25. Jul 2012

Biznis i NVO

Mrežni marketing

Tweet

Autor: Kristina Lukić

Okruženi smo reklamama. Današnja sredstva informisanja obiluju raznim oglasima, banerima, a ulice su preplavljene plakatima i bilbordima koji reklamiraju neki proizvod ili uslugu. Logičan sled događaja je da ljudi postaju imuni na reklame. A promocija je upravo ono što prodaje određeni proizvod. Došli smo u situaciju da ljudi ne slušaju, ne reaguju ili čak menjaju kanal kada su reklame, stoga, sve više novih proizvođača razmišlja o drugačijem načinu distribucije, tj. plasmana proizvoda do svojih kupaca. Tako dolazimo do mrežnog marketinga.

Suština mrežnog marketinga tj. multi-level marketinga (MLM) je u preporuci, promociji, tj. usmenoj reklami. Direktna prodaja predstavlja prodaju proizvoda i usluga direktno kupcima, licem u lice. Mnogi MLM nazivaju i marketing po preporuci.

Kako funkcioniše mrežni marketing?

Kada preporučite Vašem prijatelju neki proizvod koji ste kupili u klasičnoj prodavnici (sapun, keks, cipele...) i on kupi isti ili sličan, Vi od toga nemate ništa. Međutim, u mrežnom marketingu kompanija Vas nagrađuje za tu preporuku. Vaš prijatelj će nekom svom prijatelju preporučiti proizvod. Zatim kompanija nagrađuje Vašeg prijatelja i Vas i tako redom. Tako se stvara specifičan vid plasmana proizvoda kroz mrežu zadovoljnih potrošača.

Vi se prevashodno bavite marketingom i dobijate provizije na više nivoa, zavisno od visine prometa koji je nastao Vašom preporukom. Zato se ovaj model, po sistemu nagrađivanja, naziva multi-level marketing, tj. marketing u više nivoa.

Za nepunih pola veka svog postojanja, mrežni marketing je proglašen biznisom narednog milenijuma. Zašto?

•Svako može započeti da gradi posao bez novčanog rizika i bez prethodnog stručnog znanja
•Za započinjanje poduhvata nisu neophodne nikakve investicije sem uplate članarine
•Svako je sam sebi šef,ne zasniva se radni odnos, pa samim tim nema ni obaveza koje iz njega proističu (nema radnog vremena, radnih i neradnih dana…)
•Poduhvat omogućuje neograničenu zaradu i potpunu slobodu u raspolaganju vremenom, a ako izgradite jednu međunarodnu mrežu - "Vi zarađujete i dok spavate"

MLM je sistem organizacije koji omogućuje da nađete zadovoljstvo u poslu, steknete samopouzdanje, da oslanjajući se samo na sebe ostvarite uspeh i pomognete drugima da postignu iste rezultate. Evidentno je da se danas skoro svi slažu da je MLM najbolja poslovna mogućnost za ljude koji nemaju sredstava i/ili iskustva, da izgrade uspešno lično preduzetništvo. Kada kažem SVI, mislim na one koji su kompetentni za ovakve izjave: Bil Gejts, Voren Bafet, Donald Tramp, ekonomski analitičari u najpoznatijim svetskim časopisima kao što su ”Forbes”, ”Fortune 500” ili ”Wall Street Journal”. Na ekonomskim fakutetima i poslovnim školama u razvijenim zemljama, a od nedavno i kod nas, se MLM proučava kao najperspektivniji vid distribucije robe 21. veka.

Da li je ovo neizbežna budućnost poslovanja i da li će sve kompanije kad-tad funkcionisati na ovaj način?
Možemo samo da nagađamo.