Future is now: Biti preduzetnik je životni izbor!
Facebook (Future is now)

Da li je danas teško doći do kvalitetnih kadrova? Kako podržati ideje mladih preduzetnika? Kakva je uloga poverenja u poslovanju? Kako na najefikasniji način izvršiti segmentaciju tržišta? Na ova, ali i mnoga druga pitanja odgovorili su panelisti konferencije pod nazivom Future is now.


Na početku konferencije dekan Ekonomskog fakulteta profesor dr Branislav Boričić, obratio se prisutnima i naglasio da mlade treba podstaći da ostanu u Srbiji i da u svojoj zemlji grade uspešnu karijeru. Zatim je reč preuzeo predsednik i osnivač EMG, Miloš Čevizović, koji je poželeo dobrodošlicu svim učesnicima i ujedno predstavio prvi panel čiji je bio moderator.

Korporativna kultura u uspešnim kompanijama i primeri savremenog Talent Menadžmenta

Facebook (Future is now)
Facebook (Future is now)

Nakon predstavljanja svakog paneliste, započeta je diskusija o Employer brandingu, u okviru koje su stručnjaci za ljudske resurse objasnili kako izgleda proces traženja kvalitetnih kandidata i ukazali na najčešće greške koje pravimo u CV-ju. Posavetovali su mlade kako da se pripreme za intervju i prve radne dane nakon završetka školovanja i na kraju se osvrnuli na korporativne vrednosti koje njihove kompanije neguju.


Jelena Perović, stručnjak za ljudske resurse iz Atlantic grupe, istakla je da je teško doći do kvalitetnih kandidata, i da Atlantic grupa to najčešće čini putem društvenih mreža, konferencija i profesionalnih udruženja. Prema njenim rečima, CV treba da bude skroman, a posebno treba istaći intersovanja, koja mogu izdvojiti kandidata. Intervjua se ne treba plašiti, jer je to dvosmeran proces u kome su bitni i kandidat i ispitivač.


Kompanija Mol je u potpunosti osavremenila proces regrutacije i selekcije. Tamara Marjanović, HR menadžer, objasnila je proces gejmifikacije (korišćenje virtuelnih igara) koji igra ključnu ulogu u rešavanju poslovnih slučajeva i ukazuje na maštovitost kandidata. Članovi sektora za ljudske resurse očekuju kandidate koje ih navode da razmišljaju o njima nakom pročitanog CV-a. Mol ceni mobilnost svojih zaposlenih, a najavljuje i izvesne inovacije u procesu zapošljavanja.

Dame su se složile da korporativna kultura određuje budućnost firme i da su usmerenost ka kupcima i odabir pravih kadrova najvažniji. Prioriteti ne mogu uvek biti isti, već je neophodna promena i prilagođavanje. Neophodno je iskoristiti sve mogućnosti digitalizacije i ići u korak sa tehnološkim promenama.

„Nažalost, bankarstvo više nije privlačno mladim ljudima. Srećom, banke su povezane, pa stručni kadrovi uvek mogu da se regrutuju putem preporuke“, reči su Ane Minić, direktorke Odeljenja za obuku i razvoj banke Intesa. Ana je napomenula da su ciljevi Intese usmereni ka inovacijama i digitalizaciji i da kod potencijalnih zaposlenih cene autentičnost. Svaki novozaposleni ima svog mentora koji nakon šest meseci daje svoju procenu i predlaže poziciju na kojoj kandidat samostalno obavlja radne zadatke. Da banke ne moraju biti dosadne, dokazuje i primer benda banke Intesa, a prihodi od nastupa uvek idu u humanitarne svrhe.


Violeta Marinković, HR menadžer kompanije PwC, naglasila je da se digitalizacija javlja kao imperativ, ali da je lični odnos u realnom svetu veoma bitan. Otkrila je da PwC planira uvođenje gejmifikacije u proces regrutacije i selekcije, kao i da ova kompanija nudi video intervju kandidatima, kako bi se uštedelo vreme. Mladima je poručila da najviše pažnje treba da posvete motivacionom pismu i da u njemu obavezno predoče način na koji bi se uklopili u korporativnu sredinu jer tako dokazuju da poznaju delatnost.


Mlada i energična Sara Stefanović, rukovodilac službe HR u kompaniji WinWin, smatra da su zaposleni nosioci i predstavnici komapnije. WinWin putem eksterne regrutacije najčešće traži ljude za početne pozicije, dok napredak zavisi od toga koliko je svako spreman da uči. Ova služba se trudi da na svaku prijavu lično odgovori, kako bi se zahvalila kandidatima na izdvojenom vremenu.


Primer iz prakse: Inicijativa Digitalna Srbija – Veronika Tasić, direktor

Facebook (Future is now)
Facebook (Future is now)

Pre početka prezentovanja primera iz prakse, Veronika Tasić je na binu izvela nekoliko studenata iz publike sa različitih fakulteta, ali se među njima našla i jedna profesorka sa Vojne akademije. Veronikin cilj je bio da iz prve ruke sazna kakva su mišljenja o digitalizaciji u Srbiji koje se ogleda najviše kroz startup projekte usmerene pre svega kao obrazovanju. Kao primer dat je i sajt Petlja.org koji pomaže obrazovanju dece u sferi informatike, što je potvrdio i jedan profesor informatike koji je se na kratko priključio na bini i dao više informacija o ovom inovativnom sajtu pokrenutom zarad usavršavanja naših najmlađih.


Kao problem Veronika je takođe istakla i zakonodavni okvir u Srbiji koji onemogućava mladim preduzetnicima da naplate svoje delo iz svoje zemlje zbog problema elektronskog plaćanja, te su oni zbog toga prinuđeni da u nekoj drugoj zemlji otvore firmu kako bi zakonski bili relevantni i zakonski mogli da žive od svoje inovativne ideje. To je samo jedna od prepreka sa kojom se susreću startup-ovi, ali svaka prepreka se može preći, kako su rekli studenti pokretači sopstvenih startup-ova u razgovoru sa Veronikom. Oni su poručili da bitno istrajavati u svojoj ideji i gurati napred i da je budućnost na mladima, ali da našim starima treba pomoći u tranziciji, kao što celokupnom javnom mnjenu treba pomoći da se transformiše i prihvati digitalnu tranfsormaciju koja će pomoći Srbiji da se razvije i približi ako ne svetskim, bar evropskim liderima.

Veštine uspešnog preduzetnika – Put do uspeha u Srbiji

Facebook (Future is now)
Facebook (Future is now)

Kako izgleda voditi kompanije? Šta je to što njih muči? Koliko je teško pratiti trendove? Kako su izgledali počeci? Kako zapravo izgleda biti preduzetnik u Srbiji, a kako izgleda podsticati preduzetništvo? Ovo su pitanja koja je moderatorka Mila Dimitrijević iz kompanije EY postavila kao teme panela, a na koja su panelisti koje je i predstavila, dali svojstvene odgovore. 


Nevena Čolić Mohara, generalni direktor kompanije Miteco ispričala kratku istoriju svoje kompanije, istakavši da se njihov rad bazira na stvarnim i uregentnim potrebama sveta oko nas, upravljajući opasnim otpadom u Srbiji. Jasno je dala na znanje da pre nego što se krenu pratiti trendovi, treba uvideti na koga to treba ugledati i zbog čega, te da treba uvideti svoje mogućnosti i videti koje to trendove zapravo Srbija može da isprati. Iskoristila je priliku i da predstavi Miteco forum koji organizuju svake treće godine, a ove godine on će biti organizovan 30. novembra, i pozove sve zainteresovane da isprate događaj i saznaju koje su to nove tehnike iz ove oblasti dostupne u Srbiji. 


Anja Ivana Milić, vlasnik i generalni direktor kompanije Arhi.pro, ispričala je svoj put od studija ka preduzetništvu, istakavši da ju je put sam naveo ka tome, te da nije tokom studija ni planirala da se time bavi, sve dok nije uvidela priliku, a danas je izraslo u jedan veliki biznis. Poželela je svim prisutnima na panelu da uhvate svoju priliku i da je prepoznaju i da kad prilika naiđe da je se ne uplaše!  Ona se nije uplašila 2000. godine i predala je projekat iza koga stoji apsolutno, verovala je u sebe i u čuda. Smatra da talenat sam po sebi nije recept za uspeh, on čini 1% uspeha, dok 99% čini rad

Anja Ivana Milić: „Ne odustajte pred preprekama, one su korak ka postizanju izvrsnosti! Posmatrajte ih kao izazove, a probleme kao situacije koje morate da rešite da biste dobili ono što želite!”

Jelena Đurović, menadžer u marketing direkciji u Societe Generale, kompaniji koja podržava preduzetnike, pričala je o tome šta je navelo Societe da stavi fokus i na preduzetnike. Banka je prepoznala momenat u kome se trenutno svi nalazimo, prepoznala je potrebu za promenama i da velike korporacije ne mogu da nastave svoj put ukoliko ne uvide promene koje se konstatno dešavaju, jer su danas inovacije način života! Istakla je preduzetnike kao ljude koje karakteriše hrabrost, preuzimanje rizika i odučnost da se nešto novo proba, bez straha od neuspeha. Preduzetnici su ti od koga tradicionalne kompanije takođe uče, ugledaju se na njihov savremeni mindset rada, a oni sa druge strane imaju da ponude iskustvo, značajnu bazu klijenata. Jelena je istakla projekat koji je ove godine sprovela Banka. U pitanju je Generator - konkurs koji je organizovan povodom 40 godina Societe Generale banke u Srbiji za sve inovatore i predstavljanje njihovih ideja.


Alan Z. Albulj, osnivač i direktor kompanije Extreme, koji je pričao o počecima svog poslovanja koje datira od 1996. godine, kada je još uvek i studirao. Polako je posao i rastao pa su od 2001. godine počeli i legalno da trguju softverskim licencama. Istakao je da je u preduzetništvu najbitnija sloboda koju dobijate kada napravite izbor da se samostalno bavite nečime. Rekao je da nije lako ni jednostavno, ali ta sloboda nema cenu!


Ivan Gligorijević, CEO and co-founder kompanije mBrainTrain, koja radi na sistemima čitanja moždane aktivnosti, a koji se mogu koristiti u medicinske svrhe, naučne svrhe itd. Priznao je da je ideja za to došla sasvim slučajno, s ozbirom na to da se ideja stvarala u vreme bez pametnih satova, bez praćenja svakog našeg koraka, bez Airbnb-ja, a u vreme kada je tek nastao prvi iphone, te je ideja o praćenju moždane aktivnosti bila razvijena ka tome da se ona razvije i primeni u nekoj labaratoriji, ali su oni ipak iskoristili su činjenicu da se tehnologija brzo razvija zarad inovativnjeg predstavljanja svoje ideje.  


Četvrta tehnološka revolucija: Kako IT menja naše živote iz dana u dan

Facebook (Future is now)
Facebook (Future is now)

Moderatorka predavanja Snežana Bošković, Marketing i Communication Manager iz Enel PS kompanije na samom početku panela istakla je da je danas internetom povezano 5 milijardni ljudi na planeti Zemlji, te da će se taj broj za 5 godina verovatno utrostručiti. A kako se zapravo ljudi povezuju pomoću različitih platform, kako to utiče na naš život i kako menja naše poslovne modele u eri globalizacije u želji da budemo što efikasniji ‒ dali su odgovor panelisti učesnici kroz svoje biznis modele.

 

Prvi se predstavio Stefan Lazarević, generalni direktor u NCR kompaniji, američkoj kompaniji starijoj vise od 130 godina. Stefan je istakao da se danas nalazimo u okruženju gde je izvršena potpuna globalizacija, gde je promenjen biznis model, te smo nekada pričali o razmeni dobara, a danas imamo razmenu podataka kao neku osnovnu industrijsku granu nove tehnologije. Nekada su multinacionalne korporacije uticale na dinamiku razvoja, ali budući da danas postoji veliki broj digitalnih platformi, imamo i veliku količinu prometa podataka. Stoga je danas sve dostupno i malim i velikim preduzećima i startup-ovima koje svojom inovativnošću mogu da naprave neke promene. Tako NCR pokušava da bude lider u omni chanel solution platformi koja obuhvata i hardver i softver i klijentsku podršku, što pomaže dolasku u kontakt sa različitim regionima i različitim industrijama, a cilj toga je ujediniti svet! Stefan je takođe pozvao studente da se nakon panela upoznaju sa radom NCR-a kroz VR tehnologiju i tako na zanimljiv način saznaju više o samoj kompaniji.


Nakon Stefana, reč je dobio Boban Đorđević, software development lead iz kompanije msgNETCONOMY. On je rekao da industrija osiguranja postoji od pamtiveka, ali je ona bila dosta netehnološki razvijena, te je ideja da se ona osavremeni sa e-commerce shopovima kako bismo mogli čak i preko telefona da kupimo šta nam je potrebno.

Panelisti su istakli da je za buduće poslovanje, pored poznavanja struke kojom se bavite, pa i drugih srodnih i nesrodnih disciplina koje vam mogu dati širom spektar znanja, jako bitno raditi na sopstvenoj ličnosti i zadržati ljudske osobine koje se cene i u svetu van posla. Takođe je bitno i da poslodavci svoje zaposlene tretiraju kao ljude sa svim svojim potrebama, manama i vrlinama, a ne kao robote koji samo treba da izvršavaju svoje dužnosti.

O tome kako digitalna tranformacija utiče na poslovanje kakve veze imaju traktorske gume za digitalnom tranformacijom, govorio je Slaviša Lečić, Head and Presales u kompaniji SAP. Slaviša je predstavivši sebe predstavio i kompaniju SAP za koju je istakao da je najveći proizvođać poslovnog softvera u svetu. SAP je poznat po tome što upravlja materijalnim, finanskijskim i ljudskim kapitalom, a u poslednje vreme SAP ulaže mnogo u inovacije i pokušava da proširi svoju zajednicu u saradnji sa startup zajednicama. Trgovina traktorskim gumama se kroz digitalizaciju takođe promenila, zahvaljujući aplikacijama koje omogućavaju praćenje stanja robe na različitim parcelama i daju savete samim poljoprivrednicima, što je omogućila VR tehnologija. Sve više je zapravo potrebno znanje u sferi inovacija kako bi se potpomogla agrikultura, hemija, tehnologija i kako bi se došlo do pravih rešenja i krajnjim korisnicima dali pravi odgovori.


Sledeći panelista Vuk Popović, CEO&Owner kompanije Quantox Technology, govorio je o tome da kompanije treba da teže tome da ulažu u inovacije i da se ne plaše toga jer samim tim ulažu u infrastrukturu i daju punu podršku naučnom istraživačkom radu, ali ne treba ulagati samo u inovacije, već i u ljudske resurse, gde je danas najveći probrem zapravo sistem školstva, te je ulaganje u znanje jako bitna komponenta poslovanja jedne kompanije, pored ulaganja u inovacije.


Vladan Konstatinović, Delivery Menager iz kompanije Endava. Oni žele da se predstave kao neko ko daje kreativne usluge svojim klijentima iz najšireg mogućeg spektra IT usluga. Među tim kreativnim uslugama bila je mogućnost koja pruža klijentima da iz svoje fotelje vertuelno prusustvuju događajima na udaljenim lokacijama kroz VR masku, a uz pomoć robota koji će prustvovati tom događaju. Vladan je podelio sa posetiocima konferencije svoj put ka zaposlednju u IT sektoru. On je diplomiao na Ekonomskom fakultetu, ali se igrom slučaja zainteresovao sve više za IT zbog jednog usputnog posla na kome je radio tokom studija, te je tako naučio nešto novo, ali je impelementirao svoja znanja koja je stekao tokom studija na Ekonomskom fakultetu.


Poslednji panelista bila je jedina dama koja će govoriti o uslugama koje pruža IT svet, Maja Vekić Vedrina, Head of Bussiness Inteligence kompanije iz Atlantic grupe. Oni su poznati po brendovima kao što su Štarkove bananice, Smoki, Argeta, Kokta, Cedevita i slično. Ona je istakla da, iako Atlantic Group nije IT fima, IT je uključen u svaki segment poslovanja u kompaniji, te se digitalna tranformacija uveliko dešava i u takvim kompanijama. Digitalna tranformacija je međutim u ovoj kompaniji uzela maha kada je reč o digitalnom marketingu, što je omogućilo kontakt sa potrošačima prozivoda.

Nakon kraće pauze, učesnici su imali priliku da uživaju u obradamapoznatih hitova u izvođenju energičnog tročlanog benda, a zatim su predstavnice EMG najavile prvi broj časopisa Future is now, koji će u elektronskom izdanju biti objavljen krajem godine.

Pre poslednjeg panela, prisutnima je prezentovan Start up centar koji je nedavno nastao zahvaljujući saradnji organizacije MVP Workshop i Centra za saradnju sa privrednom Ekonomskog fakulteta. Predstavnici tri najbolja tima upoznali su nas sa svojim biznis idejama i pozvali učesnike konferencije da prijave svoje potencijalne projekte, jer već od januara kreće nova generacija Start up centra.

Facebook (Future is now)
Facebook (Future is now)

Marketing i korporativne komunikacije u dobu digitalne revolucije

Facebook (Future is now)
Facebook (Future is now)

Moderatorka poslednjeg panela, Tanja Tatomirović iz kompanije Microsoft, postavila je svojim sagovornicima mnoga zanimljiva pitanja. Da li smo svedoci digitalne evolucije ili revolucije? Koja se nova zanimanja javljaju, a koja možemo da očekujemo? Da li treba reklamirati svoju kompaniju preko ličnih profila na društvenim mrežama? Kako tehnologija utiče na decu?


Jelena Martić, regionalna direktorka kompanije Henkel, smatra da je digitalno doba deo naših ličnosti, a ne samo kompanija. Nova pozicija koju je uočila u Henkelu je CDO (chief digital officer), koja je nedavno ustanovljena. CDO je odgovoran ne samo za digitalnu komunikaciju, već i za prikupljanje podataka i plasman informacija potrošačima. Cilj je svakako unapređivanje kompanije. Jelena ističe da je veoma bitno podstaći preduzetnički duh, što Henkel neprestano primenjuje.

Odnos muškaraca i žena u timovima panelistkinje su okarakterisale na sledeći način: dame su najzastupljenije u kreativnim segmentima, dok se njihove muške kolege najčešće bave statistikom i izvršnim poslovima.

Uniqa osiguranje zauzelo je svoje mesto u najboljih pet osiguravajućih kompanija u našoj zemlji, a o njihovom putu i vrednostima govorila je Sonja Marić, direktor marketinga i PR. Cilj kompanije je da bude prisutna svuda gde su klijenti, te tako ulaže u web shop i reklamiranje putem društvenih mreža. Priznaje da je Uniqa imala neuspele pokušaje prodora na društvene mreže, ali su naučili mnogo iz početničkih grešaka. Zaposleni u ovoj kompaniji veruju da će se u budućnosti najveći deo procedure osiguranja obavljati putem interneta, te je njihov cilj da se prilagode toj tendenciji.


Predstavnica kompanije Msg global solutions, Mila Petrović, složila se sa konstatacijom da je neophodno ulagati u internet sadržaj i dodala da je i u digitalnoj komunikaciji neophodna doza ljudskosti, tj. komunikacija „1 na 1“. Kao marketing menadžer smatra da rezultat prodaje nije samo marketinška funkcija, već da sve treba posmatrati na globalnom nivou. Po njenim rečima, hrabrost kompanije leži u činjenici da u svih 15 zemalaj u kojima posluje teži da prenesu istu poruku.


Jelena Zecar iz kompanije Confluence Property Management, potrudila se da objasni digitalnu revoluciju na primeru tržnog centra „Ušće“. „Potrošač mora biti u centru dešavanja, a istu poruku treba poslati kroz različite kanale“, istakla je. Tržni centar Ušće ima sopstveni softver koji pomaže pri izboru kanala koji vode do određene ciljne grupe. Istakla je i da je neophodno preuzeti rizik da bi se bilo iznad proseka.


Mišljenja o ograničavanju vremena koje deca provode u korišćenju računara i tableta bila su podeljena: prvi stav je da je digitalizacija deo svakodnevice i da je kao takvu treba prigrliti, dok se drugi odnosio na činjenicu da decu treba usmeriti ka fizičkim aktivnostima, uz ograničeno korišćenje uređaja.

Nakon završetka zvaničnog programa, voditeljke su pristupile izvlačenju i dodeli mnogobrojnih nagrada. Kraj konferencije ozvaničen je pozivom svih članova EMG da se pridruže osnivaču na bini i učestvuju u zajedničkom fotografisanju, što je propraćeno višeminutnim aplauzom.