26. May 2012

Biznis i NVO

Top 10 brendova

Tweet

Kao i svake godine, sajt BrandZ, je i ove izašao sa novom listom najvrednijih brendova na svetu a rezultati su malo koga iznenadili.
Na vrh liste ubedljivo se plasirao Apple sa procenjenom vrednošću od 182,95 milijarde dolara. Sledi ga IBM sa vrednošću od 116 milijardi, a odmah je tu i Google čija se vrednost procenjuje na 108 milijardi. Za njima slede McDonald’s, Microsoft, Coca-cola i Marlboro čija vrednost ne prelazi 100 milijardi, a u top deset plasirali su se i AT&T, Verizon i China mobile.

Sasvim očekivano, najvredniji su brendovi iz oblasti tehnologije (čak 4 od prvih 5). Najveći rast u prethodnih godinu dana beleži Facebook, i to od 74% pa je najpopularnija društvena mreža trenutno na 19-om mestu sa ukupnom vrednošću od 33,2 milijarde dolara. Za razliku od Googla čija je vrednost opala za tri procenta veliki rast je zabeležio i vodeći Apple, 19%, dok se vrednost Coca-Cole tek neznatno menja kao i par godina unazad.

Novina je da na listi posle dužeg vremena u prvih deset nema nijednog imena iz auto industrije. U ovoj oblasti najvredniji je BMW a za njim su Toyota, Mercedes-Benz i Honda. Sveukupno, vrednost magnata iz auto-industrije opala je za 9%. Blagi pad od jedan odsto beleže i veliki proizvođači piva u konkurenciji od kojih je na prvom mestu Bud Light, ispred Budweisera, Heinekena i Corone. U konkurenciji robnih marki, i dalje je dominantna kompanija Nike a iza nje su H&M, Zara i Ralph Lauren.

Stručnjaci se slažu da je najveća vrednost jednog brenda u njegovom značenju i da je najbitnije raditi na njegovom stvaranju. Koliko god da je izvanredan marketing neophodan, zaista snažan i trajan brend gradi se pre svega na temelju kvaliteta. Međutim, kvalitet je tek ulaznica za pravo na takmičenje u kome je neophodno izvršiti atak na čula i emocije i stvoriti ubedljivu priču koja ima kako emotivnu, tako i intelektualnu snagu.

Priča Apple-a je da su njihovi proizvodi lepši i efikasniji od drugih a na drugoj starni imamo Coca-Colu koja, iako ne predstavlja nasušnu čovekovu potrebu, opstaje decenijama jer se identifikovala kao simbol američkog sna.