12. Jun 2012

Istraživanja

Metodologija - Rangiranje fakulteta

Tweet

O pilot istraživanju

U drugoj polovini marta ove godine pokrenuto je studentsko rangiranje fakulteta - prvo istraživanje koje ispituje stavove studenata o kvalitetu studiranja u Srbiji.
Upitnik je formiran prema nalazima iz održanih studentskih fokus grupa, kroz koje smo došli do onih pitanja koje studente najviše interesuju kada je u pitanju izbor fakulteta i kvalitet studentskog života.

Cilj nam je da se ponavljanjem istraživanja iz godine u godinu rezultati ažuriraju i objavljuju, te da u kontinuitetu oslikavaju promene i razvoj visokoškolskog sistema u Srbiji viđen očima studenata. Rezultati će nesumnjivo omogućiti aktivnim studentima da sagledaju kvalitet studiranja na svojim fakultetima u odnosu na druge fakultete, ali i da dobiju odgovore na to šta ih čeka po završetku studija. Onima koji tek planiraju da upišu fakultet ovi podaci biće neprocenjivi! Podaci će svakako služiti i kao instrument za određivanje lidera u različitim oblastima i instrument pritiska koji će doprineti podizanju kvaliteta studija.

Istraživanje sprovedeno u proleće 2012. godine predstavlja pilot na osnovu kojeg ćemo steći uvid u neophodne korekcije radi postizanja veće validnosti upitnika. Osim toga, u narednom krugu prikupljanja podataka biće anketiran veći broj ispitanika kako bi uzorak dobio na reprezentativnosti.


Prikupljanje podataka

Za prikupljanje podataka korišćen je on-line upitnik kojem je moglo da se pristupi 24 časa dnevno od 20. marta do 30. aprila 2012. godine. Istraživanje je bilo otvoreno za studente svih nivoa studija, svih državnih i privatnih fakulteta u Srbiji, kao i onima koji su fakultet završili između oktobra 2008. godine i datuma popunjavanja upitnika. Jednom ispitaniku bilo je dozvoljeno da upitnik popuni i preda samo jednom.

Struktura uzorka
U istraživanju je učestvovalo ukupno 2839 ispitanika.

Struktura uzorka prema nivou studija:
73% Student osnovnih akademskih studija
12% Student postdiplomskih master studija
3,3% Student visoke škole
4,4% Završen fakultet
2,1% Završen MA
5,2% ostalo

Struktura uzorka prema broju položenih ispita:
Studenti su ravnomerno raspoređeni po kategorijama broja položenih ispita, s tim da u kategoriji sa nijednim položenim ispitom ima svega 0,5% studenata, a u kategoriji sa preko 40 položenih ispita ima 12,2% studenata.

Struktura uzorka prema proseku ocena
5,8% od 6 do 6.99
32.6% od 7 do 7.99
38,4% od 8 do 8.99
23,1% od 9 do 10

Analiza rezultata

Da bismo dobli rezultate, analizirali smo odgovore studenata na pitanja našeg uptinika. Samim tim, rezultati istraživanja predstavljaju isključivo subjektivnu ocenu studenata o fakultetima na kojima studiraju. Analizirano je ukupno 65 fakulteta, i zbirno 2 univerziteta koji nisu rangirani. Fakulteti sa manje od 10 ispitanika nisu uzeti u obzir, ali se rezultati čuvaju za naredni krug istraživanja. Fakulteti sa manje od 20 ispitanika su analizirani i rangirani, a zvezdica ispred naziva fakulteta u pojedinačnom izveštajima i na našem sajtu ukazuje na to da je broj ispitanika datog fakulteta bio manji od 20 (ali ne i manji od 10!).

Rezultate smo predstavili u obliku izveštaja za svaki pojedinačan fakultet. Takođe, analizom više parametara, došli smo do 5 rang lista, odnosno top 30 fakulteta (od ukupno 65) u sledećim kategorijama: Infrastruktura, Kvalitet nastavnog programa, Van-nastavne aktivnosti i Odnos prema studentima, kao i Ukupna rang listu svih analiziranih fakulteta. Veoma je važno imati u vidu da je razlika između dva mesta na rang listi veoma mala, te da svi fakulteti koji su se našli u top 30 imaju dobre rezultate.

U svrhu obrade podataka u ovom istraživanju koristili smo se aplikacijom posebno dizajniranom za tu namenu pod nazivom SPSS (Statistical Program for Social Sciences). Od primarnog značaja za nas bili su: postupak za računanje aritmetičke sredine kao mere centralne tendencije, postupak za dobijanje standardne devijacije, kao i t-test radi utvrđivanja značajnosti razlika među aritmetičkim sredinama;

Kako smo došli do rang lista?

Rang lista: Infrastruktura

« Rang lista:Infrastruktura » pruža odgovor na pitanje - koji fakulteti u Srbiji pružaju najbolje uslove za studiranje? Rezultati su formirani na osnovu zbirne analize odgovora studenata na ukupno 10 od 70 pitanja našeg upitnika, uz napomenu da su odgovori bodovani tako da je važnijim pitanjima dodeljen veći broj bodova prema unapred definisanom stepenu značaja pitanja:

- Ocenite kvalitet čitaonice Vašeg odeljenja ili fakulteta:
- Da li je zgrada fakulteta dovoljno velika za potrebe studiranja?
- Ocenite kvalitet zgrade fakulteta:
- Ocenite kvalitet enterijera fakulteta:
- Ocenite higijenske uslove na fakultetu:
- Da li fakultet poseduje računarski kabinet koji studenti mogu koristiti u slobodno vreme ?
- Da li u računarskom kabinetu postoji internet konekcija koju studenti mogu besplatno koristiti?
- Da li na fakultetu postoji bežični internet koji studenti mogu besplatno koristiti na celom fakultetu ?
- Da li Vaš fakultet poseduje sportsku salu?
- Ocenite lokaciju na kojoj se fakultet nalazi:

Rang lista: Odnos prema studentima

« Rang lista:Odnos prema studentima » pruža odgovor na pitanje - koji fakulteti u Srbiji gaje najbolji odnos prema studentima? Da bismo saznali čije se nastavno i administrativno osoblje na najbolji način odnosi prema studentima, izvršili smo zbirnu analizu odgovora studenata na sledeća pitanja,uz napomenu da su odgovori bodovani tako da je važnijim pitanjima dodeljen veći broj bodova, prema unapred definisanom stepenu značaja pitanja:

- Ocenite u kojoj meri fakultet neguje lični pristup prema studentima?
- Ocenite rad studentske službe:
- Ocenite rad sekretara Vašeg odeljenja/fakulteta:
- Ocenite u kojoj meri je nastavni kadar prijateljski nastrojen, pristupačan i spreman da pomogne?

Rang lista: Kvalitet nastavnog programa

« Rang lista: Kvalitet nastavnog programa » formirana je na osnovu zbirne analize odgovora studenata na sledeća pitanja, uz napomenu da su odgovori bodovani tako da je važnijim pitanjima dodeljen veći broj bodova prema unapred definisanom stepenu značaja pitanja:

- Koliko su Vam profesori dostupni van predavanja?
- Da li u toku studija imate obezbeđenu praksu u nekom preduzeću, organizaciji ili instituciji?
- Navedite ukupno vreme provedeno na praksi tokom studiranja:
- Kako biste ocenili kvalitet biblioteke na fakultetu?
- Kako biste ocenili kvalitet nastavnog programa na Vašem fakultetu?
- Koliko često se u toku jednog semestra na vašem fakultetu organizuju seminari?
- U kojoj meri smatrate da nastavni program na Vašem odeljenju podstiče kreativnost i kritičko razmišljanje?
- Među koliko stranih jezika možete da birate jezike koje ćete slušati i polagati?
- Koliko često ste u obavezi da održite usmeno izlaganje pred grupom u toku jednog semestra?
- Koliko često profesori i asistenti podstiču grupnu diskusiju tokom nastave?
- Koliko često u toku jednog semestra Vam profesori zadaju zadatke ili studije slučaja koje zahtevaju da stečena teorijska znanja praktično primenite?

Rang lista: Van-nastavne aktivnosti

« Rang lista: Kvalitet nastavnog programa » formirana je na osnovu zbirne analize odgovora studenata na sledeća pitanja, uz napomenu da su odgovori bodovani tako da je važnijim pitanjima dodeljen veći broj bodova prema unapred definisanom stepenu značaja pitanja:

- Da li na Vašem fakultetu postoje studentska udruženja?
- Da li na Vašem fakultetu postoje sportska udruženja?
- Da li ste član nekog udruženja na Vašem fakultetu?
- Da li na Vašem fakultetu postoje studentske novine?
- Da li na Vašem fakultetu postoji studentski klub ili kafić?
- Koliko često se organizuju studentske žurke za studente Vašeg fakulteta?
- Da li na Vašem fakultetu postoji dobro razvijena praksa razmene studenata?
- Da li na Vašem fakultetu postoji služba ili savetovalište za razvoj karijere?
- Ocenite rad te službe ili savetovališta za razvoj karijere:

Ukupna rang lista

Ukupna rang lista formirana je na osnovu rezultata dobijenih u prethodne četiri rang liste, kao i bodovanjem odgovora studenata na sledeća pitanja, uz napomenu da su odgovori bodovani tako da je važnijim pitanjima dodeljen veći broj bodova prema unapred definisanom stepenu značaja pitanja:

- U kojoj meri ste zadovoljni rasporedom predavanja na Vašem fakultetu?
- Ocenite opravdanost visine školarine, bez obzira na to da li ste u obavezi da je plaćate (Uzeti u obzir kavlitet nastave i nastavnog programa, materijal za praktičan rad, van-nastavne aktivnosti i infrastrukturu fakulteta) :
- Da ste sada u mogućnosti da ponovo birate, da li biste upisali drugi fakultet?
- Kako biste ocenili Vaše mogućnosti za zaposlenje nakon završetka fakulteta?
- Uzimajući u obzir sve prethodno navedeno, kako biste generalno ocenili svoj fakultet?

Napomena : Zvezdica ispred naziva fakulteta u pojedinačnom izveštajima i na našem sajtu ukazuje na to da je broj ispitanika datog fakulteta bio manji od 20 (ali ne i manji od 10).