FOTO: Sikerado
U opštini Smederevo, empirijski se već može primetiti veliki broj taksista, a utvrđen je proračunom koji je vršen na nivou opštine, a ne grada.
Popisom iz 2011. opština Smederevo ima 108.209 stanovnika. Pet i po godina kasnije, opštim, ujednačenim trendom negativnog prirodnog priraštaja, utvrđuje se broj od oko 105 hiljada stanovnika.
FOTO: Politika
Ostali ključni podaci su: da registrovanih taksista ima 450, da između trećine i polovine ljudi u Srbiji poseduje auto, kao i pretpostavka da taksisti rade od 25 do 30 dana mesečno.
Činjenicu da postoje migratorna kretanja, odnosno da žitelji sa ovih prostora studiraju i rade, odnosno imaju prebivalište na teritoriji drugih mesta u Srbiji, ali i u inostranstvu, ćemo preskočiti. Razlog tome je da će pesimistički proračun u okviru ove statistike već biti isuviše neverovatan. Treba uzeti u obzir i procenat ljudi koji nemaju auto i ne koriste taksi usluge (usled siromaštva, korišćenja drugih prevoznih usluga, generalne statičnosti ili nemogućnosti za kretanje). Taj procenat je veliki u našoj državi, ali ću uzeti raspon od 25 do 50%. Ova studija ima svoj optimistički i pesimistički proračun iz ugla taksista.
Smederevo, dakle, ima jednog taksistu na 233 osobe, što je već ogroman broj, odnosno nepoželjan odnos. Ako gledamo najoptimističniji proračun iz ugla taksista, jedan taksista ima četiri različite osobe za jedan svoj radni dan. Npr. ako trećina ljudi ima auto u domaćinstvu, a polovina ostalih ne koristi taksi, to su dve ili tri različite osobe za jedan dan. Najpesimističniji proračuni govore da jedan taksista u Smederevu ima samo dve različite osobe za svaki svoj radni dan! Takva statistika je poražavajuća i ukazuje na duboki problem sa ovim zanimanjem na području Smedereva.
Problem velikog broja taksista je uočen i od strane lokalnih vlasti i stručnjaka, koji smatraju da je dovoljno skratiti broj taksi vozila za stotinak. Porast broja taksista se objašnjava tako što je pre dve i po godine vlast ukinula sopstvenu odluku o ograničenju tog broja na 275. Mnogi ljudi koji su ostajali bez posla su kupili vozilo i krenuli da taksiraju. Postojeća taksi udruženja u tom periodu su štrajkovala, govoreći „da svako može da sedne za volan i da se bavi tim poslom“. Za dve godine je broj taksista porastao za 150, odnosno za šest svakog meseca!
Grad je u vezi sa ovim problemom kontaktirao Saobraćajni fakultet iz Novog Sada, koji je napisao studiju da je 275 maksimalan broj taksista, a 225 minimalan za funkcionisanje ovog sektora u Smederevu. Problem su i taksi stajališta, kojih ima oko 70, samo jedno za šest vozila. Pritom mnoga ta stajališta su izbegavana od strane taksista jer su na „lošem mestu“, što čini da grad još izgleda krcatiji taksistima nego što zaista jeste.
Situaciju pogoršavaju i neregistrovani taksisti, kao i oni iz Beograda koji „zalutaju“ u Smederevo. Kako će lokalne vlasti uspeti da reše problem nije poznato još uvek, ali će sigurno biti u vidu nepopularnih mera, pogotovo ako bude oduzimanja dozvola za obavljanje tog posla.
Dečermić Miša