Tweet
Da li ste vi glavni junak svog putovanja, ili ste vođa koji služi i osnažuje druge?

FOTO: ICT Buisness

Prevela: Aleksandra Valjević

Svako od nas započne život i daje doprinos svetu kao pojedinac. U ranim godinama naših života odmeravaju nas po ocenama, rezultatima na testovima i postignućima koje sami ostvarimo. Kada uđemo u poslovno okruženje, mnogi od nas imaju viziju sebe kao heroja koji će promeniti svet. Ovo je savršeno prirodna polazna tačka za lidere. Današnji lideri kao što su vlasnik Fejsbuka, Mark Cukerberg ili Lari Pejdž, vlasnik Gugla, imali su svoju priču o promeni sveta, ali kako su sazrevali, obojica su postali istaknuti lideri drugima.

Kada preuzmemo rukovodeće odgovornosti, naše usmerenje mora da se promeni. Kao što je generalni direktor kompanije „GE”, Džejmi Irik, rekao u knjizi „Otkrijte svoj pravi sever”: „Ako želite da budete vođa, morate da okrenete prekidač i da razumete da se radi o služenju ljudima u vašem timu. Ovo je veoma jednostavna ideja, ali je veliki broj ljudi previdi. Što pre ljudi ovo shvate, pre će postati vođe”.

Irik je uhvatio suštinu odnosa liderstva kroz služenje drugima. Robert Grinlif, osnivač teorije lidera koji služi drugima, opisao je uslužnog lidera 1970 godine: Uslužni lider se prvenstveno usresređuje na razvoj i dobrobit ljudi i zajednice kojoj pripada. Uslužni lider deli moć, na prvo mesto stavlja potrebe drugih, i pomaže ljudima da se razvijaju i deluju.

To se naziva putovanje kroz „transformaciju od ja u mi”, jer zahteva da se prebaci fokus sa sopstvenog uspeha na uspeh drugih. Na časovima poslovne administracije i rukovođenja na Harvardskoj poslovnoj školi, došlo se do uverenja da je ovo najvažnija promena kroz koju lider prolazi.

Neki lideri to nikada ne postignu, jer oni zamišljaju liderstvo kao okupljanje legija sledbenika čija uloga je da ih podrže. Ukoliko upadnete u tu zamku, nikada nećete pridobiti veliku lojalnost ili privrženost od strane članova vašeg tima, niti ćete postati jedinstveni lider .

Ipak, neki strahuju da ukoliko se fokusiraju na druge, to može da im smeta u postizanju sopstvenih ciljeva. Međutim, upravo suprotno od toga je istina: kao vođa, velike stvari možete da postignete jedino kao uslužni lider. Istraživanje je pouzdano pokazalo da oni koji su vođe, a koji su fokusirani na druge, predvode uspešnije timove. Adam Grant, psiholog sa Vartona (Univerzitet u Pensilvaniji) to objašnjava na sledeći način: „Oni to postižu tako što pronalaze ono što je najbolje u drugima”.

Kao rezulzat, oni koji daju se nalaze na vrhu uspešnosti u svojoj profesiji. Kada lideri prestanu da se fokusiraju samo na svoje potrebe, oni su efikasniji u razvoju drugih lidera. Kada prevaziđu svoju potrebu da kontrolišu sve, oni shvataju da su ljudi zainteresovaniji da rade sa njima. Sijalica im se pali kada prepoznaju neograničen potencijal osnaženih lidera koji rade zajedno ka zajedničkom cilju.

Ovo su samo neke od razlika između „Ja” i „Mi” lidera:

„Ja” lideri:

- Lideri koji teže da postignu moć i položaj
- Lični interes ih pokreće u donošenju odluka
- „Oni mogu sve sami da urade”
- Diktiraju tempo: „Ja ću biti prvi; vi me pratite”
- Zahtevaju da se povinujete pravilima
- Arogantni
- To je vođa koji usmerava druge
- Usmereni su na kratkoročne rezultate
- Vatra u njihovim očima ukazuje na ekstremnu ubeđenost
- Stiče verne pratioce
- Vođa dobija zasluge

„Mi” lideri:

- Lideri koji služe drugima
- Svrha pokreće donošenje odluka
- Potreban im je tim ujedinjenih snaga
- Osnaživanje: „Raditi zajedno da bi se ispunila misija”
- Zahtevaju usklađivanje vrednosti
- Smerni
- Lideri koji obučavaju i mentorišu druge
- Fokusiraju se na usluživanje klijenata i zaposlenih
- Imaju inspiraciju i teže uzdizanju drugih
- Osnažuju ljude da predvode
- Tim dobija zasluge

U osnovi ova dva pristupa je liderovo uverenje: „Ja” lideri veruju da oni imaju odgovore, i da će najbolji rezultati biti ostvareni ako drugi budu sledili njihova uputstva. „Mi” lideri, sa druge strane, veruju da su najbolji rezultati posledica rada tima ljudi koji istražuju mogućnosti, razgovaraju o opcijama i dogovaraju pravac delovanja. U osnovi njihovog pristupa je verovanje da „ljudi podržavaju ono što su pomogli da se stvori”.

Foto: CareerRocketeer

„Trebalo mi je dugo vremena da ovo naučim. U mojim ranijim liderskim ulogama, imao sam jasnu viziju toga šta je potrebno da se uradi. Jasno sam ovo prenosio svom timu i pozvao ih da odgovore na izazov, provodeći većinu svog vremena prodajući drugima svoju ideju. Kada ste gazda, možete biti prilično „ubedljivi". Kako mi je rekao jedan blizak prijatelj: „Bil, ti nisi izvukao najbolje iz svog tima, jer si toliko uticajan da si isključio sve njihove ideje”. Savet koji sam dobro prihvatio. Nakon toga, dao sam najbolje od sebe da bih izvukao ideje od drugih pre nego što bih izneo svoje mišljenje".

Napraviti promenu od „Ja” do „Mi” zahteva sagledavanje sebe i kongnitivno postavljanje okvira toga kako vidite vašu ulogu kao lidera, i koliko poštujete tuđe ideje i njihovu predanost i posvećenost. Za neke lidere ovo predstavlja teško iskušenje tokom karijere.

Stiv Džobs se suočio sa takvim izazovom kada je ga je otpustio Aplov odbor direktora. Tokom njegovih ranijih godina, Džobs je bio klasični „Ja” lider. Vizionar i divlje harizmatičan, on je maltretirao, ubeđivao, inspirisao i konačno iscrpeo sve oko sebe. Odbor direktora je odlučio da kompanija jednostavno ne može da izađe na kraj sa njegovim nadmenim ponašanjem, uprkos briljantnom pristupu. Započeo je putovanje na kome je trebalo da preispita svoj život i vođstvo. On je to objasnio ovako:

„Tada to nisam video, ali kada su me otpustili iz Apple-a, to je bila najbolja stvar koja mi se ikada dogodila. Težina pritiska da budete uspešni je zamenjena lakoćom novog početka, gde sam bio manje siguran u sve. To me je oslobodilo da uđem u jedan od najkreativnijih perioda u svom životu“.

Kao deo svog putovanja, kupio je kompaniju animiranih filmova, koju je preimenovao u Piksar. Tamo se udružio sa dva velika inovativna lidera, Edom Katmulom i Džonom Lasiterom. Iz ovog iskustva, Džobs je izrastao iz velikog inovatora u velikog inovativnog lidera. To mu je otvorilo put da se vrati u Apple kao mnogo veći „Mi” lider, koji sada zna kako da iskoristi talente svojih članova tima.


FOTO: Lider press.hr

Gde ste vi na vašem putovanju? Da li ste postali „Mi” lider? Ili se prebacujete nazad u „Ja” model kada ste pod pritiskom? Kako je ovo uticalo na rezultate koje postiže vaš tim?

Kada načinite ovu transformaciju, vi prerastate u „vođu svih vođa” koji ima neograničene mogućnosti da vodi druge ka postizanju velikih stvari. Pri tome, vi postajete uslužni lider. Da li je to ono što čini liderstvo?

Autor ovog teksta, Bil Džordž, predaje menadžment na Poslovnoj školi Harvard ( Harvard Business School ).


IZVOR: HuffingtonPost

Aleksandra je poslovno - fanansijski savetnik, i misli da se sve u životu može izraziti u procentima.


***

Kao nastavak Foto konkursa i u sklopu akcije afirmacije mladih umetnika iz Srbije, portal iSerbia krajem 2015. godine organizuje izložbu pristiglih fotografija i radova umetnika koji se na ovom portalu predstavljaju. Cilj izložbe je promocija obrazovanja, truda, talenata i kapaciteta mladih ljudi u Srbiji. Svi ste pozvani da podržite ovu, za društvo, bitnu promociju. O svim detaljima izložbe portal iSerbia će vas blagovremeno obaveštavati. Pratite nas!

***

Pročitajte i:

Vršac: Novi projekat - Leaders Talk!
Ne uzimajte mentorstvo zdravo za gotovo
Popularniji na poslu? Ovladajte razgovorom!

***

Ovaj tekst nastao je našom željom da mladi koji žele da se oprobaju u prevođenju tekstova to iskustvo steknu i unaprede kod nas. Ukoliko želiš da budeš prevodilac u našem mladom timu CV uz jedan prevedeni tekst, sa izvornim, pošalji na [email protected] sa naznakom Prijava/Prevodilac. Otvoreno za sve od 15 do 35 godina. Prijem novih članova vršimo do svakog prvog dana u mesecu.


Želim povremeno da dobijam mejlove od portala o vestima, najnovijim konkursima i aktivnostima OVDE

Odricanje od odgovornosti

Tweet
Komentari

VESTI