Znate li šta je MURDER a nije ubica?
pixabay

Tehnika učenja pod nazviom MURDER, sastoji se iz šest koraka, od kojih svaki predstavlja jedno od slova u njegovom nazivu.

M: Mood - Raspoloženje

Džon Hejs smatra da je za uspešno učenje i koncentraciju potrebno određeno dobro raspoloženje. Ovaj korak se može tumačiti na više načina. Možemo otići na neko od mesta koje su nam omiljena za učenje, gde se osećamo slobodno, negde gde je tiho, svetlo ili pak mesto gde su i naši prijatelji sa kojima možemo da učimo. Zatim, treba sebe ubediti i razmisliti o tome, zašto je nama to što treba da naučimo potrebno. 


Preispitati sebe da li to što učimo volimo i da li nas zanima. Ako su odgovori negativni, onda moramo dobro razmisliti o svemu i naći neke pozitivnosti u situaciji i nakon toga sebe ubediti da mi to zaista želimo da naučimo (drugim rečima motivisati sebe) i da je to zapravo dostižno. 


Nekada nas može motivisati i čitaonica, tj. studenti kojima smo okruženi i koji uče (možda vas gledajući u njih, u trenutku odsustva koncentacije grize savest što ne učite, pa prionete na posao). 

U: Understand - Razumevanje

Najbitniji deo učenja je razumevanje. Najpre treba razumeti ono što čitamo


Ukoliko su vam neki termini ili reči nepoznati, nastavite sa mišlju da Google ima odgovore na sva pitanja. Koliko god puta da je potrebno, potražite informaciju o onome što vam nije jasno. 


Tako ćete sebi stvoriti priču i udubiti se u gradivo. Najlakše je stvoriti predstavu o onome što nam je bar delom poznato, zar ne? 

Freepik
Freepik

R: Recall - Podsećanje

Kada određeni deo gradiva pročitate (ili naučite) bilo bi dobro da zastanete i podsetite se šta ste do tada pročitali (naučili). Svojim rečima preperičajte gradivo i onda ćete znati koliko ste zapamtili i koliko je to što ste naučili zapravo jasno (ukoliko nije jasno, vratite se ponovo na prethodni korak). 


Još jedan savet, kada ponavljate bilo bi dobro da zatvorite knjigu, jer kada ste sposobni da bez gledanja u nju prepričate sve što ste pročitali, znak je da ste to gradivo već usvojili.

D: Digest - Podela

Podela gradiva je bitna. Neki od nas to urade pre samog početka čitanja i učenja.


Najlakše je podeliti gradivo u nekoliko celina (ja lično delim gardivo prema broju dana koliko učim- sistem: jedan dan = jedan deo gradiva). Zatim, prema celinama možete i ponavljati, tj. podsestiti se svega što ste pročitali (prethodni korak).

E: Expand - Proširenje

Ovaj deo učenja ima veze i sa razumevanjem. Proširiti svoj vidokrug o nekoj oblasti je sasvim dozvoljeno


Ukoliko shvatite da vas tema zanima i inspiriše, slobodno potražite neke dodatne informacije koje su zanimljive ili značajne. Nikada neće biti na odmet da ih profesoru predočite na ispitu i tako pokažete da vas zaista zanima ono što ste naučili.

R: Review - Ponavljanje i preispitivanje

Završni element ove tehnike je ponavljanje naučenog. Ukoliko ste ,,samac” u učenju, gradivo možete ponoviti sami i zabeležiti koji deo slabije znate. Ukoliko ste učili u društvu, a ostali pristaju na to, možete zajendo sa društvom ponoviti gradivo i na taj način saznati šta znate, a šta ne.


pixabay
pixabay

Da biste nam verovali na reč, želeli smo da čujemo mišljenja studenata o ovoj tehnici učenja, da li je primenjuju (u celosti ili delimično) i da li misle da je ovaj način učenja efikasan. Objasnili smo im šta podrazumeva ova tehnika kako bi nam dali relevantne odgovore, a u nastavku pročitajte šta su rekli.

Ivana, 21 godina, student FPN-a:

„Za MURDER nisam čula do sada, ali i te kako su mi bitne strategije koje se pominju. Mood mi je bitan u smislu okruženja. Nikad ne učim u čitaonici, to me ne motiviše, već samo ometa u koncentraciji. 


Najbitniji deo učenja mi je Understand, jer kada sama shvatim o čemu je reč i na sve to dodam svoje rečenice kojima objašnjavam gradivo, smatram da je pola posla obavljeno i onda sledi Recall deo. 


Ukoliko imam vremena, ponavljam najčešće dvaput, jer ne mogu bez ponavljanja gradiva. Podele su mi vrlo bitne, jer na taj način spremam ispite iz razloga što ne mogu ceo dan da posvetim samo jednom predmetu.


Takođe, volim da ponavljam gradivo u grupi, jer tada već svako manje-više suvereno vlada gradivom i samo se dopunjujemo ili eventualno objašnjavamo kako je neko od nas deo gradiva razumeo. Mislim da je to kod društvenih nauka važno, jer se može dosta toga drugačije shvatiti, pa je taj način lakši.”

Veljko, 21 godina, student Medicinskog fakulteta:

Nikada nisam čuo za za ovu tehniku učenja, ali primenjujem skoro sve stavke, osim podele. Raspoloženje mi je ključno za početak učenja, a kad mi neki deo gradiva ili termin nije poznat koristim Google, tako da svakako proširujem gradivo. Mada to nekad zna da bude i loše, jer se previše zadržim na internetu čitajući o nečemu što mi trenutno ni ne treba. Što se tiče ponavljanja, praktikujem razgovor sa samim sobom.

Slađana, 23 godine, student Pravnog fakulteta:

„Prvi put sam čula za ovu tehniku, tj. za njen naziv. Dok sam čitala njeno slovno značenje ostala sam u šoku, jer je to doslovno princip mog učenja. 


Saglasna sam da mnogo faktora utiče na samu koncentraciju, uključujući i naše raspoloženje i želju da nešto naučimo. Takođe, osećanja su bitan faktor, jer kada smo srećni, zadovoljni i ispunjeni nekim lepim mislima, sve nekako ide glatko i obrnuto. 


Mislim da jeste efikasna, jer fokus prvo treba da bude na suštini, a onda, baš kao što ova tehnika kaže, da se posle dodatno proširuje, odnosno nadograđuje znanje na već formiranoj osnovi. 


Mada ja generalno, ako imam malo vremena za spremanje ispita, uvek učim detaljno, jer imam veliku želju da sve bude briljantno i onda se nekada dogodi baš suprotno, jer svoj fokus nisam usmerila prvo na suštinu. Kada se zatrpamo informacijama, a to ne činimo postepeno, mnogo su veće verovatnoće da ćemo u moru informacija zaboraviti suštinu.”

pixabay
pixabay

Nadam se da će vam, ukoliko imate problema sa učenjem ili ne znate kako da se organizujete po tom pitanju, ovaj tekst poslužiti, kao i saveti studenata. 


Tehnika MURDER nam, između ostalog, služi da ,,ubijemo" dosadu od neuspeha pri učenju.