Autor: Dragana Milovanović
FOTO: MYOB
Nikada nije bilo dovoljno dobro kretati se u istom krugu ljudi i čekati da se posao sam ukaže – prilike ste oduvek morali da kreirate sami. Danas, kada ima toliko načina da se povežemo sa drugima, čak i sa potpunim strancima, na veštinama komunikacije se mora neprestano raditi. Test za te veštine je upravo umrežavanje.
Umrežavanje se može definisati kao "praksa uspostavljanja veza i razmena informacija sa drugim ljudima, grupama i institucijama". Dakle, cilj je upoznavanje radi zajedničke koristi. Požnjećete ono što ste posejali. Kao i u svakoj vezi, potrebni su trud, slušanje sa razumevanjem, ulaganje vremena. Zbog toga će vam ovaj tekst na momente zvučati kao priručnik za drugarstvo, i upravo je u tome poenta – ne posmatrajte ljude kao sredstvo ka cilju, već kao cilj po sebi, čak iako su u pitanju poslovni odnosi.
Na koje se sve načine možete povezati sa profesionalcima iz svoje oblasti? Postoje brojne mogućnosti: elektronska pošta, profesionalne društvene mreže poput LinkedIn-a, grupe, događaji… Svako poznanstvo može da pomogne, te i svako će se vaše uključivanje i investiranje u društvene zajednice vratiti. Za početak je dovoljno rukovanje i smeškanje, ali da li će se sve završiti sa razmenom telefona ili stvarnom daljom saradnjom, zavisi od vas. Tome morate planski da se posvetite, ali ne shvatajte celu stvar preozbiljno – ipak je u suštini umrežavanja druženje sa novim ljudima! Hemiju možda ne možete da planirate, evo šta možete:
FOTO: Businesses Grow
Postavite ciljeve. Kao i uvek, počnite od onog što želite da postignete. Koga biste da upoznate i zašto, koliko ljudi mesečno ili godišnje, koje industrije vas zanimaju, šta želite da to poznanstvo postane…? Kada znate šta želite i razloge iza toga, ceo ovaj poduhvat neće izgledati toliko strašan, jer ćete videti smisao u njemu.
Odbacite strah i predrasude. Ne, ne morate da budete super pričljivi, otvoreni i harizmatični da biste upoznali nekog. Ne, nisu svi ljudi ljigavi i koristoljubivi. I ne, neće vas svi gledati čudno. Zaboravite na izgovore i (pažnja: sledi kliše) budite svoji. Verujte da i drugima nije sasvim prijatno da prilaze i započinju razgovore sa drugima i da se svi manje-više nalazite u istom sosu.
Slušajte. Ne budite ona osoba koja se samo hvali ili žali, ispituje ili tračari. Ako naletite na takve, saslušajte ih pristojno, a onda promenite temu. Cenimo kada sagovornici paze na ono što govorimo, posebno u trenucima kada zaboravimo na uobičajene filtere, pa pričamo svašta. To ima svoje granice, naravno. Ovde je naglasak na tome da date malo sebe od početka i pokažete drugima da su važni koliko i vi.
Shvatite šta znači preporuka. Kada tražite majstora, da li se prvo raspitate kod svojih prijatelja ili pogledate oglase? Mogla bih da se kladim da je ovo prvo u pitanju – potrebna vam je nečija garancija. Stvari isto stoje u poslovnom svetu – prvo se traže ljudi po preporuci. Zašto je to važno za umrežavanje? Zbog toga što kada preporučuju nekog, ljudi daju i deo svoje reputacije. Dakle, potreban je debeo razlog da vam neko veruje, što znači da ga nekako morate ubediti. To ne podrazumeva da smislite kako da najbrže ispričate svoja postignuća, već da nakon uspostavljenog prvog kontakta, nastavite da gradite vezu kroz javljanje, pozive na kafu ili ručak, nuđenja usluga ako vidite da je potrebna pomoć… Ako ste iskreni, to se neće protumačiti kao ulagivanje, već kao početak jednog poslovnog prijateljstva.
Vežbajte. Bojite se da napravite prvi korak? Probajte da se oslobodite u situacijama koje su manje rizične – popričajte sa konobarem koji vam sprema kafu, sa frizerom, sa kolegom koga ne znate baš dobro. Umetnost čavrljanja ne dolazi svakom prirodno, ali bar ima bezbroj prilika gde je možete usavršiti.
Na kraju, ne zaboravite da se opustite i zabavite. Možda se ništa neće desiti, a možda i upoznate fantastične ljude koji vam postanu novi saradnici. Zašto ne okušati sreću?
Dragana je oštra na rečima... dok je ne raznežite.
***
Ovaj tekst nastao je našom željom da stvorimo alternativni veb prostor za mlade gde mogu da pišu o svim onim temama koje smatraju važnim, iskreno i bez ograničenja! Ukoliko želiš da i ti budeš član našeg mladog tima tvoje ideje su dobrodošle! CV i jedan tekst pošalji na [email protected] uz Cc na [email protected], sa naznakom "Prijava / novinar". Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih novinara vršimo do svakog prvog dana u mesecu.
Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE