Ana Trošić Trajković: Uspeh mi nije poklonjen!
www.facebook.com

Ana Trošić Trajković je dizajner. Po rečima mnogih jako uspešna u tome što radi. Nagrađivana u više navrata,a svake godine donosi nešto novo na Belgrade Fashion Week-u. Jedna je od osnivača Mood Board Studija, gde možete naći širok spektar jako zanimljivih kreacija.

Koliko je teško baviti se ovom profesijom na našim prostorima?


Moram da priznam da nije lako, ali je lepo, tako da cilj opravdava sredstvo. Mnogi aspekti ovoga posla su u Srbiji otežani, usled životnog standarda, malog broja dobavljača materijala, nedostatka adekvatnog kadra u proizvodnji i td. Ono čime se možemo pohvaliti jeste veliki broj talentovanih dizajnera, ali tržiste jedva da postoji, jer je, čini mi se, ponuda mnogo veća od potražnje.


Drugo, prinuđeni smo da sami uvozimo materijale, kako ne bismo došli u situaciju da neki od kolega ima isti materijal u kolekciji sto je jako lako da se desi, obzirom da dobavljača nema puno. To povlači za sobom dodatne troškove uvoza, cena gubi konkurentnost, a proizvod gubi status „Made in Srbija“.


Treće, za učenje šivačkog zanata opredeljuje se sve manje devojaka, tako da je mnogo teško pronaći saradnike na duže staze i prinuđeni smo na razne kompromise. Toliko o „the business“ strani profesije. Ali ako uzmemo kao pretpostavku da neko ko se bavi ovim poslom, to radi iz čiste stvaralačke potrebe i ljubavi, sve je drugo zanemarljivo.


Kakav je osećaj kada devojka iz malog grada postane poznata ličnost?


Poznata ličnost je neko čije ime, lik ili delo prepoznaje većina jedne nacije, tako da ja to nisam. Moj posao jeste usko vezan za medije i javne ličnosti, ali to mene ne čini jednom od njih. Ne pravim planove o velikoj lokalnoj ili svetskoj karijeri, ne bih bila nezadovoljna da se desi i ako se desi biću rada da odgovorim na ovo pitanje, ali trenutno gledam svoja posla i puštam da me ista vode kuda treba.


Ja sam Trsteničanka i poslednjih 19 godina koliko živim u Beogradu, kao što bih bila u bilo kom gradu, i za ljude koji me oduvek znaju sam ista ta osoba koja sam bila i pre 19 godina.


Gde pronalazite inspiraciju za svoje kreacije?


Ponekad mislim da sve impresije oko sebe, prirodne i materijalne, posmatram kroz filter mode i tražim način da ih prenesem na taj medij. Moja poslednja kolekcija bila je inspirisana romanom „Autostoperski vodič kroz Galaksiju“ , pre toga fazom u stvaralaštvu američkog slikara Frenka Stele, pre toga - avionima, neka ranija – filmom „Prohujalo sa vihorom“ , zatim Pop artom itd.


Volim da pojave koje me inspirišu „boldiram“ drugima, takođe imam potrebu da odam čast nekim umetnicima koji su mene usmeravali i gradili svojim delima, bilo književnim, filmskim, muzičkim ili likovnim. To je neki moj uzvrat njima i svemu što me inspiriše, a sa druge strane i razlog autentičnosti mojih kolekcija, jer mi je jako bitno da sve što izadje iz mene u stvaralačkom procesu, oslikava to ko sam i sta sam u svojoj suštini.


Facebook
Facebook

Vaši modeli su uglavnom veselih boja i romantičnih dezena. Zašto baš taj stil?


Verovatno zato što sam ja takva. Ni na jedan način se ne trudim da iz kolekcije u kolekciju zadržim jedinstvo nekog stila, da slučajno ne zalutam u prethodnu suprotnost, čak na protiv. Smatram da je posebno za dizajnere, a i uopšte, odevanje način komunikacije sa okolinom, a ja sam po malo bipolarna po prirodi, tako da ne mogu garantovati da ću nešto potpuno suprotno želeti da iskomuniciram u sledećoj kolekciji.


Tako da, taj stil se desio, a desiće se i mnogo drugih, ili će ostati ovako, ne znam i ne mogu da predvidim. Slažem se sa modnim kritičarima koji ističu da dizajner mora da se drži svog stila i da bude prepoznatljiv, ali ovaj dizajner ima puno „svojih stilova“ a često je neprepoznatljiv i sam sebi, tako da videćemo kako će biti u budućnosti kada su koloriti i dezeni u pitanju. I Vi i ja.


Šta je to što je prelomilo u Vama pa ste umesto pravnice, postali dizajner?


Prosto sam bila iskrena prema sebi. Na drugoj godini Pravnog sam shvatila da više spavam nego slušam na predavanjima, ako se uopšte pojavim, da, usled toga, mnogo moram da štrebam kod kuće, a da ja nikako nisam osoba koja može da se zatvori u četiri zida i uči na pamet pojmove koji je uopšte ne zanimaju.


Kako bi rekao Balašević - mnogo jave, a premalo sna . Sreća po mene da su moji roditelji face kakve jesu, pa sam im lepo razložila svoje predloge i dopune i dobila od njih punu podršku da krenem iz početka.


Facebook
Facebook

Sa kakvom idejom ste osnovali Moad Board studio?


Mood Board studiju su prethodile dve radnje, u smislu pravnog subjekta, a Studio je osnovan kada su potrebe naših klijenata prerasle naše mogućnosti. Tada smo shvatili da je vreme da „porastemo“ u doo sa idejom da se bavimo dizajnom i proizvodnjom srednjih i većih serija odevnih predmeta koji su korišćeni u svrhe BTL aktivnosti marketing agencija.


Pre tri godine je „pod kapom“ Mood Boarda nastala i linija odevnih predmeta pod mojim imenom i ove kolekcije svake jeseni prezentujemo na Belgrade Fashion Week-u, najprestižnijem modnom događaju u regionu. Dakle, stvari su se dešavale, otvarale su se nove mogućnosti i prilike koje su naš mali tim vodile dalje.


Nismo uletali u ishitrene odluke zarad samih želja, samo smo želeli puno i vredno radili na tome da se želje ostvare.


Šta je to što Vas „gura dalje” kada naiđete na poteškoće?


Poteškoće su sastavni deo svakoga dana u svakom poslu. Meni uspeh nije poklonjen niti mi se srećom desio, on je rezultat velikog zalaganja, preispitivanja, stalnog učenja o svim aspektima posla, ali i borbe sa izazovima. Vremenom sam shvatila da samo treba što pre da nastavim dalje.


Greške, padovi i poteškoće ne nestaju iskustvom i vremenom, samo brže i bolje reagujemo na njih. Nikada se ne pitam zašto i kako se nešto loše desilo, nego smišljam kako da se stvari isprave i reše, što brže, to manje posledica po proces.


Šta pomislite kada vidite nekoga u svojoj kreaciji?


Proradi mi majcinski instinkt. Prišla bih da namestim kragnu, ispravim porub, skinem mrvicu... Onda sam samokritična, pa mislim da je nešto trebalo drugačije da rešim. Ali, pre svega sam zadovoljna i ispunjena i uvek se osećam počastvovanom što je neko svoj novac odlučio da da za nešto što sam ja osmislila i napravila.


Kakvi su Vam planovi za naredni period?


Kod mene je u poslu uvek po nekoliko priča i akcija u toku. Uveliko sam u pripremi nove kolekcije za 2019. godinu, aktivirali smo se na Britanskom tržištu u smislu PR-a i već imamo prve pozitivne feedback-ve, u najavi su saradnje sa novim concept radnjama, kao i standardni projekti koji se tiču marketing agencija. Pored toga sam pozvana da budem deo razvoja jednog novog modnog proizvoda koji će, sigurna sam, naići na veliko odobravanje od strane potrošača, ali o tom - po tom.