Autor: Kristina Lukić
Do pre samo nekoliko godina pojam „društvena mreža“ bio je poznat jedino uskom krugu naučnika koji su se bavili evolucijom društvenih grupa. Međutim, nakon pojave specijalizovanih sajtova za društveno umrežavanje (SDU) kao što su Facebook, Twitter, My Space, Hi5 i slični, pojam društvena mreža ulazi u široku upotrebu i postaje neraskidivo vezan za Internet. Iz dana u dan, sve je više diskusija i polemika na temu privatnosti podataka na društvenim mrežama, a svi analitičari vremenom dolaze do istog zaključka: Potpune privatnosti na Internetu nema!
Veliko interesovanje za ovu problematiku počiva na činjenici neslućene brzine povećanja broja ljudi koji, manje ili više, dobrovoljno dele informacije različitih nivoa poverljivosti kroz SDU, gde informacije mogu ostati zauvek i kao takve biti dostupne različitim pojedincima i zainteresovanim grupama i organizacijama. Pored toga, informacija, jednom puštena kroz mrežu, trenutno se kroz nju prenosi i postaje globalno dostupna svima.
Stavila bih, pre svega, akcenat na dobrovoljnom, samoinicijativnom deljenju poverljivih informacija. Uzmimo kao primer jednog korisnika Facebook-a. Šta sve možemo da saznamo o njemu na osnovu naloga (profila)? Njegovo pravo ime i prezime, često i nadimak, datum, godinu i mesto rođenja, trenutno prebivalište, nivo obrazovanja (naziv srednje škole, pa i fakulteta), da li je zaposlen i gde, religijsku, političku i seksualnu orijentaciju, ime partnera, omiljenu muziku, filmove, knjige, skoro sva interesovanja, po kojim mestima se kreće i sa kim (na osnovu slika) i tako u nedogled. Upravo to, od raspoloživih informacija moguće je napraviti skoro potpun profil jedne ličnosti!
Jednostavno rečeno, ako podaci negde postoje, uvek postoji i opasnost da, kad-tad, dospeju u pogrešne ruke i budu zloupotrebljeni. Na primer, neko može hakovati sajt i sakupiti sve podatke o Vama. Zatim, Vaši lični podaci se mogu koristiti u svrhe koje Vi ne podržavate. Mogu se prodati kompanijama koje će početi da Vas “bombarduju” reklamama, a marketinške agencije ih mogu koristiti za organizovanje raznoraznih kampanja, koje čak Vi smatrate lošim i štetnim.
Prema tome, dva puta razmislite pre nego što objavite lične podatke na svom profilu, budite informisani o pružaocu usluge, koristite podešavanja koja Vam omogućavaju zaštitu privatnosti, koristite mogućnost da kontrolišete kako pružalac usluga koristi Vaše lične podatke, izdvojite malo vremena da pročitate Terms of Use. Bolje je da izgubite malo vremena na tome, nego da, kao ja, mesec dana tražite odgovornog za to što se Vaša slika, sa Vašim ličnim podacima našla na Vama potpuno nepoznatom sajtu, bez Vašeg odobrenja!
Nikad ne znate u čije ruke podaci mogu dospeti.