22. Mar 2012

Oni inspirišu...

Mirko Luković - Živite svoje ideje

Tweet

Autor: Aleksa Jovanović

Mirko Luković je muzičar koji je pažnju na sebe skrenuo još davne 2002. godine kada se pojavio kao frontmen grupe Rare. Spotovi za prve singlove Roll your own i Vapor glow, bili su im lična karta na muzičkoj sceni koju su tada počeli da osvajaju novim alternativnim progresiv rok zvukom. Iako je tada imao samo 20 godina, Mirko je na moćan i uverljiv način interpretirao pesme na engleskom jeziku i Rare je naišao na odličan prijem medija i publike. Održali su preko 100 koncerata u zemlji i regionu, nastupali na Beer festu i Exitu, delili binu sa mnogim starijim i već afirmisanim bendovima, a nedavno su bili i predgrupa Guano apes-u u Areni.


Možda ga je figura frontmena benda obeležila, ali malo bolji poznavaoci njegovog rada bi se složili mu je to samo jedna od stavki u biografiji. Osim autorskog rada u Rare-u, Mirko je aktivan i kao kompozitor i producent primenjene muzike (potpisuje muziku za TV seriju Mile protiv tranzicije, reklame, revije, performanse i video igre), dizajnirao je patike za sportski brend Puma, sarađivao sa Anom Stanić, Aleksandrom Kovač i Madam Piano, i radio za klijente kao što su MTS, Banca Intesa, Bitef, Coca-Cola, Nestle itd.


Ipak, može se reći da je najjači lični pečat ostavio na svom poslednjem projektu. Nakon kraćeg povlačenja iz medija, pojavio se spot za pesmu Divlji koju izvodi kao solista i koji je uvertira u jednu inovativnu i potpuno drugačiju priču - prvi samostalni muzički album Gola voda. Nove pesme žanrovski su najbliže trip popu i nastale su kao kulminacija rada i napor da izrazi svoju kreativnost i prikaže ono što on jeste. Otvorio je muzički studio Huskee i pokrenuo sajt mirkolukivic.com gde svako može da se upozna sa njegovim radom i idejama, kao i da besplatno preuzme muzičke sadržaje.


Pesme se albuma Gola voda su brutalno iskrene, direktne i dočaravaju tvoja razmišljanja i intimne osećaje bez trunke skrivanja. Kako si doživeo i proživeo proces nastajanja Gole vode?


Gola voda je po meni jedan krajnje prirodan proces. Možda je sistem snimanja i komponovanja bio drugačiji u odnosu na ono kako sam to radio u bendu Rare, ali mislim da je to upravo i vrednost tog iskustva. Kao i sve što sam ikada stvorio i Gola voda je iz mene izašla kao nešto neusiljeno, inspirisano i isprovocirano životom koji živim. I tekstovi i muzika. Gola voda je kao i Rare nešto što bih ja slušao i da su to nečije tuđe kreacije jer mi se ta muzika sviđa.


Proces je bio iscrpan u smislu da sam se svojski potrudio da sve zvuči što bolje kao i da sve bude što konciznije i sadržajnije. Bilo je jako interesantno odgovarati na sopstvena pitanja i na muzičke teme koje sam sebi zadavao iz pozicije recimo tekstopisca. Ne preporučujem da se na albumima ljudi do kraja sami bave svakim njegovim segmentom, jer se na neke stvari troši više vremena nego inače usled nezaobilazne subjektivnosti, ali ja sam želeo takvo iskustvo i osećao sam da negde to sebi dugujem nakon dva bendovska albuma. Videćemo kako će se stvari dalje odvijati jer sam trenutno pojačan novim bendom čijim se idejama veoma radujem kada je u pitanju rad na novim pesmama.


Ja kazem muzička scena u Srbiji, ti kažeš…?

Kažem da se time ne treba opterećivati. Ja razmišljam o sopstvenom učinku i o radu onih koje poštujem. Karijere su prepuštene samim umetnicima i to je sada jednostavno tako. Sve zavisi od individualnih zalaganja i ulaganja.

Činjenica je da industrijska i poslovna infrastruktura ne postoji, ali tu smo gde smo i ja samo pozivam ljude da budu istrajni i vredni u građenju svega toga. Nadam se da će se vremenom i mladi poslovni ljudi okretati ka muzici kao isplativom biznisu i ulagati svoje vreme i trud u građenje nekog sistema koji evidentno nedostaje. Ne treba čekati da rešenja padnu sa neba jer neće, ali ne treba očekivati ni da umetnici kompletno sami rešiti probleme autorskih i izvođačkih prava, sisteme za prebrojavanje medijskih emitovanja intelektualne svojine, menadžerisanja, agencija za zakazivanje nastupa i medijskih gostovanja......

Muzička industrija, čak i kod nas, čak i u ovim uslovima nije neisplativa, samo zahteva strpljiva ulaganja i predanost kao i bilo koji drugi posao. A scena .... Scena su zadovoljni umetnici koji imaju dobre uslove za rad i ohrabreni da sve više stvaraju.


Da li si češće nailazio na odobravanje ili odbijanje tokom realizacije svojih ideja? Da li mogu stav i mišljenje drugih da te demorališu ili navedu da odustaneš?

Mnogo češće sam nailazio na odobravanje što mi je govorilo da ono što radim poseduje kvalitet. Ne treba se preterano voditi tuđim mišljenjem ali ako bi mi 99 od 100 ljudi skrenulo pažnju da nešto ne radim dobro razmislio bih o svemu. Cenim zalaganje i želju ali i čvrsto verujem da nije sve za svakoga, a umetnost u svoj svojoj širini često ume da nekome da lažnu nadu. Svi imaju pravo da se ispoljavaju na svoj način, ali se na kraju na površini ipak zadrže s jedne strane kvalitet, a sa druge ono što ljude zabavlja ili ispunjava.

Svaki umetnik prolazi kroz različite faze u kojima je više ili manje zadovoljan svojim učinkom i to ne zavisi od stava drugih ljudi već od unutrašnje ispunjenosti ili eventualno materijalne situacije u kojoj se možeš naći. Stav i mišljenje drugih mogu da te motivišu, poprave, čak i povrede ali nikako da te navedu da odustaneš. Iskreno sam mišljenja da su i pohvale i kuđenja veoma kratkog daha i da se uvek iznova treba truditi i stvarati.


Koja rečenica/savet te najviše motiviše da stalno radiš na sebi?

Motivišu me trenuci u kojima stvorim nešto čime sam istinski zadovoljan. Taj osećaj je jedinstven. Ako bih morao da izaberem konkretnu moto rečenicu to je svakako : Rad oslobađa! U toliko aspekata života mi taj moto uvek vrati snagu jer se nakon uloženog truda uvek osećam ispunjenijim.


Da li razmišljaš o profitabilnosti svojih poslova ili samo slediš kreativni impuls?

Moje bavljenje muzikom je prilično širok pojam u kome ima dovoljno prostora i za čistu kreaciju i za odgovore na nečiju potražnju. Momenat čiste inspiracije kada se rodi ideja je nešto što nikada nisam zamutio kalkulacijom o profitabilnosti. Mislim da je to zapravo kod najvećeg broja ljudi isto tako. Previše si u trenutku zaokupljen i uzbuđen idejom da bi stigao da razmišljaš o posledicama učinjenog. U daljem radu se mogu razlikovati pristupi ali ja i tada više pokušavam da čujem kakav pravac pesma samoj sebi diktira. Svaki korak vodi dalje u nekom pravcu, a takođe, u svakom poslu pa i u umetnosti postoje sistem, pravila, odrednice kojima se nešto iskazuje. U tim situacijama se pokazuje koliko je prethodno obrazovanje, naslušanost, širina i poznavanje štiva važno jer to emociji daje prostor da ne gubi vreme na žanr i granice, već da slobodno samu sebe ispisuje.

Naravno kada je u pitanju naručeni posao razmišljam o tome da klijent bude zadovoljan i dobije ono što je tražio. Plus ono nešto posebno zbog čega je i došao prevashodno u moj studio. Profitabilnost tu onda zavisi od kvaliteta usluge kao i adekvatnog odgovora na zadatu temu.


Da li misliš da je za mladog stručnjaka u Srbiji perspektivnije da pokrene sopstveni biznis ili da karijeru gradi u velikim kompanijama/institucijama, i zašto?

To sve zavisi od nivoa nečije aspiracije i prirode posla kojim se bavi. Neki ljudi sreću vide u malim stvarima ili u poslovima za koje pouzdano znaju da nisu preterano isplativi. I to je skroz legitiman izbor.

Ono što ja predlažem u ovom trenutku, pogotovo za mladog stručnjaka je sticanje dodatnog iskustva i znanja van granica naše zemlje. Usavršavanje je ključ kao i stalno otvaranje novih prilika za sebe i mislim da je za mlade ljude jako bitno upoređivanje sa svojim vršnjacima kao i savladavanje modernih i savremenih tehnika u poslu kojim se bave. To sve vodi ka životu obogaćenim izborom. Dakle ovo je vreme za pridruživanje većim firmama i rad u inostranstvu, a nikako za pokretanje sopstvenog biznisa u našoj zemlji. Da ne zalazim u birokratske detalje ovo je trenutak kada se mali biznis jednostavno ne isplati, ako se uzmu u obzir takse, porezi i sve što se pravno rešava na tom polju kod nas jer je i dalje tranzicioni period u kome preuzimamo modele iz zemlja EU koje imaju znatno viši životni standard, a cene usluga ne rastu jer ljudi nemaju novca.

Vize su skinute, internet je dostupan, borite se za svoje mesto pod suncem i to radite tamo gde se to više isplati.


“Znam koliko ne znam”… pronalaziš li se u tome?

Mislim da ću se do kraja života pronalaziti u toj rečenici ali takođe osećam i sigurnost koju sam stekao onim što je već urađeno i onim što sam do sada savladao. Na usavršavanju svoje tehnike i obrazovanja planiram uvek da radim jer novo vreme nosi nove ljude i ideje i važno je biti u korak sa time. Naravno, važno je naći odnos između doškolavanja i rada sa onim što već poseduješ jer se često stvari najbolje shvataju kada ih sam propustiš kroz svoj sistem. Ne treba se nikad pretvoriti u sujetnog sveznalicu koji odbija dalje da uči ali ni u knjiškog moljca koji se plaši da primeni naučeno. Konretno, ono na čemu ja trenutno radim pored produkcije su jezici, sviranje klavira i marketinška komunikacija. To su sve aspekti posla koji će mi pomoći u budućnosti i koje moram da ojačam.


U kojoj meri se karijera planira a u kojoj meri se “dešava”?

Planovi su uvek ispred onoga što je učinjeno jer u svemu čime se bavim postoji jasno izražen disbalans između uloženog i povraćenog. Pogotovo u materijalnom smislu. Ulaganja su konstantna i neophodna, a povraćaj svega toga često u neskladu sa uloženim. I velike karijere se baziraju prevashodno na ideji, jer svako ima neku viziju o tome kuda bi dalje trebalo da se kreće. Imajući u vidu naše uslove i veličinu ukupnog tržišta logično je da se neke stvari sporije dešavaju od predviđenog ali svakako je važno da kada se dese ipak budu deo nekog osnovnog plana. U mom slučaju vrlo vodim računa o konceptu i pravcu karijere na kom god nivou se u datom trenutku nalazio.


Čemu si u poslovnom smislu najposvećeniji u poslednje vreme i da li se u Huskee studiju sprema nešto novo?

Posvećen sam ideji da se sve čime sam se bavio do sada poveže u jednu celinu. Činjenica da pevam, produciram, komponujem, pišem tekstove, imam studio, imam eklektičan pristup muzici. Da sebe održim na poziciji umetnika koji može da se bavi različitim delatnostima i žanrovima sa jednakim kredibilitetom. Želeo bih da neko ko se upozna sa mojim radom sazna i za Rare, i za solo karijeru i za primenjenu muziku. I da iz svega toga razume zašto sam se upustio u sve to kao i kvalitet koji je postignut. Pored toga posvećen sam održavanju kontinuiteta novih poslova, saradnji i kreacija jer je to moj život, i želim da bude što ispunjeniji. Novo u studiju je pesma Kada si tu koju sam uradio za Tijanu Bogićević koja premijerno kreće sa emitovanjem na Hit music FM radiju do kraja meseca. Zatim pesma koju uskoro završavam za Tatjanu Cicu Đorđević (ex Strip i učesnica serijala Prvi glas Srbije). Pripremam i pesmu koja predstavlja novi roman pisca Željka Obrenovića Talog, kao i neke nove stvari za Rare i solo projekat. Pored toga uradio sam i nekoliko reklamnih džinglova za strano tržište. U studiju nikad ne manjka novih projekata.


Koja su po tvom mišljenju zanimanja 21. veka?

Zanimanja kao što su programer, grafički dizajner, finansijski analitičar, kao i zanimanja u medicini su ono što će uvek biti potrebno i aktuelno. Budućnost nudi široku lepezu novih atraktivnih kreativnih zanimanja ali potražnja nije toliko velika pa su često i visoko školovani ljudi prepušteni sami sebi. Pažljivo treba birati zanimanje i što bolje miriti glavu sa srcem.


Savet mladim ljudima za kraj (koji žele uspešnu karijeru)?

Radite mnogo. Manje pričajte šta biste i kako bi trebalo već samo radite. Ne plašite se da grešite ali nikako ne odustajte. Živite svoj posao i ideje koje imate. Poštujte tuđa mišljenja i savete ali uzimajte iz svega toga samo ono što vam ima najviše smisla. Budite smeli da jasno tražite ono što želite i da se ponudite ljudima sa kojima biste voleli da radite jer inače oni teško mogu da saznaju za vas. Ne strahujte od toga da budete odbijeni jer čak i u toj situaciji nekome ostajete u 'sistemu' i imate lakši pristup ukoliko ponovo želite da predstavite svoju poboljšanu ideju.

Radite i slušajte svoje srce.