Foto: Copy 9
Prevela: Mirjana Dragović
Kompanija WhatsApp je u potpunosti promenila način komunikacije svojih korisnika putem smartfona. Ova intuitivno dizajnirana mobilna aplikacija za dopisivanje je lansirana 2010. godine i već tada je doživela pravi bum. Postala je deo popularne kulture i stvorila bazu korisnika koja broji više od milijardu ljudi širom sveta.
Međutim, sa velikom moći dolazi velika odgovornost. Nakon što su iz kompanije prošle sedmice objavili da će uvesti naizgled malu promenu u svojoj politici, izgleda da WhatsApp neodgovorno rukuje vašim podacima.
Iz kompanije su u objavi na blogu istakli da žele da unaprede vidove interakcije u WhatsApp zajednici. Kako? Tako što će kompanijama olakšati da vam predstave svoje reklame.
Nakon što je 2014. godine kompaniju preuzeo Facebook, po basnoslovnoj sumi od 19 milijardi dolara, WhatsApp je potvrdila da će Facebook-u dati potpuni pristup brojevima telefona korisnika WhatsApp aplikacije. To znači da će Facebook moći da prati korisnike aplikacije i da prikupi važne podatke pomoću kojih će da im šalje reklame.
Aktivisti za zaštitu privatnosti su već na ratnoj nozi. Informativni centar za privatnost u elektronskoj komunikaciji (EPIC) i Centar za digitalnu demokratiju podneli su žalbu Saveznoj trgovinskoj komisiji. Britanske vlasti pokrenule su istragu nakon što su iz Informativnog centra izrazili zabrinutost zbog toga što WhatsApp i Facebook novim dogovorom potencijalno krše evropske zakone o zaštiti podataka.
Sve u svemu, WhatsApp bi najmanje trebalo da brine zbog ovih potencijalnih pravnih postupaka.
Lekcija o važnosti poverenja za posao
Kada je Facebook 2014. godine kupio ovaj izuzetno popularni servis za razmenu poruka, Jan Koum, izvršni direktor WhatsApp-a, odmah je istupio i izjavio da to ni na koji način neće uticati na snažnu politiku privatnosti aplikacije koju su negovali od prvog dana. Koum je kroz svoj primer odrastanja pod čvrstom rukom Sovjetskog Saveza i KGB-a tokom osamdesetih godina uveravao korisnike da sklapanje tog ugovora neće uticati na suštinske vrednosti i uverenja WhatsApp-a.
„Poštovanje vaše privatnosti je deo našeg DNK. WhatsApp smo stvorili sa ciljem da o vama znamo što je manje moguće”, napisao je Koum. „Ako bi partnerstvo sa Facebook-om iziskivalo promene naših vrednosti, ne bismo ni sklopili taj ugovor”.
„Spekulisanje o suprotnom ne samo da je bez osnova, već je i neodgovorno. Ljudi bi se uplašili misleći da odjednom sakupljamo nove podatke. To jednostavno nije tačno i važno nam je da to znate”.
Izgledalo je kao da je ova poruka utešila korisnike. Međutim, kompanija je dve godine kasnije u potpunosti prekršila to obećanje - ili je to samo indirektno učinila posredstvom svog matičnog preduzeća.
Naravno, poruke koje šaljete i dobijate putem WhatsApp-a će i dalje biti zaštićene. Međutim, može se reći da je WhatsApp otkrivanjem vašeg broja telefona i svih propratnih podataka kompaniji koja je već bila pod pritiskom zbog kršenja privatnosti korisnika prilično javno stavila sticanje zarade ispred izgradnje poverenja svojih korisnika.
Foto: VentureBeat
Naravno da svaka kompanija ima pravo na zaradu, ali ovo ne sluti na dobro za WhatsApp. Iz ovog slučaja mnoge kompanije mogu da izvuku pouku - naročito manje kompanije koje sakupljaju i vrednuju podatke o svojim korisnicima. U suštini, pouku mogu izvući sve kompanije koje se obavezuju prema klijentima.
Pre svega, ova otvorena promena pravila privatnosti WhatsApp-a je u potpunosti neslavna. Jezivo podseća na obećanje Džordža Buša kako „više neće biti poreza”. Korisnici su počeli da upotrebljavaju ovu relativno novu aplikaciju jer predstavlja jeftinu i brzu zamenu za standardne skupe poruke, a i strogo se zalagala za zaštitu privatnosti svojih korisnika. Iznova i iznova dobijali su obećanje da WhatsApp neće ni na koji način sakupljati ili koristiti njihove podatke.
Kršenje tog obećanja će nesumnjivo poljuljati poverenje korisnika u samu aplikaciju. Imajući u vidu da postoji mnogo sličnih aplikacija, WhatsApp će verovatno ostati bez velikog broja korisnika.
U međuvremenu, pravni postupak koji je zbog ovih promena pokrenut protiv kompanije nagoveštava da ni WhatsApp ni Facebook nisu u potpunosti bili svesni pravnih implikacija promene politike privatnosti. Ako bi svetske vlasti zaključile da ove kompanije krše izvesne zakone o zaštiti podataka, moglo bi doći do zapanjujućih posledica u pogledu finansija.
Sve u svemu, ova priča bi mogla da posluži za nauk kompanijama svih vrsta i veličina. Zloupotreba podataka ili privatnosti korisnika neće samo dovesti do gubitka mušterija, već bi vašu kompaniju mogla dovesti do propasti. Ne zaboravite: ako izneverite poverenje vaših klijenata, možda više nikada nećete dobiti priliku da ga ponovo zadobijete.
Izvor: Smallbiztrends
Mirjana je veliki filmofil, večiti optimista i veruje da je smeh najbolji lek.
***
Pročitajte i:
Deset zapovesti za preduzetnike
Iz zone komfora, pravo u zonu uspeha!
10 zapovesti u odnosu prema klijentima
***
Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected] sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE