja novca. Kad napravite samo jedan, detaljan profil na koji možete da usmerite potencijalne ulagače i investitore, nema potrebe da više tražite svakog pojedinačnog. Umesto da se duplo trudite da štampate dokumente, pravite fascikle i ručno ih ažurirate svaki put kad dođe do toga, možete prezentovati sve na internetu u puno pristupačnijem formatu što omogućava da trošite više vremena na posao, a ne na sakupljanje novca.

Vrste grupnog finansiranja

Kao što ima mnogo različitih vrsta sakupljanja kapitala za poslove na svim nivoima razvoja, ima i različitih vrsta grupnog finansiranja. Koji metod grupnog finansiranje ćete izabrati zavisi od vrste proizvoda, usluge koju nudite i ciljeva razvoja. Tri osnovne vrste su grupno finansiranje kroz donacije, nagrade ili akcije.

Grupno finansiranje preko donacija

Uopšteno govoreći, možete zamisliti bilo koju kampanju grupnog finansiranja u kojoj nema povraćaja novca investitorima ili ulagačima kao grupno finansiranje preko donacija. Uobičajene inicijative grupnog finansiranja preko donacija uključuju skupljanje novca za odštetu od prirodnih nesreća, za dobrotvorne ustanove, neprofitne organizacije i za račune iz bolnice.

Grupno finansiranje preko nagrada

Grupno finansiranje preko nagrada uključuje pojedince koji ulažu u biznis u zamenu za nagradu, uglavnom u obliku proizvoda ili usluge koje firma nudi. Iako ovaj metod nudi ulagaču nagradu i dalje se uopšteno smatra podgrupom grupnog finansiranja preko donacija, jer nema povraćaja novca ili akcija. Ovaj pristup je popularan na platformama kao što je Fundable, Kickstarter i Indieagogo, jer omogućava vlasnicima projekata da motivišu svog ulagača bez dodatnog troška ili prodavanja deonica vlasništva.

Grupno finansiranje preko akcijskog kapitala

Suprotno od grupnog finansiranja preko deonica ili nagrada, finansiranje preko deonica omogućava ulagačima da postanu suvlasnici vaše firme tako što trampe novac za deonice. Kao vlasnici deonica,ulagači dobijaju povraćaj u novcu za njihovo investiranje i na kraju dobijaju deo akcija u obliku dividendi ili raspodela.


IZVOR: Fundable

Milica je zaljubljenik u engleski jezik i književnost koja smatra da je svaki novi prevod dokaz da jezik ne sme biti prepreka ka širenju novih vidika.

***

Pročitajte i:

Internet marketing: U čemu je caka?
Osam vrednih ulaganja za startap kompanije
Zašto marketing sadržaj postaje sve važniji?

***

Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected] sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.

***
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE

Odricanje od odgovornosti

Tweet
Komentari

VESTI